Spørgsmål angående turbo til 850 2,5T

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Spørgsmål angående turbo til 850 2,5T

Indlægaf Kenned » tors apr 23, 2009 14:17 pm

Jeg har gået og tænkt på hvad det er for en slags turbo er sidder på min bil som standart, og om den kan justeres på.?
Og hvad hedder den slags standart turbo.?
Og hvor stor kan jeg tillade mig og sidde på før der skal laves noget om i motoren. :?:
Volvo 850 2,5 T. fra 1996 sænket, solfilm, 17"alu sort læderkabine.
Kenned
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: søn apr 05, 2009 18:45 pm

Re: Spørgsmål angående turbo til 850 2,5T

Indlægaf Klågem » tors apr 23, 2009 14:56 pm

Kenned skrev:Jeg har gået og tænkt på hvad det er for en slags turbo er sidder på min bil som standart, og om den kan justeres på.?
Og hvad hedder den slags standart turbo.?
Og hvor stor kan jeg tillade mig og sidde på før der skal laves noget om i motoren. :?:

Du skal ikke begynde at skrue på turboen. Det kommer til at koste dig en motor. Få bilen chippet /optimeret og hæv ladetrykket på den måde. Benzin og ladetryk skal passe sammen.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Yeps

Indlægaf Kenned » tors apr 23, 2009 15:07 pm

Jeg vidste godt at man ikke bare "kun" skulle røre ved turboen i det tilfælde.
Det jeg spurgte om det var om der kunne justeres på den, og om det bedre kunne svare sig og sidde en større på (uden) og skulle gøre noget ved motoren(stempler og den slags)
Volvo 850 2,5 T. fra 1996 sænket, solfilm, 17"alu sort læderkabine.
Kenned
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: søn apr 05, 2009 18:45 pm

Indlægaf Klågem » tors apr 23, 2009 15:17 pm

Lyt nu til et godt råd. Få chippet bilen hvis den ikke er hurtig nok. Ellers så sælg den og køb en T5.
Det er begrænset hvor meget du kan rive ud af 2,5 motoren hvor den stadig holder 100%
Hvis du begynder at lege med større turbo osv. Skal du også ind i hjertet af maskinen. Udskiftning ag plejestænger . stempler osv. Og det er med garanti dyrere end at få den chippet
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Kenned » tors apr 23, 2009 17:40 pm

Jamen den skal også chippes og trimmes det er helt sikkert men det kunne jo godt være at det ville give noget mere med en større turbo på når det skulle ske. :D
Volvo 850 2,5 T. fra 1996 sænket, solfilm, 17"alu sort læderkabine.
Kenned
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: søn apr 05, 2009 18:45 pm

Indlægaf Balder » tors apr 23, 2009 19:31 pm

med en 3" downpipe og 200cell kat , min.2,5" efter kat og en ordentlich chip kan du få ca 280-300 holdbare heste.Men inden det skal motoren være i top stand , alle evtl. småfejl vil mærkes med det samme - meget stærkere!
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Kenned » tors apr 23, 2009 19:57 pm

Balder skrev:Men inden det skal motoren være i top stand , alle evtl. småfejl vil mærkes med det samme - meget stærkere!

Jeg tror nok min motor er i tip top stand nu, eller det håber jeg da på :lol:
Hvad er det for nogen små fejl du mener, og hvad er det der er meget stærke :?:
Volvo 850 2,5 T. fra 1996 sænket, solfilm, 17"alu sort læderkabine.
Kenned
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: søn apr 05, 2009 18:45 pm

Indlægaf Ulrik Friis » tors apr 23, 2009 21:23 pm

Kenned skrev:Jamen den skal også chippes og trimmes det er helt sikkert men det kunne jo godt være at det ville give noget mere med en større turbo på når det skulle ske. :D


Kenned skrev:Jeg tror nok min motor er i tip top stand nu, eller det håber jeg da på


Hvis du "tror og håber" at din motor er i tip top stand - og du vil trimme den, måske med en større turbo, så viser du jo, at du er villig til at løbe risikoen for ødelægge din motor. Og hvis risikoen er acceptabel for dig, jamen så slå dig løs.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf Hennicke » tors apr 23, 2009 22:46 pm

Manden spørger om turboen kan skrues op i tryk, i stedet for at svare ham kommer der den ene advarsel efter den anden. selvfølgelig er der en vis risiko ved tuning og det ved han sikkert :D
Lars
V40 2.0 årg. 2000
Hennicke
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors jul 17, 2008 18:37 pm
Geografisk sted: Slangerup

Indlægaf VolvoTossen » tors apr 23, 2009 23:04 pm

Hej.
Der sidder en ventil som styrer ladetrykket.. den blir styret eletronisk fra ECU'en.

Man kan gøre armen til wastegaten en smule kortere.. så hæver man trykket.. men som alle de andre også skriver , så skal brændstof mængden / tænding mm også følge med..

Find en svensker til opgaven , de er født i de biler dér :-)

Jeg bruger Patrik hos SCT i kongeelven nær Gøteborg.. han har styr på det.
De har færdige "pakker" liggende klar... nemt og hurtigt.


Olsen
V70R AWD 04'
264 TE V8 75'
Volvo S90 Stretch 98'
Volvo S80 Stretch 03'
Tidligere :
Honda CBR1100XX 99'
V70R AWD 98'
850 T5 94' st.car
760 GLE 83'
244 Turbo 84'
164 E 73'
CBR600F2
( KE70'er , AE82GT , EE101 , Taunus V6'er )
Brugeravatar
VolvoTossen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 0:54 am

Indlægaf Peter_C » fre apr 24, 2009 10:50 am

Hennicke skrev:Manden spørger om turboen kan skrues op i tryk, i stedet for at svare ham kommer der den ene advarsel efter den anden. selvfølgelig er der en vis risiko ved tuning og det ved han sikkert :D
Lars


Jeg er slet ikke enig.

Som jeg læser spørgsmålet så handler det om hvorlangt der er op til der hvor der begynder at være en risiko !

Det er jo netop alle advarslerne der skal få spørgeren til at indse at NEJ ... du kan ikke bare knalde en større turbo på, og få "over 400HK" ud af den motor ... den ER spændt det for den skal/kan, og HVIS man vil have flere kræfter ud af den, så er det en chipning på en sund motor der er vejen frem.

Det er sjældent det svar man gerne vil ha, men tit og ofte så er "GLEM DET !" det bedste råd man kan få :wink:

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Spørgsmål angående turbo til 850 2,5T

Indlægaf 940Turbo » fre apr 24, 2009 11:52 am

Kenned skrev:Jeg har gået og tænkt på hvad det er for en slags turbo er sidder på min bil som standart, og om den kan justeres på.?
Og hvad hedder den slags standart turbo.?
Og hvor stor kan jeg tillade mig og sidde på før der skal laves noget om i motoren. :?:


Der sidder en Mitsubishi 13G turbo på din bil standard. Den lader standard ca. 0,35-0,40. 850 T5/T5R kører med 16t.

I princippet kan du sætte en kæmpe turbo på....du kan bare ikke køre med særlig højt tryk :-)

Det var svar på de egentlige spørgsmål.

Hvis du gerne vil have gjort bilen hurtigere skal du have den chippet og justeret ladetrykket op. Det er ikke den bedste motor/turbo at tune på men hvis du holder ladetrykket på 0,9 eller derunder virker det fint.
Du kan tilføje en 3" downpipe og en metallisk racerkat samt 2,5" eller 3" udstødning resten af vejen afhængig af hvor meget støj du kan holde ud. Der er lidt effekt at hente på det.

Jeg ville få chippet ved enten RH eller autotech.

Skal du videre koster det. 19T turbo/eller større KKK o.lign., nye dyser, ny intercooler, nye slanger, benzinpumpe/trykregulator, plejlstænger, portning af top osv osv.

Det er ikke det nemmeste at få 350 HK ned i jorden på en standard forhjulstrækker og de øvrige dele på bilen bliver også stresset en hel del mere.
....kobling, gearkasse, bremser, undervogn osv.

Vær tilfreds med chipning, lidt ekstra ladetryk og udstødning eller køb en bil der er hurtigere standard og byg på den. :-)
I teorien er der ingen forskel på teori og praksis - i praksis er der :-)
940Turbo
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 117
Tilmeldt: ons okt 10, 2007 17:24 pm
Geografisk sted: Sjælland

Indlægaf Kenned » fre apr 24, 2009 13:29 pm

Jeg skulle nok også lige have sagt at jeg havde heller ikke regnet med og rive over 300 hk ud af den, Jeg havde bare en ide´ om ca. 260 til ca 300hk eller er det for volsomt for den slags motor. :?:
Volvo 850 2,5 T. fra 1996 sænket, solfilm, 17"alu sort læderkabine.
Kenned
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 33
Tilmeldt: søn apr 05, 2009 18:45 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 12 gæster

cron