Volvo 760 gle

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo 760 gle

Indlægaf Prebz » søn nov 26, 2006 21:15 pm

Hej volvokyndige.
Jeg har her i foråret fået min første volvo, er er super glad for den. Den er velholdt og stort set uden rust...Men..min motor har gået 360.000km og bruger vand og olie og "snakker" lidt, den starter dog altid og trækker fint. Jeg troede jeg bare kunne finde en anden 760 og sætte i når denne her står helt af en gang, men en ond ond volvomand siger at alle 760 motorer er dårlige, og opfordre mig til at skrotte min fine gamle (1984) 760 og købe en anden volvo model.. Hvad siger i?? Skal den dø næste sommer uden rust men pga. motor.. eller er der anden løsning der kan ordnes for rimelige penge??
Håber på positivt svar
Nidhug
Prebz
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn nov 26, 2006 21:05 pm
Geografisk sted: Grumstrup

Indlægaf Duett » søn nov 26, 2006 21:26 pm

Hej. Den PRV V6er du har er ikke så populær i volvokredse, men er du til mekanik kan du jo montere stort sagt alle andre motorer fra 700 serien da de, med modifikationer, alle kan passes til din bil. Det gode ved en 760 er at den normalt har meget udstyr, og at de normalt er født med så mange HK. at selv turbo motorer kan monteres uden at skulle bøvle med afgift osv. Køb en hel bil med den motor du ønsker dig, og flyt det hele over, så er du sikker på at det du skal bruge er til stede. God arbejdslyst! Mvh Duett
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors feb 02, 2006 21:42 pm
Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf Prebz » søn nov 26, 2006 21:32 pm

Mange tak for en vildt hurtigt svar.. Tænkte nok der ikke var nogen nem løsning..
Nidhug
Prebz
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn nov 26, 2006 21:05 pm
Geografisk sted: Grumstrup

Indlægaf Volvo4life » tors nov 30, 2006 20:13 pm

Går ud fra at du har en B28E ligggende i vognen. B27/B28 serien kræver hysterisk vedligeholdelse hvis de skal kører godt i lang tid. Omvendt vil motoren normalt ikke bare dø, men dø langsomt i stedet. Der er i den grad designfejl og tumpede løsninger på de motorer. B27/B28 ville jeg aldrig lave større ting på da der altid vil være noget andet dyrt der vil gå næste gang.

Det er er galt med din motor er højst sandsynlig følgende:

Der er løse cylinderforinger, hvor afstandklodserne i bunden har rykket sig med tiden -> bruger vand mm. -> løsning motor adskilles totalt.

De herlige tikkelyde -> slidte ventilløftere pga desigfejl til smøresystemet, sandsynligvis også ødelagte knaster - max 5000km mellem olieskift og god olie. -> løsning nye knaster og ventilløftere. Og dette er bonus reparationen for det kan ikke foretages med motoren i bilen. Herligt design! Alternativ bores to store hulle i væggen til kabinen og knasterne kan trækkes den vej ud.

Hvis du vil beholde bilen så find en ny motor og nyt ledningsnet. B280E kom i 87 og B280F i 88. Begge fik løst mange af børenesygdommene men kan ikke sammenlignes i holdbarhed med en rød 4er. Uanset hvilken motor du vælger skal du lave nyt ledningsnet.

Havde selv en 760GLE med B280E som havde rundet 300.000 og havde udviklet en tilpas høj tikken til at jeg fik søvnproblemer. Ville ikke ofre en motorrenovering så den blev solgt. Savner dog stadig lyden af v6eren.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Johan Årman » ons jan 31, 2007 23:27 pm

Hej. Jeg har selv både en 760GLE med B280-motor og en 264GLE med B27E-motor. Jeg har haft problemer med B27'en, men jeg er efterhånden blevet Volvo-V6-freak og mener, at der skal bevares så mange af dem som muligt. Hvis du kan finde en anden B28-motor som du kan lægge i din bil er problemet jo løst. Det er en speciel motor, der hverken kan sammenlignes med en almindelig 4-cylindret eller en turbo, men køreglæden står desværre ikke mål med holdbarheden. 360.000 km er dog mange kilometer for enhver motor og når din B28 har holdt så længe er det temmelig godt gået... Du kan altid finde f.eks en B21E, der ikke kræver et andet ledningsnet eller andre store ombygninger. Men der er jo ikke 6 cylindre... Jeg ville til enhver tid prøve at finde en anden B28-motor. Selvom det ikke er let, må det kunne lade sig gøre. Prøv evt. i Sverige. Vigtigt er det dog at du skal kunne høre motoren i gang og også gerne køre med bilen. Tikker den, så skal du ikke have den...

Har du yderligere spørgsmål m.h.t V6, kan du jo sende mig en mail: johan.jargil.aarman@skolekom.dk

Venlig hilsen

Johan Årman
Johan Årman
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors jan 11, 2007 1:48 am
Geografisk sted: Charlottenlund


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 32 gæster