Tuning af V40 benzin uden turbo

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Tuning af V40 benzin uden turbo

Indlægaf pilen » ons jun 17, 2009 14:33 pm

Er der nogen der har en idé om hvordan man kan få lidt mere kraft (læs acceleration!) ud af en ganske almindelig V40 1,8 (Benzin) fra 2003? Der er nogen der har talt om "kold luft" i indblæsningen - er der eventuelt nogen der har erfaringer med det?
V70 2.5T, 2008
V40 1.8, 2003
740 GLE, 1987
Brugeravatar
pilen
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors jun 11, 2009 16:03 pm
Geografisk sted: 4600

Re: Tuning af V40 benzin uden turbo

Indlægaf Hovn » ons jun 17, 2009 17:18 pm

Hej Pilen.

Der er vist desværre ikke så meget at gøre ved det. Du kan prøve med lidt udstødning og lidt luftfilter, men jeg tvivler på det er noget du kan mærke ret meget, ud over lyden selvfølgelig.
Hovn
XC40T5 samt 240SE
Brugeravatar
Hovn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 250
Tilmeldt: lør okt 13, 2007 12:12 pm
Geografisk sted: Herlufmagle

Re: Tuning af V40 benzin uden turbo

Indlægaf Volvo4life » ons jun 17, 2009 19:30 pm

Lad den være som den er. Synes du den er for sløv så indse at du må købe en anden bil. Seriøs NA tuning er dyrt og vil efter min mening stort set aldrig kunne betale sig på en "almindelig" bil. Brug lidt penge på tændrør, luftfilter, benzinfilter og kontroller eventuelle fejlkoder.

Performence luftfilter, sportsudstødning, chip og et R logo giver vel max 10hk ved 6500rpm og en meget lettere tegnebog...
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Tuning af V40 benzin uden turbo

Indlægaf Peter_C » fre jun 19, 2009 11:26 am

Herunder resultatet af min brainstorming mht. "gratis hestekræfter"

Som allerede nævnt, så start med at sørge for at ting som tændrør og luftfilter er friske. Et nyt oliefilter og noget højkvalitets letløbsolie kunne sikkert også "give lidt"

RYD OP og hiv alt ragelse ud af bilen som bare ligger og vejer. Hvis du har vejhjælpsabonnement så lad også reservehjulet og donkraften blive hjemme.
Kan du ikke få flere hestekræfter, kan du i det mindste give dem der er så lidt at slæbe på som muligt
(Jeg kender fra egne oplevelser forskellen på en bil med 100 kg stereoanlæg i, og den samme bil uden. Forskellen er mærkbar. )

Mindre hjul giver lavere gearing = friskere i optrækket. Du må ændre dækstørrelsen fra -5 til +5%

Sluk airconditionen ... den koster let 5-8 HK

Hold korrekt dæktryk + måske en lille smule mere = mindre rullemodstand = mindre for motoren at slæbe

Afhængig af hvor hårdt man går til den med ovenstående punkter, burde man, teoretisk set ihvertfald, få en bil der er hurtigere i acceleration end den man startede med

MVH Peter C:
I stalden:
2008 Volvo V70n 2,5T Aut.
2011 Volvo S60 D3 Aut.
1990 Peugeot 309 GTI16 Grp. KRB Rallybil
1969 Pontiac Firebird 400
Brugeravatar
Peter_C
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 999
Tilmeldt: man okt 22, 2007 11:07 am
Geografisk sted: Midtsjælland

Re: Tuning af V40 benzin uden turbo

Indlægaf Volvo4life » fre jun 19, 2009 22:05 pm

Peter_C skrev:Herunder resultatet af min brainstorming mht. "gratis hestekræfter"

Som allerede nævnt, så start med at sørge for at ting som tændrør og luftfilter er friske. Et nyt oliefilter og noget højkvalitets letløbsolie kunne sikkert også "give lidt"

RYD OP og hiv alt ragelse ud af bilen som bare ligger og vejer. Hvis du har vejhjælpsabonnement så lad også reservehjulet og donkraften blive hjemme.
Kan du ikke få flere hestekræfter, kan du i det mindste give dem der er så lidt at slæbe på som muligt
(Jeg kender fra egne oplevelser forskellen på en bil med 100 kg stereoanlæg i, og den samme bil uden. Forskellen er mærkbar. )

Mindre hjul giver lavere gearing = friskere i optrækket. Du må ændre dækstørrelsen fra -5 til +5%

Sluk airconditionen ... den koster let 5-8 HK

Hold korrekt dæktryk + måske en lille smule mere = mindre rullemodstand = mindre for motoren at slæbe

Afhængig af hvor hårdt man går til den med ovenstående punkter, burde man, teoretisk set ihvertfald, få en bil der er hurtigere i acceleration end den man startede med

MVH Peter C:


En velholdt og nyvasket bil kører altid bedre.

Og som Peter_C skriver betyder hjul utrolig meget på mindre kraftige biler. Af med de brede 17" og hold dig til 14" eller 15".
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Tuning af V40 benzin uden turbo

Indlægaf pilen » man jun 22, 2009 11:48 am

Jeg hører hvad I skriver - ryd op, gør rent og få et sæt 13" 165/85!
(ved ikke hvor jeg har hørt det før... - nåh jo, konen! :lol: )
Brugeravatar
pilen
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 25
Tilmeldt: tors jun 11, 2009 16:03 pm
Geografisk sted: 4600


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster