V40 giver lyd fra fortøj

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V40 giver lyd fra fortøj

Indlægaf Manq » ons nov 29, 2006 13:15 pm

Hej Kammerater

Jeg har en V40 2.0T fra 2002. Har køb den for ca. 3 mdr. siden. Jeg har haft den på værksted 3 steder da jeg mener den har en fejl. Den kommer en "klonk" lyd ude fra fortøjet, det lyder som om der er slør i trækakslerne (knogle ledene). Det kan også være dæmperene inde i koblingen eller måske endnu værere gearkassen. Det ene værksted siger at der måske er en smule slør i akslerne, men at jeg skal se om det bliver værer. De to andre (Alle er Aut. Volvo værksteder) siger at der ikke er noget galt med bilen og at den lys som de sagtens kan høre ikke er en fejl men en egenskab.
Så er det bare at jeg tænker, jeg har kørt i rigtig mange forskellige biler og ingen af dem har haft sådan en "skidt" lyd. Kan det være rigtig at alle V40 og måske også S40 skal sige sådan.

Høre gerne om andre der har undret sig over en sådanne lyd. Den kan tydeligt høres hvis man provokere den frem i 3 gear og langsom fart og samtidig "køre lidt" på koblingen. Helt ligesom hvis der er slør i et kardanled.

Hilsen Martin
Manq
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons nov 29, 2006 11:57 am

Re: V40 giver lyd fra fortøj

Indlægaf qed » søn jan 07, 2007 14:28 pm

Manq skrev:Hej Kammerater

Jeg har en V40 2.0T fra 2002. Har køb den for ca. 3 mdr. siden. Jeg har haft den på værksted 3 steder da jeg mener den har en fejl. Den kommer en "klonk" lyd ude fra fortøjet, det lyder som om der er slør i trækakslerne (knogle ledene). Det kan også være dæmperene inde i koblingen eller måske endnu værere gearkassen. Det ene værksted siger at der måske er en smule slør i akslerne, men at jeg skal se om det bliver værer. De to andre (Alle er Aut. Volvo værksteder) siger at der ikke er noget galt med bilen og at den lys som de sagtens kan høre ikke er en fejl men en egenskab.
Så er det bare at jeg tænker, jeg har kørt i rigtig mange forskellige biler og ingen af dem har haft sådan en "skidt" lyd. Kan det være rigtig at alle V40 og måske også S40 skal sige sådan.

Høre gerne om andre der har undret sig over en sådanne lyd. Den kan tydeligt høres hvis man provokere den frem i 3 gear og langsom fart og samtidig "køre lidt" på koblingen. Helt ligesom hvis der er slør i et kardanled.

Hilsen Martin


Det kune måske være udrykkerlejet på højgearsakslen, som var problemet?

Mvh

Steen R. Nielsen
qed
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn jan 07, 2007 12:50 pm
Geografisk sted: Vester Hassing Nordjylland

Re: V40 giver lyd fra fortøj

Indlægaf Manq » man jan 08, 2007 10:30 am

Hej qed

Kan du præcisere dette lidt mere. Hvad gør dette højgear leje ?

Hilsen Martin
Manq
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons nov 29, 2006 11:57 am

Re: V40 giver lyd fra fortøj

Indlægaf qed » man jan 08, 2007 19:26 pm

Manq skrev:Hej qed

Kan du præcisere dette lidt mere. Hvad gør dette højgear leje ?

Hilsen Martin


Udrykkerlejet sidder mont. på højgearsakslen (gearkasse) i forbindelse med kobling og koblingsarm. Ved ud -og tilkobling påvirkes koblingsarmen/udrykkerlejet enten via kabel eller via hydraulik. Du siger du kan fremprovokere "en klonklyd", kunne være udrykkerlejet som "driller" dig. Der behøver nødvendigvis ikke, at være noget galt med dit udrykkerleje men det er en mulighed. Er din kobling ved at være slidt eller har du fået skiftet kobling for nylig? Prøv at udkoble/tilkoble mens du kører og se så om det giver samme resultat. Tænker i den forbindelse på førnævnte "klonklyd"
qed
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn jan 07, 2007 12:50 pm
Geografisk sted: Vester Hassing Nordjylland

Re: V40 giver lyd fra fortøj

Indlægaf Manq » tirs jan 09, 2007 17:58 pm

Hej qed

Koblingen er helt frisk. Den er ikke slidt og bilen har også kun kørt 126.000km.
Har lige prøvekørt en magen til fra 1/2002, 81000km og også en 2,0T. Den gør det samme !

Volvo har snart overbevidst mig om at bilen intet fejler med at konstruktionen af bilen gør at de siger sådan. Det er også klart at man ikke kan lave alle tandhjul, udrykkerlejer, kugleled m.m. i så stramme pasmål, at alt slør ophøre. Men at det skal være SÅ tydeligt at selv kvinder kan høre det, ja så syntes jeg det er lige i overkanten.

Køre de med for tynd gearolie elle tror du virkelig at noget er slidt efter bare 81000km hvs. 126000km ?

Har du en metode hvorpå jeg kan konstatere den fejl du taler om ?

Andre har fortalt mig at det kunne være fjedrene i koblingen. Fjedre som nemlig skal modvirke de uundgåelige slør som der er i selv sprit nye biler.

Hilsen Martin
Manq
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: ons nov 29, 2006 11:57 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 15 gæster