Side 2 af 2

Re: Stramt gearskifte

Indlæg: ons mar 23, 2011 20:12 pm
af gmtgmt
jimDK skrev:Støjen er der også i frigear.Den er der også med koblings-pedalen trådt helt i gulvet.


lejet der sidder inde i krumtappen som er et stytte leje til højgears akslen kan dog ikke huske om de sider på de nyere her skiftede et på en 940 turbo der støjede når den var kold

Re: Stramt gearskifte

Indlæg: ons mar 23, 2011 21:08 pm
af jimDK
Takker.
Prøver at læse lidt om gearkassen, og se om jeg kan finde ud af hvilke lejer der er osv.

Laver lige en opsummering af symptomer, der er 3 separate ting, som er lidt mystiske:

Bilen har en mislyd forfra (kobling/gearkasse), der lyder som et leje der "klirrer"/synger pga udtørring.
Mislyden er ikke konstant, er der ca 5% af tiden når jeg kører. Den er uafhængig af gear, den er der også ved frigear og ved koblings-pedal trådt helt i gulvet.

Når bilen har stået i fri-gear natten over, er den ofte meget svær at få i bak og 1. gear (kun disse gear volder problemer)
Det er ligesom om der slet ikke er noget "hul" der hvor gearstangen skal ned, ud for de gear-positioner.

Ind i mellem skal man slippe koblingen lidt, for at få bilen i bakgear.Gearstangen vil ikke helt "ned" i hullet ved bak-gearets position(den går ca halvt ned), men hvis jeg løfter foden lidt på koblingen, så smutter gearstangen det sidste stykke ned i bakgear.

måske er der 1 årsag til alle 3 problemer? eller flere årsager?
(Problemerne er kommet snigende indenfor de sidste 2 år, er blevet langsomt værre.)
Bilen har kørt 290.000, jeg har kørt de 80.000.Gearskifte føles perfekt i øvrigt, ingen vibrationer eller andre lyde.

Re: Stramt gearskifte

Indlæg: ons mar 23, 2011 21:33 pm
af ivor
Hej
Der sidder ingen leje i krumtappen til at styre højgearakslen på disse motorer.2000+
Undskyld Jim hvis jeg ikke udtrykte mig klar nok, men højgearakslen er den aksel sidder i koblingshuset og overfører kraften fra motoren/koblingen til gearkassen.
Den har en fin fortandning som går ind i koblingsnavet. Hvis koblingsnavet ikke glider tilstrækkeligt frit ved udkobling kan det give de symptomer du beskriver med stamt gearskifte.
Koblingen kan desværre ikke justeres på disse modeller pga. den åndsvage måde det er lavet med det hydrauliske udrykkerleje.
Det kan være at det er det udrykkerleje der larmer.
Akslen er overfladebehandlet med noget friktionsnedsættende fra ny men alligevel vil det være godt at smøre den med en lille smule spec. koblingsfedt.
Mvh
Michael

Re: Stramt gearskifte

Indlæg: ons mar 23, 2011 21:58 pm
af jimDK
mange tak, det er en god forklaring :-)

Re: Stramt gearskifte

Indlæg: tors mar 24, 2011 7:35 am
af kalby
Dette sker osse på Peugeot 307 eks. højgearsakslen kører tør, og koblingsnavet bider på akslen, hvorved udkobling ikke sker i fuldt omfang.
Jeg har ved flere tilfælde boret et lille hul i koblingshuset og brugt en WD40 til at sprøjte ned og ramme akslen. Det kan lade sig gøre ved at få en lærling til at holde et spejl, og kikke ind hvor koblingsslavecyl sidder. Dette har virket hver gang, og har sparet kunden for en dyr koblingsrep indtil videre.

Re: Stramt gearskifte

Indlæg: tors mar 24, 2011 8:39 am
af ivor
Hej
Det var da en go`ide at prøve dette.
Jeg glemte at skrive at det er en selvjusterende kobling der via en fortanding selv kompenserer for slid.
Mvh
Michael

Re: Stramt gearskifte

Indlæg: tors mar 24, 2011 9:21 am
af jimDK
jätte bra! Tak skal I have. Godt tip :D

Re: Stramt gearskifte

Indlæg: tors dec 06, 2018 11:18 am
af Kingo
Trækker lige denne gamle tråd ind i manegen igen - da jeg efter jeg har skiftet gearkasse i sommers (manuel M56)ikke har haft problemer - indtil nu hvor den af og til kan være svær at sætte i gear når det er koldt.

Fik trådstarter løst problemet? (Og de andre der også havde lignende problemer)

Re: Stramt gearskifte

Indlæg: tors dec 06, 2018 19:14 pm
af Eran74
Jeg synes ikke min S60 med 307.000 km har problemer med gear når den er kold men jeg har haft en BMW en gang som var svær at få i 1. gear. Jeg læste mig frem til en lille test man kan prøve. Man kan prøve at holde gearstangen an mod 1. gear (der var den har svært ved at komme i gear) og så slukke motoren. Hvis den så let hopper i gear så er det koblingen det er galt med. Hvis ikke den kobler helt ud så kan det være svært at få den i første gear ved lyskryds mm. Skulle altid holde stille helt for at få den i første gear.
Har dog som sagt ikke haft problemer med Volvo'en. Har dog alligevel skiftet gearolie for nogen tid siden. 10 år med samme olie, så er det vel tid til at skifte.

Re: Stramt gearskifte

Indlæg: tors dec 06, 2018 20:19 pm
af Claus
Kingo skrev:Trækker lige denne gamle tråd ind i manegen igen - da jeg efter jeg har skiftet gearkasse i sommers (manuel M56)ikke har haft problemer - indtil nu hvor den af og til kan være svær at sætte i gear når det er koldt.

Fik trådstarter løst problemet? (Og de andre der også havde lignende problemer)


Kablerne og alle bevæligedele fra gearstangen til gearkassen mangler noget silikoneolie.