850 t5 fra 94. Store motor problemer. hakker, hoster. ryger

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

850 t5 fra 94. Store motor problemer. hakker, hoster. ryger

Indlægaf Den skumle bandit » lør apr 25, 2009 11:27 am

Hej hej

Her kommer der lige en lang fortælling.

Det hele startede med at når bilen var varm kunne den finde på og gå ud når jeg kørte med samme fart på landevejen.
Og hvis jeg så slukkede den og ville starte den igen kan jeg ikk starte med det samme igen.

Jeg skulle så skifte olie på bilen og det blev gjort, og jeg brugte Bell add 3 for og få rengjort motorten lidt.
Men så gik det helt galt for den nu.

Så røg den så i pit og se hvad det kunne være. fandt så ud af at mit påfyldningslåg til olie ikk var tæt, så der var olie ovenpå mit ventildæksel og der var røget olie ned til to tændrør.
Fik så rengjort det hele så der ikk var mere olie nogle steder.
Fik gjort mine tændkabler rene og fordeler dæksel blev også gjort ren.
Har gået det fleste spændbånd igennem på bilen, og gået i gennem slangerne på turboen.

Var så ude og hente 5 nye tændrør ved volvo igår og ny pakning til låget.

Da jeg så ville starte den op igår, hakkede den vildt meget i det, og den kunne ikk tage omdr, men efter den havde stået lidt i tomgang og jeg havde leget med gassen kunne den godt tage gas.
Vil så trille en lille tur i den for og få gang i den igen.
Det starer nu meget godt men der går ikk længe inden den begynder og hakke en del i det og den vil ikk tage omdr når jeg kører. Kører så ind og holder et sted for og se og den falder til ro, og det gjorde den så.
Så prøver jeg og gi den noget gas da jeg holder stille, men så begynder den og ryge en del sort røg.

Fik så trille bilen hjem meget stille og roligt og den er så røget i pit igen.

Men hvad fanden kan det være galt, for er sku ved og være blank nu.

Har så fået et par bud på at det måske kunne være omdr. føler men der sidder jo hvis to på bilen.
Eller det måske kunne være krumtapsudluftningen, men det ved jeg sku enlig ikk noget om det halløj.....


Håber virkelig nogle kan hjælpe da pengene ikk lige er til en tur på værksted...

God weekend og forsat god dag.... :D
Den skumle bandit
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors apr 16, 2009 22:29 pm

Re: 850 t5 fra 94. Store motor problemer. hakker, hoster. ry

Indlægaf Volvo4life » lør apr 25, 2009 14:38 pm

Såfremt det er en sensor der driller vil der ofte være sat en fejlkode. Har du fået udlæst fejlkoder?
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: 850 t5 fra 94. Store motor problemer. hakker, hoster. ry

Indlægaf Ulrik Friis » lør apr 25, 2009 20:28 pm

Den skumle bandit skrev:Jeg skulle så skifte olie på bilen og det blev gjort, og jeg brugte Bell add 3 for og få rengjort motorten lidt.
Men så gik det helt galt for den nu.

Hvis du bruger god kvalitetsolie - syntetisk olie - må du IKKE (aldrig) komme yderligere tilsætningsstoffer i. Det ødelægger den gode olies egenskaber.

Jeg mener ikke man kan købe dårlig olie i Danmark. Men man behøver ikke betale over 100 kr. literen for en virkelig god olie.

Olien renser din motor. Og du renser din motor ved at skifte olie på ved fx. 10.000 km.

Hvis du læser denne tråd http://volvosnak.dk/viewtopic.php?t=2060&highlight=olie, så er du ihvertfald opdateret på olie.
mvh
Ulrik
XC40 P8 AWD Recharge 2022
Fra 2007 til 2021: V70 D5 Aut. 2002
Brugeravatar
Ulrik Friis
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2070
Tilmeldt: søn okt 07, 2007 16:37 pm
Geografisk sted: Nord f. Kbh.

Indlægaf VolvoTossen » søn apr 26, 2009 0:32 am

Hej Bandit...

Umiddelbart når du skriver den ryger sort.. så kunne det være noget med at den får for meget brændstof... evt en temp føler til ecu.. men volvoerne er ellers gode til at komme med fejlkoder så snart den slå en skid forkert.. så det er lidt svært med den info du kommer med og ingen fejlkoder...Hvordan kører den når den er HELT kold og er den nem at starte dér ? og blir det så værre når den blir varm ?
Larmer den mere end den plejer ? , du ved , suser som noget er utæt ?

Der sidder en føler på udstødningsknasten men hvis den fejlede , så ville ecu'en brokke sig og bilen ville ikke kunne køre / starte.. og så har du OT giveren.. den sidder i i toppen af gearkassehuset .
Jeg har før set en OT giver være "mærkelig" og komme med mærkelige signaler ved omdrejninger så ecu ikke kan finde ud af det.. men der burde den også lave en fejlkode.
Ellers check benzintrykket og se om der ligger noget dér.
Prøv lige at tjeck din indsugningsslange på manifolden / den som kommer fra intercooleren og til manifolden.. de har det med at revne.
V70R AWD 04'
264 TE V8 75'
Volvo S90 Stretch 98'
Volvo S80 Stretch 03'
Tidligere :
Honda CBR1100XX 99'
V70R AWD 98'
850 T5 94' st.car
760 GLE 83'
244 Turbo 84'
164 E 73'
CBR600F2
( KE70'er , AE82GT , EE101 , Taunus V6'er )
Brugeravatar
VolvoTossen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 0:54 am

Indlægaf ginge123 » man apr 27, 2009 10:37 am

Kan se du har roddet med dine tændrørskabler. Gjorde det også på min bil og det resulterede i atkablet knækkede inde i og dermed en masse hosten og sprutten.
Mål evt efter på kablerne om der kommer strøm igenem. Der er nok mere galt, men det lyder til den ikke tænder i ét eller flere rør.
Brugeravatar
ginge123
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 220
Tilmeldt: man jan 22, 2007 18:20 pm

Re: 850 t5 fra 94. Store motor problemer. hakker, hoster. ryger

Indlægaf Den skumle bandit » ons apr 29, 2009 10:59 am

Hej hej og tak for de fine svar i har givet mig...

Jeg har aflæst fejl på bilen og nu melder den så kun en fejl. Fejlkode er 121

Luftmassemåler / manifoldtrykføker.
Men jeg bliver jo ikk helt klog på og det den efter luftkassen og eller om det er den der sidder lige ved manifolden.

Volvotossen

Jeg kan godt state bilen når den er helt kold men den ryger noget op og ned i omdr, og er meget tæt på og gå ud.
Men har hele tiden haft problemer med og starte bilen når den er varm og vil starte den med den samme når jeg lige har slukket den.....
Jeg har gået hele tryk siden igennem på turbo og suge siden og der er ikk noget jeg kan finde...

ginge123

Bilen går på alle cylender så går jo ikk fra at de ikk er i orden mine tændkabler..

Ulrik Friis

Det jeg har brugt til bilen er jo noget man hælder i og lader bilen stå i halv time i tomgang og så skifter du olie der efter.
Den skumle bandit
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: tors apr 16, 2009 22:29 pm

Re: 850 t5 fra 94. Store motor problemer. hakker, hoster. ryger

Indlægaf jelver » ons apr 29, 2009 12:35 pm

Jeg synes også, at det kunne lyde som en temperaturføler eller måske bare stikket til ditto. Jeg har selv prøvet det- den havde det med at sætte ud midt i overhalinger :( . Det viste sig, at temperaurføleren med mellemrum viste 8 grader (grundindstillingen) pga. et irret stik. Dette gjorde sig især gældende, når jeg trykkede klampen i bund f.eks. ved overhaling, formentlig pga. rykket i motoren og dermed i ledning og stikforbindelse.
2008 S40 1.6D
2004 V40 1.8
1996 Renault Megane 2.0 RT (UPS!)
1988 340 1.7
Brugeravatar
jelver
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: ons mar 04, 2009 12:06 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: 850 t5 fra 94. Store motor problemer. hakker, hoster. ryger

Indlægaf VolvoTossen » tors apr 30, 2009 17:43 pm

Hej Bandit.

Øhm.. ja den sidder på indsugningslangen ved luftfilterkassen.. ( firkantet aflangt stik med 4 ben )....den som sidder ved manifolden er enten gasspjældsensoren eller tomgangsventilen...hvad har bilen kørt ?

Den har ikke en mapsensor.. og så vidt jeg husker så har den heller ikke en overtryksmåler.. det kommer bankesensorene nok til at regulere på når den er ved at brække sig med for mager blanding hø hø.. nej.. hvis den umiddelbart kommer med den fejl på luftmassemåleren , så ville jeg udskifte den...igen vil jeg 2x chekke den indsugningsslange igen for revner :-) og hvis den er 100 % iorden så må du til lommerne...

Det kunne godt tyde på at den er "underlig"..

Bosch fra 93-96 så hedder den 0280217107 og koster ca 2800 + moms... men hvis du kender én som har en model magen til din , så prøv at ombytte den :-)))
Husk at slette fejlen :-)

Lad os høre hvordan det går :-)
V70R AWD 04'
264 TE V8 75'
Volvo S90 Stretch 98'
Volvo S80 Stretch 03'
Tidligere :
Honda CBR1100XX 99'
V70R AWD 98'
850 T5 94' st.car
760 GLE 83'
244 Turbo 84'
164 E 73'
CBR600F2
( KE70'er , AE82GT , EE101 , Taunus V6'er )
Brugeravatar
VolvoTossen
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 52
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 0:54 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster

cron