Kompressionstest

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Kompressionstest

Indlægaf lani » søn sep 20, 2009 23:43 pm

hej er der nogen der ved om man kan lave en kompressionstest på en motor som bare står på en palle. Er det bare at sætte strøm til starteren ? Skal de andre tændrør i de cylindere man ikke tester sidde i, eller afmonteres ?

Mvh. lani
Mvh. Lasse Nielsen

"jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter"
lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Re: Kompressionstest

Indlægaf VolvoSport » man sep 21, 2009 17:45 pm

Hvis du kan komme til at kortslutte starteren så motoren kan køre rundt, er der ingen problem i at foretage en kompressionstest på en motor, som står på en palle. Husk at holde gasspjældet helt åbent under testen
Det er den enkelte cylinder du tester, og der behøver ikke at være tændrør i de andre.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf lani » man sep 21, 2009 21:29 pm

Hej volvo sport. d.d. testede jeg kompressionen jf. Haynes, mens motoren sad i bilen. Det er jeg glad for for det viste at der formentlig er en sprunget toppakning i den forreste cylinderrække. dette betyder at jeg forhåbentlig er fri for at afmontere motoren. jeg glemte dog at holde gasspjældet helt åbent, hvilken forskel gør det ?????

L.
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf VolvoSport » man sep 21, 2009 21:49 pm

Fordi motoren jo hiver luft ind i indsugningstakten og hvis ikke gasspjældet står åbent, dannes der bare undertryk i indsugningsmanifolden, da luften ikke kan komme ind og målingen bliver derved ikke korrekt. Der er så ikke luft nok til den næste indsugningstakt, da luften jo bliver trykket ud i udstødningen. Det kan faktisk være så slemt, at gasspjældet kan sætte sig fast.
Prøv at tage en dykkersnorkel i munden og trækvejret igennem dem og blæs udåndingsluften ud af næsen. Hold så en hånd for snorklen og se hvordan det går med vejrtrækningen. Det dur ikke i længden, kan du nok selv regne ud :wink:
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Hr. SmåSur » man sep 21, 2009 22:26 pm

VolvoSport skrev:Prøv at tage en dykkersnorkel i munden og træk vejret igennem dem og blæs udåndingsluften ud af næsen. Hold så en hånd for snorklen og se hvordan det går med vejrtrækningen. Det dur ikke i længden, kan du nok selv regne ud :wink:

Øhh... Fortsætter man ikke bare med at træke vejret igennem næsen så?.. Sig mig, har du aldrig været jægersoldat??..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator

Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf lani » man sep 21, 2009 23:19 pm

ok, det kan jeg godt se, men alligevel fik jeg markant lavere måling på en af cylinderne.
Mvh. Lasse Nielsen

lani
Erfaren bruger
Erfaren bruger

Indlægaf VolvoSport » tirs sep 22, 2009 16:48 pm

Hr. Småsur: En rigtig jægersoldat forstætter selvfølgelig med at trækkevejret gennem næsen også under vandet.
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj