BSR tuning 940 Turbo, erfaringer?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

BSR tuning 940 Turbo, erfaringer?

Indlægaf kelh » tors jul 16, 2009 4:11 am

Hej
Er der nogen der har erfaringer med BSR tuning af denne model? Jeg tænker på kittet til 210 HK. Min 940, årgang 1996 havde fra fødslen 135 hk., men ved leveringen blev den opgraderet til 165 hk. af forhandleren (et tilbud dengang, fik jeg fortalt af ham jeg købte den af sidste år.) Men det gør ikke noget den får lidt mere da den skal trække en mellemstor campingvogn.
Mvh. kelh
Mvh. kelh

Tidligere køretøjer: Maskot fra -63, Fiat 124 -67, Austin Mini, 2 x Alfasud, Mazda 1300 -71, Fiat Panda-Ritmo-127-3xTipo-2xBrava,
740 -92, 945T-97, s60 -03, V70 2000...
Nu: V70 II 2,5T-05, 940-95,til konen Panda 100HP-07, mig Yamaha RD 350-75
kelh
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors jan 15, 2009 1:51 am
Geografisk sted: Jyderup

Re: BSR tuning 940 Turbo, erfaringer?

Indlægaf VolvoSport » tors jul 16, 2009 10:02 am

Hej

Der er meget svingende effekt af diverse trimningssatser fra BSR. Har heldigvis aldrig selv spildt penge på nogen af deres produkter, men jeg har hørt fra mange andre og set diverse rullefeltsudskrifter, og kan se, at det kniber gevaldigt.

Men du vil trække en mellemstor campingvogn med din Volvo 940, som oprindeligt er en lavtryksturbo med motortypen B230FK. Du skriver, at den allerede har fået monteret Turbo+. Jeg tror, at du skal rette dit fokus væk fra antallet af hk. Det er nemlig momentet, der giver sejtræksevnene og du skal lære, at bruge momentet rigtigt i stedet for. Hvis ellers motoren er sund og rask og Turbo+ virker, yder den ca. 270 Nm. Det er i hvertfald det Volvo lover.
Ved du ved hvilke omdrejninger motoren har størst moment? Ved du hvordan momentkurven ser ud?

Jeg kører selv i en Volvo 940 stc. B230FK og det hjælper ikke at køre den ud i omdrejningerne. Den trækker som en dieselmotor, hvor det højeste moment ligger omkring 2.300 rpm. Med Turbo+ ligger det højeste drejningsmoment stadig langt nede i omdrejningsfeltet, så det gælder simpelthen om, at lære at bruge motorens moment rigtigt.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: BSR tuning 940 Turbo, erfaringer?

Indlægaf Volvo4life » tors jul 16, 2009 22:45 pm

En B230FK med volvo originale turbo + yder 170hk og 250NM ifølge volvo.

Men...

Turbo + er beregnet som en ekstra "sikkerhed" ved overhalinger og derfor aktivers den ekstra effekt/moment kun ved FULD gas og over cirka 4000rpm. Ved 3/4 gas osv. er turbo + kittet ikke indkoblet. Systemet svarer til den overboost funktion der på mange nye dieselbiler idag.

Derfor kan du efter min mening ikke bruge Turbo + til ret meget hvis du kører med campingvogn (medmindre du kører på bane med den).

FKeren er beregnet til at trække da max moment ligger lavt og det giver ikke andet end støj at køre den op i omdrejninger (hvis den er original).
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: BSR tuning 940 Turbo, erfaringer?

Indlægaf Balder » tors jul 16, 2009 23:07 pm

Sidst rettet af Balder tors jul 16, 2009 23:29 pm, rettet i alt 2 gange.
Balder
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1211
Tilmeldt: tirs jan 29, 2008 17:59 pm
Geografisk sted: Hobro

Re: BSR tuning 940 Turbo, erfaringer?

Indlægaf VolvoSport » tors jul 16, 2009 23:07 pm

Ja det er mig der har taget fejl. Turbo+ giver rigtig nok kun ca. 250 Nm på en B230FK motor. Sorry :oops: .
Og B230FK motoren er en rigtig sejtrækker og under ingen omstændigheder en sprinter. Den minder meget om en dieselmotor og skal for så vidt også køres lidt på samme måde. Det hjælper slet ikke at køre den ud i omdrejningerne.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Re: BSR tuning 940 Turbo, erfaringer?

Indlægaf testhest » tors jul 16, 2009 23:33 pm

VolvoSport skrev:Men du vil trække en mellemstor campingvogn med din Volvo 940, som oprindeligt er en lavtryksturbo med motortypen B230FK. Du skriver, at den allerede har fået monteret Turbo+.


Som jeg læser kelh's indlæg, så står der ikke noget om at der er monteret Turbo+, men bare at den blev ændret til yde 165HK. Forskellen mellem en FT, som har 165HK, og en FK med 135HK, er wastegate aktuatoren. Mener at en FK kører med ca. 0,35bar i ladetryk, og FT'eren med ca. 0,5bar i ladetryk. Så det kan være at det "bare" er wastegate aktuatoren som er blevet skiftet.

Men ja, en FK er lidt som en diesel. Kører selv en FK'er og den er perfekt som camping-trækker, hvis man ikke har tænkt sig at køre ræs.

Har dog også hørt om mange som kører med 1,0bar i ladetryk, men med chips fra Hi-Tuning. Der står en hel del om det på TurboBricks Forum.
Har dog desværre ikke hørt så meget omkring BSR på 940'ere.
testhest
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 79
Tilmeldt: søn maj 27, 2007 23:41 pm
Geografisk sted: 6400 Sønderborg

Re: BSR tuning 940 Turbo, erfaringer?

Indlægaf kelh » tors jul 23, 2009 3:15 am

Tak for alle svarene; man lærer da noget nyt på denne måde. Da jeg lige har erfaret at Volvoen godt kan udnytte min nyerhvervede Tempo 100 fuldt ud, så er det fint nok med de hk. den har til det formål. Hvordan den har fået de ekstra hk. fra ny?; jeg kikkede på linket http://www.stonis-world.net/sebcon_uc/index.html og så et billede af luftfilterkassen på hans 945 turbo med teksten "Turbo + kit". Den ligner min ganske meget, men siger mig ikke noget om det tekniske. Måske een kunne fortælle mig hvilken slags det er.
I øvrigt har jeg allerede en stor dobbeltafgangs Simons udstødning (god lyd) og BSR luftfilter monteret; hvis jeg skulle få lyst til lidt flere hk. fra BSR vil det bare være luksus på mine pendlerture på motorvejen til/fra arbejde, og så nok lidt færre km/l.
Mvh. kelh
Mvh. kelh

Tidligere køretøjer: Maskot fra -63, Fiat 124 -67, Austin Mini, 2 x Alfasud, Mazda 1300 -71, Fiat Panda-Ritmo-127-3xTipo-2xBrava,
740 -92, 945T-97, s60 -03, V70 2000...
Nu: V70 II 2,5T-05, 940-95,til konen Panda 100HP-07, mig Yamaha RD 350-75
kelh
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors jan 15, 2009 1:51 am
Geografisk sted: Jyderup


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 26 gæster