Overskydende dyser på SU. C-knast

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Overskydende dyser på SU. C-knast

Indlægaf Sander » tors mar 19, 2009 18:58 pm

Hej
Jeg har jo en 121S hgv.model 68 Den tidligere ejer havde dog, efter at have leget med en k-knast og ændret top konverteret motoren med en alm b20A top og stromberg kab. med forvarmer. Da kaburatoren aligevel skulle have slebet spjældet, den karmede over, søgte jeg lidt og fandt et par fine sene SU mont på alu indsugning og hele med speedertrækket, der ikke har oplevet at være monteret i mange år og ej kørt med blyfri benzin. Filtrene var ej heller blå som de nye er, men i sølvhammerlak.
Efter at mekanikeren har beabejdet læs savet i standard manifolden og tilrettet skiverne ved pinboltene, aluindsugningen er tyndere, og proppet vacumdåsen på fordeleren, er der kommet en hæderlige resultat ud af det og bilen kører godt. Han skal lige have monteret choker på den forreste kaburator også.

Mine SU er er de sene med hhv 3 studser på den forreste og to studser på den bagerste så når benzin slangen er koblet til og SUerne er forbundet med hinanden er der 1 studs på hver i overskud, som makanikeren ikke har proppet Bemærk han har proppen vacumdåsen. Er det ok??

Jeg bør jo fuldføre projektet og få monteret en C-knast. Hvad får jeg egentlig ud af det??

Er der nogen der har et par bud/svar tak
Sidst rettet af Sander tors mar 19, 2009 23:22 pm, rettet i alt 1 gang.
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Hr. SmåSur » tors mar 19, 2009 22:13 pm

Prrr.... Sander..

Du skriver alt for meget på én gang..

Jeg prøver at disekere:

At blænde vac u um slangen på fordeleren er jo ikke "rigtigt". Men efterhånden virker det som om at din opsætning er et "godt" mix af dele..

Mærkværdigvis har ændringen påvirker kvik acc. benzinmåleren som vipper mod tom, hvad kan det skydes??

- den forstår jeg simpelthen ikke, jeg beklager - men hvad mener du?

Hvorfor skifte til C knast, hvis du allerede har K-knast?...
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Sander » tors mar 19, 2009 23:19 pm

okay der er faldet lidt ud i teksten og der var mange info.
Jeg forkorter

Jeg har en 122s med en standard b20 motor altså med a knast.

jeg har fået monteret sen udgave af SUer som er monteret på alu indsug.
Der er 1 studs til overs på hver SU, efter benzinslangen er mont og SU er forbundet med hinanden. Mekanikeren har proppen vacumdåsen men ikke de 2 tiloversblevne studser. Er det ok??

Hvis jeg skal fuldføre projektet så skal der jo en C-knast i. Men hvad får jeg ud af at få mont. en c-knast:
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » tors mar 19, 2009 23:33 pm

Sander skrev:okay der er faldet lidt ud i teksten og der var mange info.
Jeg har en 122s med en standard b20 motor altså med a knast.
Hvis jeg skal fuldføre projektet så skal der jo en C-knast i. Men hvad får jeg ud af at få mont. en c-knast:

Ah! OK - lige nu, får du INTET ud af det andet end øget benzinforburg.. Du skal naturligvis have behørig knast i motoren - f.eks. C-knast.
Du vil vel få 100 HK - det er jo svært at sige - der er mange faktorer der spiller ind. Hvor frisk er motor/top etc.

Sander skrev:jeg har fået monteret sen udgave af SUer som er monteret på alu indsug.
Der er 1 studs til overs på hver SU, efter benzinslangen er mont og SU er forbundet med hinanden. Mekanikeren har proppen *åsen men ikke de 2 tiloversblevne studser. Er det ok??

Hmm.. lyder lidt "forkert" - det kunne lyde som om, at opsætningen f.eks. består af 2 af det der oprindeligt var "bagerste" SU'er?

Nå, men der skal jo bare være tilstrækkelig gennemgang, således at begge karburatorer får benzin.

Vakuumdåsen - på strømfordeleren?.. Hvis du har vakuumstyret fordeler, skal den jo ikke blændes af..

Har du mulighed for at lægge billeder op? Det vil hjælpe gevaldigt..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Sander » tors mar 19, 2009 23:52 pm

ja det kan være de ikke er et par. jeg knipser lige et billede eller 2.
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Sander » fre mar 20, 2009 8:56 am

Der er små nummerskilte på karburator hvorpå der står 237418 og 237419 passer fint jf. B20 katalog
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » fre mar 20, 2009 10:35 am

Sander har sendt mig følgende billede:

Billede

Og de to små messingrør ved benzintilførslen til karburatorerne - der IKKE på billedet har slanger på - er til udluftning og var på denne model forbundet til det store plastic-luftfilterhus.

Hvis jeg så må kommenterer lidt videre på billedet - så har du nu forreste luftfilter monteret på bagerste karb. og vise versa. Det lille rør der er proppet til (gul prop), er til brug for "positiv krumtaphusventilation".

Så har du ikke bakalit-afstandsskiver imellem karb. og manifold - de er til for at isolere karb. fra varmepåvirkningen fra manifold.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Sander » fre mar 20, 2009 11:30 am

Jeg har tjekket i reservedelskataloget og der mangler noget ja, men det skal være en beskyttelsplade. Jeg havde ikke tænkt over det for der er heller ikke plads til noget der er for tyk, der er ikke gevind nok. Så det må jeg hellere have fat i.
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » fre mar 20, 2009 11:45 am

Ahh... ja, der skal også være et varmeskjold (hvis ikke du har det?) - det er essientielt for, at udstødningsmanifolden ikke opvarmer karb. så meget at det påvirker deres funktion.

Ikke de bedste billeder, men kan give dig en ide:

B20B - plastic-luftfilterkassen:
Billede

- og her kan du se varmeskjoldet (på en B18B - men det er det samme princip):

Billede
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Jeppe » fre mar 20, 2009 13:48 pm

Hr. SmåSur skrev:]

Ah! OK - lige nu, får du INTET ud af det andet end øget benzinforbrug..

Hej SmåSur

Det er ikke helt rigtigt..... der er jo en herlig lyd i et pas SU'er med pap-filter :D

Mvh
Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Hr. SmåSur » lør mar 21, 2009 16:18 pm

Hmm... Ja, ja, OK så...

- MEN - selv Volvo tilbød jo helt tilbage i tidlige "Sport"-motor-dage et speciel luftfilter der kunne mindske "støjen" fra disse 2 SU'ere - så ikke alle kunder har elsket lyden! :D
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Re: Overskydende dyser på SU. C-knast

Indlægaf Askermedk » lør aug 08, 2009 10:34 am

Hvis du ikke har mulighed for at få fat i sådan en varmeskjold kunne du købe noget power wrap

power wrap er en slangs bånd som monteres rundt om udstødningen.

* Motorrums-temperatur sænkes med op til 70 %.
* Kan give lavere indsugningstemperatur.
* Giver bedre flow i udstødning.
* Bedre effektforløb.
Amazon 121 - 1969 - b20a -
1800S - 1969 - b20(2,2)

Billede
Brugeravatar
Askermedk
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Geografisk sted: Aarhus/Ansager

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj