Morgensur 940 - nu igen!

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Morgensur 940 - nu igen!

Indlægaf RuneK » ons apr 08, 2009 11:57 am

Hej på Volvosnak.

For ca. et år siden, opførte min ellers dejlige og velholdte 940 2,3 turbo '96 sig på følgende måde:

Ved start i fugtigt vejr, startede den fint, men gik så ud efter 1-2 sekunder.

Efter flere besøg på u-aut. værksted, gav man op, og henviste til Volvo Herning (man mente det var startspærren).

Volvo Herning skiftede en rotationssensor også kaldet impulsgiver, og så virkede alt fint igen.

Men nu er problemet vendt tilbage - denne gang lyser motorlampen i de 1-2 sekunder, før den går ud - det mener jeg ikke (altid) den gjorde ved forrige fejl.
Det lyder iøvrigt som om, at der er en mindre utæthed i udstødningssystemet, da bilen har en lidt mere snerrende motorlyd en ellers - kan det betyde noget?

På forhånd mange tak for tips og teorier!
RuneK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: fre feb 02, 2007 15:52 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf RuneK » tirs apr 14, 2009 20:33 pm

Jeg har snakket med den flinke værkfører hos Bendtsen biler Silkeborg, og han mener det er benzinpumperelæet - og han kan ikke helt forstå hvorfor svinghjuls-impulsgiveren blev skiftet ved den forrige fejl - denne sensor fejler næsten aldrig, ifølge ham - men det gør benzinpumperelæet ofte.

Men hvorfor fejlen forsvandt for et år siden ved forrige reperation, hvor der kun stod på regningen at svinghjuls-impuls føleren var skiftet, forstår jeg ikke - måske mekanikeren samtidigt har prøvet at lodde i benzinpumperelæet's dårlige forbindelse, og at denne lodning er "brudt op" igen?

Mystisk...

Mvh RuneK
RuneK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: fre feb 02, 2007 15:52 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Volvo4life » tirs apr 14, 2009 20:48 pm

Med de volvoer jeg har haft:

2stk impulsgiver og 1stk relæ til benzinpumpe.

Er der sat nogle fejlkoder?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf RuneK » tirs apr 14, 2009 20:55 pm

Hey Volvo4life

Sidste gang fejlen optrådte var der IKKE nogle fejlkoder i computeren at udlæse - skal ned til Bendtsen/Volvo Silkeborg i morgen, så jeg ved ikke om der er sat nogen fejlkode denne gang.

P.S. Som 940 ejer (baghjulstrukket) - så synes jeg at dit anti FWD logo er for fedt :)

Mvh RuneK
RuneK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: fre feb 02, 2007 15:52 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Volvo4life » tirs apr 14, 2009 21:06 pm

Defekt relæ betyder død bil.
Defekt impulsgiver betyder død bil, og/eller udsættere.

Hvis der ikke er sat nogle fejlkoder kunne en en defekt pakning ved indsugning betyde at den dør i tomgang, eller at den vil gå meget dårligt.

Du kan slet ikke holde liv i den efter start?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf RuneK » tirs apr 14, 2009 21:16 pm

Hey igen.

Relæet trækker fint ved tændings-tilslutning (det kan jeg mærke på det - jeg har haft "skuffen" i midterkonsollen ude) - men værkføreren siger at dette ikke er en garanti for at benzinpumpen får strøm.

Mit relæ er iøvrigt fra 19/6 2002 (bilen er en 96'er), så det har været skiftet før!

Mvh RuneK
RuneK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: fre feb 02, 2007 15:52 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf RuneK » ons apr 15, 2009 21:16 pm

Så er benzinpumperelæet blevet efterloddet hos Volvo Silkeborg - og det virkede desværre ikke :(

Ligesom sidst starter bilen fint op ad dagen i solskin, men aldrig om morgenen i kulde/fugt - og heller ikke her i aften (startede fint tidligere på dagen, da jeg kørte den til Silkeborg)

Det kunne tyde på at eksperten Volvo4life her på Volvosnak, har bedre Volvoforstand, end en større kædes værkfører, som ellers har underafdelinger i Esbjerg, Herning og Silkeborg.

Det lader altså til at det er impulsgiveren ved svinghjulet, som igen er årsagen.

Mvh RuneK
RuneK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: fre feb 02, 2007 15:52 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf S.Bunzel » ons apr 15, 2009 21:56 pm

RuneK skrev:Så er benzinpumperelæet blevet efterloddet hos Volvo Silkeborg


Jeg vil nu da få skifte det relæ og ikke kun efterloddet.
Jeg har haft held med at tage lået af relæet og give det et lille prik oven på kontaken i relæet for på den måde at tvinge relæet til at slutte forbindelsen, så er man sikker på om det er relæet eller noget andet.
Har også haft en impulsgiver der gave nogle pluslige motorstop!
Hvad med tændrørene!
Har du nogle ide hvor gamle de er?
08 S60 D5244T4
S.Bunzel
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 597
Tilmeldt: fre nov 09, 2007 20:03 pm
Geografisk sted: Øst for Aalborg

Indlægaf RuneK » fre apr 17, 2009 20:21 pm

Opdatering:

Til Volvo4life: Nej, hverken jeg eller mekanikerne hos Volvo Silkeborg, kan holde liv i den efter de ca. 2 sekunder der går fra start, til den dør.

Til S. Bunzel: Tændrør er ca. 1 år gamle, og har været med til ca. 8000 km.

Volvo Silkeborg (Bendtsen Biler) hvor den har stået et par døgn, prøvede at starte den i morges (her fredag), efter den havde stået ude hele natten, og inden solen havde varmet den op.

Mekanikeren prøvede 3 gange, hvor den opførte sig som jeg selv har oplevet - altså starter fint, men dør efter 2 sekunder.

Herefter skuppede mekanikerene den ind på værkstedet, satte den op på liften, og satte måleudstyr på - og så startede den desværre - altså kunne mekanikerene ikke måle sig frem til fejlen :(

I dag hentede jeg den selv igen hos Volvo Silkeborg (husk: op ad dagen starter den fint), fordi jeg skal bruge den i weekenden, men har aftalt med Volvo Silkeborg at de får den igen mandag, og hele ugen ud, så de kan start-teste den flere morgener i træk.

TAK til Volvo4life og S. Bunzel for forslag indtil nu - dette problem er ved at gå mig alvorligt på nerverne!

Mvh RuneK
RuneK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: fre feb 02, 2007 15:52 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf hhgrand » fre apr 17, 2009 23:53 pm

Hvordan opfører den sig hvis den har stået i garage om natten?

Tænker på om det kan være noget fugt relateret.
Det lugter unægteligt lidt af den slags eftersom problemet forsvinder op af dagen når duggen er lettet og luftfugtigheden er blevet lav. da de skubbede den ind kunne den smule varme de tre starter havde lavet måske lige præcis have været nok til at fordrive det fugt som måske er årsagen.
V70 2,5 tdi aut. 00 - Alt tænkeligt udstyr... rigtig rejsevogn.
V50 1,6D VIP ( hertz bil ) 08
hhgrand
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 77
Tilmeldt: man apr 06, 2009 20:12 pm
Geografisk sted: 7470 Karup

Indlægaf Bilbro » lør apr 18, 2009 0:00 am

Hvad med fordelerdæxelen og rotor?,tændkabler?
Bilbro
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: ons jan 23, 2008 23:48 pm
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf RuneK » man apr 20, 2009 19:32 pm

Opdatering:

Tak for nye forslag - her er mine svar:

Til hhgrand: Jeg har ikke haft mulighed for at have den i garage - men jeg har hele tiden haft samme mistanke som dig til årsagen til fejlen, altså enten:
1) Fugt er årsagen (forsvinder op ad dagen)
2) Temperatur er årsagen - her forestiller jeg mig at nogle materialer kan udvide sig, og dermed skabe elektrisk kontakt, når det bliver varmere op ad dagen.

Til Bilbro: Godt forslag, men disse er allerede skiftet af mit lokale værksted på mistanke (altså inden de opgav at løse problemet, og bilen blev kørt til Volvo Silkeborg)

Seneste:
Efter at have spekuleret mig selv gul og blå, tænkte jeg at når problemet forsvandt ved reperationen for 10 måneder siden, må der logisk være 2 muligheder:
1) Det er svinghjulsføleren som igen er synderen, og som blev skiftet dengang, og den nye fejler på nøjagtig samme måde, og efter kun 10 måneder - usansyneligt
2) Det er en anden fejl - i forbindelse med udskiftningen af svinghjulsføleren for 10 måneder siden, har mekanikeren rykket i den bøsning, som stikket til svinghjulsføleren sidder i, og dermed midlertidigt udsat fejlen.

I morges (kl. 6 - iskoldt og meget fugtigt) prøvede jeg at varme stiksammenføjningen op med en hårtørrer - og bilen startede!!!

Jeg er ikke 100% sikker på at jeg har fundet fejlen - men nu får Volvo Silkeborg den tirsdag (jeg skulle bruge den i dag), og de har lovet at skifte bøsningen på ledningen, som går ned til motorstyringen.

Mvh, og tak for svar, RuneK
RuneK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: fre feb 02, 2007 15:52 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Indlægaf Klågem » man apr 20, 2009 20:51 pm

Få dem til at måle benzintrykket. Den kunne jo tabe trykket i løbet af natten. Efter 2-3 startforsøg har den bygget tryk op igen som så kan holde det meste af dagen.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf RuneK » tors apr 23, 2009 18:03 pm

Hej Volvovenner!

Update:

Volvo Silkeborg mener nu, efter de har målt på bilen hvor den ikke ville starte, at det ER den "gamle mistænkte", altså benzinpumperelæet, eller alternativt, benzinpumpen, som er synderen...

Endnu engang tak for tips og råd - jeg skal nok holde tråden opdateret - om ikke andet for at hjælpe andre Volvoejere omkring tilsvarende problemer!

Mvh. RuneK
RuneK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: fre feb 02, 2007 15:52 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Re: Morgensur 940 - nu igen!

Indlægaf RuneK » tors apr 30, 2009 21:16 pm

Update:

Der er nu skiftet et relæ, som skulle forsyne indsprøjtningsdyserne med strøm (ifølge Volvo Silkeborg) - og jeg har fået bilen tilbage - men desværre har dette IKKE hjulpet.

Som noget nyt, nægtede bilen at starte, selvom det var solrigt og varmt i dag - her er hvad der skete.

1. forsøg: Bilen starter op - men går meget ujævnt i tomgang, og går ud efter ca. 2 sekunder - det nytter IKKE at give gas.
2. forsøg: Starteren roterer fint, men der er absolut ingen start-reaktion fra motoren.

3. 4. 5. 6. ... op til 20. forsøg, er det samme - efter ca. 2 timer prøver jeg igen, og den starter omsider sådan her:

Motoren går i gang, omdrejningstallet dykker, så jeg igen tror den vil gå i stå, men denne gang regulerer den tomgangen op igen.

Jeg er HELT på bar bund!

*SUK*

Mvh Rune
RuneK
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: fre feb 02, 2007 15:52 pm
Geografisk sted: Midtjylland

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 15 gæster