B20 oliespild fra olielåg

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

B20 oliespild fra olielåg

Indlægaf Sander » fre apr 10, 2009 14:20 pm

Min motor spilder olie fra olielåget. Efter en køretur er der olie fra bunden af låget og hen af ventildækslet. Jeg har købt nyt låg og pakning og selvfølgelig også ventildækselpakning. Men problemet er der stadig. Jeg synes låget går som det skal, altså hverken for løst eller stram. Det er ikke et svind som kan måles på oliestanden men det sviner jo med tiden efterhånden både bagsiden af motoren og koblingshuset til. Jeg har ikke oplevet det før på andre amazoner. ER der nogen der har et bud på hvad jeg kan tjekke.
Sander
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf Klågem » fre apr 10, 2009 20:42 pm

Krumtapudluftningen er stoppet. Den sidder på V. side af motoren lige ved siden af strømfordeleren. Der sidder normalt et lille ståltrådsfilter i studsen hvor slangen til indsugningen sidder på. Prøv at rense det.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ingemann » fre apr 10, 2009 23:34 pm

Det kunne jo også være at udluftningen i oliedækslet var tilstoppet. Det kan du bare tjekke ved at pille slangen af. Der skal ikke komme olie op, men en let strøm af luft. (tåge er nok mere rigtigt)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Sander » lør apr 11, 2009 7:24 am

Tak for det. det vil jeg lige tjekke
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Klågem » lør apr 11, 2009 10:32 am

Ingemann skrev:Det kunne jo også være at udluftningen i oliedækslet var tilstoppet. Det kan du bare tjekke ved at pille slangen af. Der skal ikke komme olie op, men en let strøm af luft. (tåge er nok mere rigtigt)

Jeg tvivler på at dækslet er stoppet. Det er jo nyt Ingemann
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ingemann » lør apr 11, 2009 12:59 pm

Arh goddav mand.. Tror jeg sov lidt, da jeg læste det :S

Du har helt ret, Klågem! Så kun at pakningen var skiftet..
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: B20 oliespild fra olielåg

Indlægaf Hr. SmåSur » lør apr 11, 2009 15:41 pm

Sander skrev:...Jeg har købt nyt låg og pakning...

Hvilket nyt låg? - De findes i flere forskellige udgaver, så hvis du har købt et uden udluftning/gennemgang, kan din motor jo måske ikke komme af med overtrykket. (Hvis også du har fejl/manglende gennemgang i olie/flamme-fælden og/eller urenset vakuum-nippel på insugningsrør).

Da du intet nævner om slanger og lign. fra dit olielåg, kunne det tyde på, at du har fået sat et forkert på.

En B20 er i fabriksopsætning med såkaldt "positiv krumtaphusventilation" - med andre ord, cirkuleres luften op igennem olielåg fra olie/flamme-fælden på siden af motoren. Hvis du ikke tillader luftcirkulation får du et lille overtryk i motoren, der sagtens kan være nok til, at der skubes olie ud gennem f.eks. oliepind og olielåg og allerværst: Ved bagerste pakdåse/filtring for krumtap.

Hvis du kan maile et billede af dit motorrum, kan du få en helt korrekt diagnosticering.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Sander » søn apr 12, 2009 9:06 am

Hr. SmåSur skrev:
Sander skrev:...Jeg har købt nyt låg og pakning...

Hvilket nyt låg? - De findes i flere forskellige udgaver, så hvis du har købt et uden udluftning/gennemgang, kan din motor jo måske ikke komme af med overtrykket. (Hvis også du har fejl/manglende gennemgang i olie/flamme-fælden og/eller urenset vakuum-nippel på insugningsrør).

Da du intet nævner om slanger og lign. fra dit olielåg, kunne det tyde på, at du har fået sat et forkert på.

En B20 er i fabriksopsætning med såkaldt "positiv krumtaphusventilation" - med andre ord, cirkuleres luften op igennem olielåg fra olie/flamme-fælden på siden af motoren. Hvis du ikke tillader luftcirkulation får du et lille overtryk i motoren, der sagtens kan være nok til, at der skubes olie ud gennem f.eks. oliepind og olielåg og allerværst: Ved bagerste pakdåse/filtring for krumtap.

Hvis du kan maile et billede af dit motorrum, kan du få en helt korrekt diagnosticering.

Det gamle olielåg proppede mekanikeren da han monterede kaburatorene og lavede indsugningsmanifolden om. Så jeg fandt et uden hul. Det var det med at han synes at det fedtede ved luftfilteret. Det var her hvor han også førte slangen fra krumtapsudluftningen neden ud. Der var også inden dette indgreb lidt olie hen ad dækslet. Men det er da til at reetablere da jeg har det gamle låg. så skal jeg lige have byttet om på luftfiltrene som du har nævnt tidligere.
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » søn apr 12, 2009 12:07 pm

Sander skrev:Det gamle olielåg proppede mekanikeren da han monterede kaburatorene og lavede indsugningsmanifolden om. Så jeg fandt et uden hul. Det var det med at han synes at det fedtede ved luftfilteret. Det var her hvor han også førte slangen fra krumtapsudluftningen neden ud. Der var også inden dette indgreb lidt olie hen ad dækslet. Men det er da til at reetablere da jeg har det gamle låg. så skal jeg lige have byttet om på luftfiltrene som du har nævnt tidligere.

Tja.. Det lyder jo som om at du ikke helt skal "stole" på den mekaniker du bruger - han gør sig jo ikke mange mekaniker-tanker om, hvad han rent faktisk gør. Og han vil sikkert blive typisk dansk børnefornærmet, hvis han bliver irettesat, men det korte af det lange er, at han vist ikke ved meget om, hvad han roder med.

Hele "løsningen" for "problemet" med at han synes at "det fedtede ved luftfilteret" - vidner jo om manglende forståelse for den simple B20.

Ligeledes i din tidligere tråd omkring montering af de 2 SU karburatorer - manglende varmeskjold, manglende bakalit-brikker og andre små fejl - sammenfatningen må være, at du er bedre tjent med at sætte dig ind i sagerne selv - og derefter selv forestå disse "reparationer" - det giver dig ovenikøbet en masse selvtilfredshed og samhørighed med din bil.

Der med gamle biler som med alt mulig andet - Man får dobbelt så meget ud af oplevelserne, hvis man bare investerer en lille smule tid til behørig forberedelse og sætter sig ind i, hvad man har med at gøre.

Du skal have samlet ALLE de små fejl og mangler op - få dem rettet til - så får du pludselig en "a-ha"-oplevelse.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Sander » søn apr 12, 2009 12:30 pm

Nej det er da ikke sikkert at man skal stole 100% på mekanikeren. Nu ved jeg jo at han tidligere har gjort meget i volvo motorerer, men jeg ved også at folk har det med at glemme med tiden når man har været væk fra noget. Nu har jeg monteret den gamle oliedæksel og med ny pakning. Mht fedteriet ved luftfilteret så har han om ikke andet så ret i at det i allehøjeste grad fedter. Da jeg for en tid siden skiftede luftfilteret var den jo helt slammet til i kassen. Mht bakkelit afstandene ved kaburatorene så kan jeg ikke se i katalog at de skal være monteret når der er SUer. Kun pakning varmeskjold og så en pakning magen til igen
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » søn apr 12, 2009 12:55 pm

Nu skal det ikke misforstås hvad jeg siger - men det er dog trættende at man ikke forsøger at lede efter ÅRSAGEN til fedteriet - i stedet for bare, at FORSØGE løse "problemet" ved at udlede de fugtige oliedampe direkte ud i naturen.

Jeg er ikke hellig - men når vi godt kan lide gamle biler - må vi også i en vis udstrækning acceptere og respektere miljøfantasterne - én ting er stensikkert: Vi med gamle biler taber!

Når en motor udskiller "fedtet mayonaise"-agtig substans - skyldes det en FEJL et sted.

Der kommer på en eller anden måde fugt i olien - som dernæst piskes op.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Indlægaf Sander » søn apr 12, 2009 14:09 pm

Hr. SmåSur skrev:Nu skal det ikke misforstås hvad jeg siger - men det er dog trættende at man ikke forsøger at lede efter ÅRSAGEN til fedteriet - i stedet for bare, at FORSØGE løse "problemet" ved at udlede de fugtige oliedampe direkte ud i naturen.

Jeg er ikke hellig - men når vi godt kan lide gamle biler - må vi også i en vis udstrækning acceptere og respektere miljøfantasterne - én ting er stensikkert: Vi med gamle biler taber!

Når en motor udskiller "fedtet mayonaise"-agtig substans - skyldes det en FEJL et sted.

Der kommer på en eller anden måde fugt i olien - som dernæst piskes op.

Helt så grelt var det nu ikke. Tror bare det var længe siden det var skiftet.
Sander
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj