Hvor finder jeg billigst bagdæmpere til en 960'er + bonus-?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvor finder jeg billigst bagdæmpere til en 960'er + bonus-?

Indlægaf Krone Bilen » fre jul 31, 2009 9:00 am

Hej igen panel,

Nu fik jeg jo en masse god hjælp og gode råd, da jeg sloges med min startfejl på min 960'er.

Så da jeg nu har fået at vide, at grunden til, at min bagende står lidt skævt (hælder over venstre hjul), skyldes defekte dæmpere, så vil jeg jo lige trække på jeres ekpertise igen... Hvor finder jeg billigst et sæt nye bagdæmpere til min 960 2,5 fra 1994 :?: (Den nye model med den nye front)

BONUS-SPØRGSMÅL: Lyset i højre side af instrumentbrættet (bag bl.a. speedometer osv.), og nede ved automatgearets skiftekulisse, er gået, så jeg om aftenen ikke kan se hvor hurtigt jeg kører, eller hvad jeg sætter gearvælgeren i... Utroligt så meget motorvejsstøj der er, når den står i "L" :wink:
Så mit spørgsmål lyder så på, hvilken type pærer skal jeg bruge, og hvor svært er det at skifte :?: (Jeg skal i sommerhus i nordjylland i næste uge, og det kan jo være, at en af dagene indbyder til lidt hygge med bilen på græsplænen :D )

Jeg håber endnu engang på guldkorn... Jeg blev bestemt ikke skuffet sidst :!:

God dag :P


Mvh. Jacob :?:
Man skal ikke slynge om sig med solide aggregater, hvis man selv habiterer et transperent domicil!!
Krone Bilen
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons jul 22, 2009 16:11 pm
Geografisk sted: Vadsby Gods

Re: Hvor finder jeg billigst bagdæmpere til en 960'er + bonus-?

Indlægaf Morten VJ » fre jul 31, 2009 11:49 am

Personligt så ville jeg kontrollere fjedrene først, inden jeg gik ud og investerede i meget dyre støddæmpere.

Mål højden først.
Afmonter støddæmperne, slåledes at de ikke har nogen indvirkning på bilen.
Kør et par meter og mål igen.
Hvis den retter sig op er det er dæmper problem, hvis det bliver værre, eller det samme, så er det fjedrene der er blevet trætte.

MHT. pære typen så ved jeg intet, men skift alle pærer til instrument belysningen samtidig, da de har en levetid.

MVh

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Re: Hvor finder jeg billigst bagdæmpere til en 960'er + bonus-?

Indlægaf Volvo4life » fre jul 31, 2009 20:16 pm

Krone Bilen skrev:Hej igen panel,

Nu fik jeg jo en masse god hjælp og gode råd, da jeg sloges med min startfejl på min 960'er.

Så da jeg nu har fået at vide, at grunden til, at min bagende står lidt skævt (hælder over venstre hjul), skyldes defekte dæmpere, så vil jeg jo lige trække på jeres ekpertise igen... Hvor finder jeg billigst et sæt nye bagdæmpere til min 960 2,5 fra 1994 :?: (Den nye model med den nye front) Mvh. Jacob :?:


Lige lidt info. Din bil er modelår 1995, men årgang 1994. Hvis du omtaler den som en 95er undgår du en masse forvirring, da 94eren har en helt anden undervogn.

Først find ud af om den 960er har nivomat dæmpere. Det var IKKE standard på en 95er i DK.

Hvis der er nivomat på bilen kan du montere almindelige istedet hvis det skal være billigt.

Almindelige koster vel omkring de 1000,- for et sæt. Nivomat omkring 3-4000,-

Stumperne er iøvrigt billigere end hvis det var til den tidligere model.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Hvor finder jeg billigst bagdæmpere til en 960'er + bonus-?

Indlægaf Klågem » fre jul 31, 2009 21:42 pm

Volvo4life skrev:
Krone Bilen skrev:Hej igen panel,

Nu fik jeg jo en masse god hjælp og gode råd, da jeg sloges med min startfejl på min 960'er.

Så da jeg nu har fået at vide, at grunden til, at min bagende står lidt skævt (hælder over venstre hjul), skyldes defekte dæmpere, så vil jeg jo lige trække på jeres ekpertise igen... Hvor finder jeg billigst et sæt nye bagdæmpere til min 960 2,5 fra 1994 :?: (Den nye model med den nye front) Mvh. Jacob :?:


Lige lidt info. Din bil er modelår 1995, men årgang 1994. Hvis du omtaler den som en 95er undgår du en masse forvirring, da 94eren har en helt anden undervogn.

Først find ud af om den 960er har nivomat dæmpere. Det var IKKE standard på en 95er i DK.

Hvis der er nivomat på bilen kan du montere almindelige istedet hvis det skal være billigt.

Almindelige koster vel omkring de 1000,- for et sæt. Nivomat omkring 3-4000,-

Stumperne er iøvrigt billigere end hvis det var til den tidligere model.


Hvis bilen har nivomat kræver det også andre fjedre at konvetere den til normal
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Re: Hvor finder jeg billigst bagdæmpere til en 960'er + bonus-?

Indlægaf Volvo4life » fre jul 31, 2009 22:38 pm

Klågem skrev:Hvis bilen har nivomat kræver det også andre fjedre at konvetere den til normal


960mkII har ikke "almindelige fjedre". Der er kun et stk som er en form for bladfjeder i komposit materiale. Den findes selvfølgelig i forskellige hårdhedsgrader afhængig af model. Er bilen leveret med nivomat dæmpere skal fjederen skiftes hvis man sætte almindelige dæmpere på. Er bilen leveret uden nivomat, men disse er eftermonteret er det en god ide at se om fjederen også er blevet skiftet til den korrekte type.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Re: Hvor finder jeg billigst bagdæmpere til en 960'er + bonus-?

Indlægaf Sander » søn aug 02, 2009 7:18 am

Hmm mht årgang så nævnes der i tråden vedr motorproblener at det er en 96 2,5. ???
Nå men pærerne i kombiinstrumentet er de alm 1,2 og 3 watt glaspærer med glas sokken Dvs dem hvor tråden fortsætter ud og er bukket rundt om pærens sokken. På 900 kan du tage pærerne ud af deres fatning, brug en spidstang. Det kan man fx ikke på en V70. Her skal køber man en fatning med pære. Og dem findes der mange typer af når man spørger i en bilistbutik. Så du er heldig. Køb så du er sikker på du har nok til at skifte alle. Lyset i gearvælgeren er også en 1,2 watt.
Hilsen Sander
__________________________________________________________________
Nu Volvo V70I 140 hk model 2000
Før. Volvo 850 stc 1994. Amazon Hgv. 1968. 740 Gl B230K 1987. Amazon B20 1969. Amazon B18 1967. Amazon B16 1961.
Sander
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 660
Tilmeldt: tirs okt 21, 2008 13:13 pm
Geografisk sted: 7400 Herning


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 26 gæster