xc 90 bagtøj

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

xc 90 bagtøj

Indlægaf Nicksi » man jun 29, 2009 18:13 pm

Hej
Min far har en xc90 der er gået i stykker ved bagtøjet (konstaseret af volvo) men det er et system hvor 4 hjul trækket selv slår til elektronisk når der er behov for det, er der nogen der ved hvad sådan et system hedder.
Problemet er at min far bor i norge og der koster denne elektronikboks/bagtøj 30,000kr og der er kun skiftet et af disse i norge, så har lovet at høre hvad det koster her hjemme :( og til sidst er der nogen der har skiftet sådan en svend :D
Nicksi
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: fre nov 07, 2008 19:07 pm

Re: xc 90 bagtøj

Indlægaf Morten VJ » man jun 29, 2009 20:47 pm

Selve elektronik delen, og hydraulikken i bagtøjet.
Er et Haldex system.

Bagtøjet betrår af 2 dele et til haldex systemet, og et konvertionelt differentiale.
De kan skiftes uafhæningt af hinanden.

Personligt ville jeg køre til Sverige og få det skiftet!
Det er nemt at skifte selv, men der kan være nogle specielle ting man skal være opmærksom på!

Feks, en Freelander II der kører med samme system, skal der tappes 60 ml af efter man har haft tænding på et par gange,
Og pa denne model har jeg skiftet 5 siden de kom frem i 2007.

Så hvis man ikke kender de specielle ting, så er det dårlig økonomi at forsøge selv.
Med en så dyr komponent.

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Re: xc 90 bagtøj

Indlægaf Nicksi » tirs jun 30, 2009 20:28 pm

Tak for svaret morten :D
har snakket med volvo idag og sådan en svend koster den nette sum af 30,000kr + moms :? men ville lige høre hvad sådan en brugt koster, og min far vil lige høre volvo i norge om der er et eller andet de kan gøre da der aldrig er solgt sådan en i danmark og kun en i norge.
Men vi regner med selv er skifte den, så hvis der er nogen der har prøvet det må i meget gerne skrive, arbejder til daglig selv som mekaniker men har godt nok aldrig prøve at skifte sådan en, så gode råd er velkommen :wink:
Nicksi
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 18
Tilmeldt: fre nov 07, 2008 19:07 pm

Re: xc 90 bagtøj

Indlægaf nib » ons jul 01, 2009 20:29 pm

Så vidt jeg kan se indeholder Vadis en masse om denne reparation, så det brude da være til at lave selv.
nib
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 307
Tilmeldt: fre maj 08, 2009 16:09 pm
Geografisk sted: Værløse


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 27 gæster