Motor der driver mig til vandvid

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motor der driver mig til vandvid

Indlægaf Kragbak » søn okt 29, 2006 9:47 am

Jeg håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig med mit problem.

Jeg har en volvo 850 2,5t 1996 der driller sindsygt i motoren.
Det startede med at jeg en dag fik en alarm for lav vandstand i ekspansionstanken, jeg fyldte vand på og tænkte ikke mere over det. efter 500 km. ville den ha vand igen og efter yderligere nogle hundrede km. blev den varm og begyndte at koge. Jeg kørte hurtigt ind til det nærmeste volvoværksted, og en flink volvomand brugte en halv time på at fylde vand på og kikke på den. Han mente det bare havde været en luftbobbel der drillede mig eller måske termostaten. det der tydede på en luftbobbel var at niveauet i ekspansionstanken varierede helt vildt meget.
Fortrøsningsfuld over det nok ikke var en toppakning der var gået som jeg havde en idet om kørte jeg videre uden den brugte vand så efter nogle hundrede kilometer blev den sgu varm igen. Jeg skiftede derfor termostaten fik udluftet systemet totalt. herefter kørte jeg uden problemer i 500 km vil jeg tro indtil igår hvor den sgu igen blev varm og var fuld af luft.
Et par gange har det føltes som den hakker lidt ekstra om morgenen, men det er måske 2 ud af 10 gange. Den tåger heller ikke hvidt, der er ikke vand i olien. Volvomanden havde en trykmåler på i et par minuter og den så ikke ud til at lave overtryk i systemet.
Den er begyndt at bruge en del vand det serud til at der pjasker noget ud ud i tandremsiden, med det er ikke noget at se når den bare står i tomgang.
Hvad kan være galt? den bruger jo en del vand og der skabes en del luftlommer i systemet der gør at den bliver varm.

Mvh Oluf Kragbak
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Det lyder kedeligt

Indlægaf Klågem » søn okt 29, 2006 21:56 pm

Har du fået din vandpumpe kontrolleret. Den kan lave balladen.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Kragbak » man okt 30, 2006 18:39 pm

Hej jeg har skam tænkt på det ku være den, men den siger ikke mislyde. Jeg købte faktisk en jeg ville ha sat på, men da jeg så det var en centrifugalpumpe med metal skovlhjul. Syntes jeg det virkede mærkeligt hvis den var gået i stykker og ikke ku pumpe.
Men nu du siger det, bliver jeg jo usikker. Hvordan kan jeg kontrollere om den pumper?
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Indlægaf Volvo4life » man okt 30, 2006 22:19 pm

Min 960er begyndte at bruge vand ganske langsomt for derefter at bruge en del når den blev varm. Jeg kunne ikke se noget der dryppede når den gik i tomgang, men den tabte vand.

Det viste sig at det var vandpumpen og at mit kølevand blev liggende inde i plastikkåben til tandremmen og derfor ikke noget synligt vandpjask ved tomgang.

Ville nok kigge nærmere på vandpumpen.

Held og lykke.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Kragbak » tirs okt 31, 2006 0:35 am

Tak, det vil jeg gøre med det samme. Jeg håber jo stadig på det ikke er en toppakning :?

tak for hjælpen indtil videre

mvh Kragbak
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Indlægaf Kragbak » tors nov 02, 2006 14:24 pm

Hej desværre så var det knastørt bag dæklet.
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Indlægaf kenneth » tors jan 11, 2007 21:38 pm

Hejsa! Du kan også teste din vandpumpe ved at se om kølevandet cirkulerer, det gøres nemmest ved at pille den tynde slange på ekspansionsbeholderen af ved driftvarm motor, den skal der komme kølervæske ud af. Men husk at tage trykket af beholderen først :wink: ellers kan du godt brænde fingrene. held og lykke.
kenneth
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man okt 09, 2006 21:19 pm

Indlægaf Carstens80 » fre jan 12, 2007 13:34 pm

Hej Kragbak.

Jeg havde samme problem med min daværende 850er da vi var på vej til spanien for nogle år siden, jeg kunne se at den havde smidt noget vand ud i motorrummet men det så ikke ud af meget, alligevel blev den ved med at bruge vand, nogle gange kunne jeg køre en hel dag inden den igen skulle have vand , andre gange kun 10 min.
Og fejlen ..... låget oven på vandbeholderen blev skiftet, siden ingen problemer. :D

Vh. Carsten
Carstens80
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 463
Tilmeldt: man jan 30, 2006 15:06 pm
Geografisk sted: Nordsjælland.

Indlægaf t4nosh » søn apr 01, 2007 21:33 pm

hej

kan bilen lave tryk i systemet? kommer der tryk i slangerne når den bliver driftvarm? Hvis der gør det så sluk bilen og så venter du 10 - 15 min og så åbner du * for at høre om der er over tryk i den. Hvis der ikke er så skal du få systemet trukprøvet hvorså man giver systemet dobbelt så meget tryk som normalt og hvis der en nogen slanger som er utætte så kommer de til syner sår der pisser ud med vand. Prøv det... når du trykprøer det så la det stå i 10 min med tryk på hvis det ikke er væk efter der så fejler den ikke nogen ting så skal den bare luftes godt ud.
Volvotrykladning giver max ydelse til rigtige volvoer og så dem på lisens
Brugeravatar
t4nosh
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: ons mar 14, 2007 11:21 am
Geografisk sted: Brovst

Indlægaf Kragbak » man apr 02, 2007 14:24 pm

Hej den havde skudt toppakningen :( så det kostede lige lidt knaster..
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster