Hurtigt! svar.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hurtigt! svar.

Indlægaf Kragbak » ons dec 13, 2006 15:37 pm

Jeg står overfor at skulle skifte toppakning på min volvo 2,5 T B5254T
Min mekaniker siger at det måske bedre kan betale sig at skifte motoren.
Jeg synes det lyder lidt vildt med en motor der har gået 200.000 km.
Han siger at det kan være et problem at brændkammeret bliver mindre som resultat af at topstykket slibes, det betyder at plejlstænger og krumtap belastes mere pga, det højere tryk.

Det er den svær motor at få brugt, også i sverige.

Han siger også at tuboen plejer at gå omkring 200 til 300 tusind kilometer.

Er det nogle der har erfering med at få skiftet toppakning på sådan en motor evt. en alm. 2,5 20v

Jeg ønsker et et hurtigt svar hvis der er nogen der kan hjælpe.

mvh Kragbak, god jul.
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Indlægaf BJ » ons dec 13, 2006 16:23 pm

Jeg kan ikke forstille mig, at det er et problem med at skifte toppakningen. For det første er det jo ikke afgjort endu, om toppstykket overhovedet ska slibes. Og hvis det skal slibes, er det jo kun minimalt, hvad der normalt slibes af.

Nu lad os se, om du for svar af nogle 'nye volvo ekspeter'. Hvis ikke, kan jeg se at få svar af nogle et andet sted fra.

hilsen
Thomas
BJ
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: man apr 24, 2006 20:44 pm
Geografisk sted: København

Indlægaf ohhansen » tors dec 14, 2006 18:11 pm

Hej.

Hvad bygger mekanikeren sin konklusion på...?
Såfremt du ikke har kørt med varm motor, dvs. uden kølevand, men at det bare en en lige her og nu toppakning der ryger, skulle der ikke være fare på fædre. Dog såfremt det viser sig, at toppstykket er skævt (slået sig), bliver de normalt fræset ned, såfremt det kan ligge inderfor den opgivne tolerance fra Volvo. Såfremt ikke, er det et andet topsstykke der skal på.
Det med normalt fræset ned, er meget brugt i min branche. Dog tror jeg ikke at det er vildt meget brugt i bilbranchen. Dog......... prisen bør absolut være overkommelig, da en seriøs maskinarbjeder, hurtigt kan opstille og fræse et topstykke.
Der er jo også muligheden for brændte ventiler samt sæder....! Aner ikke om 2,5 T B5254T motoren er befængt med det.....!!!
Der er også muligheden for revner i topstykket.

Angående turbolader.....! De fås mange andre steder end hos Volvo. Jeg ved ikke hvad en turbolader til en 2,5 T B5254T kan ligge på i pris. En turbolader til en 2.4 TD motor ligger på omkring de 4000 .- kr inkl. moms. Alt efter forhandler.

Mvh.
ohhansen
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: tors nov 23, 2006 0:51 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 26 gæster