Krumtaphusudluftning, B5252S

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Krumtaphusudluftning, B5252S

Indlægaf Tuba » tirs jun 16, 2009 18:06 pm

Jeg er netop kommet ind efter en lille halv time med hovedet i maskinrummet på min V70 fra 1998, og noget undrer mig...

Ved sidste service fik jeg skiftet olieudskilleren (den sort boks under udstødningsmanifolden), da jeg havde lidt problemer med forkert tryk i krumtaphusudluftningen (overtryk). Jeg syntes ikke helt det hjalp nok, så nu hev jeg selv værktøjet frem og tog et kig på de dele af systemet der er til at komme til uden at skulle have manifold m.v. pillet af. Ved tilslutningen i indsugningsenden (den hvor der på 1997 og bagud sidder et lille plastgitter) var der ikke rigtigt tegn på nylig aktivitet, men der var en del intørret olie/snavs/skidt/snadder - dog ikke noget der skulle kunne nedsætte luftgennemstrømningen. Min umiddelbare tanke er at det vel er et meget godt tegn at der ikke er frisk olie eller det der er værre så langt "oppe", men har jeg ret i det?

Og hvis jeg har ret i det, og jeg fortsat ikke har undertryk de rette steder, er det så ikke "bare" en af slangerne der er tilstoppet - de ser desværre ikke ud til at være blevet skiftet af min ellers normalt så grundige mekaniker :?
1998 Volvo V70 2.5 (B5252S) - over 300.000 km og fortsat i fin form.
Tuba
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors dec 27, 2007 13:12 pm
Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Re: Krumtaphusudluftning, B5252S

Indlægaf Tuba » tirs jun 16, 2009 18:30 pm

Hmmm, et par søgninger på den internationale del af internettet antyder at nul-tryk også er ok, er der nogen der kan bekræfte?
1998 Volvo V70 2.5 (B5252S) - over 300.000 km og fortsat i fin form.
Tuba
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors dec 27, 2007 13:12 pm
Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Re: Krumtaphusudluftning, B5252S

Indlægaf Balder » tirs jun 16, 2009 21:11 pm

Nul trykk er definitiv ikke ok , selv en ny motor har "blow-by" ( http://en.wikipedia.org/wiki/Crankcase ) , det er helt normalt og bliver stærker med tiden. der sidder inde i motoren et firekantet kanal og den er helt siller tæt... desværre kan den ikke renses uden at skllle bundkåret af... hvorden ser det ud , når du tar oljepinden ud , kommer der trykk?

MvH Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: Krumtaphusudluftning, B5252S

Indlægaf Tuba » tirs jun 16, 2009 21:40 pm

Der kommer en smule røg op, men dog ikke olie. Det var det der i første omgang fik mig til at gå i lag med systemet.
1998 Volvo V70 2.5 (B5252S) - over 300.000 km og fortsat i fin form.
Tuba
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors dec 27, 2007 13:12 pm
Geografisk sted: Kgs. Lyngby

Re: Krumtaphusudluftning, B5252S

Indlægaf Tuba » tirs jun 23, 2009 9:01 am

Jeg har haft givet systemet et solidt blæs WD40 og ladet det trække et par dage, i håbet om at det ville kunne opløse hvad der sad i slangerne (hvis der sad noget), i dag er bilen til 300.000 km service, og så vil jeg se hvad resultatet er efter olieskift. Hvis ikke det gør en forskel må jeg jo finde en hjælpende hånd, et gør det selv værksted og en masse tid en gang hen ad efteråret... :)
1998 Volvo V70 2.5 (B5252S) - over 300.000 km og fortsat i fin form.
Tuba
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: tors dec 27, 2007 13:12 pm
Geografisk sted: Kgs. Lyngby


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 26 gæster