Balancering/synkronisering af kaburatorer - værktøj?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Balancering/synkronisering af kaburatorer - værktøj?

Indlægaf Ingemann » lør jan 02, 2010 14:28 pm

Hej!

Jeg ved godt, at det ikke er de fleste herinde som arbejder med dobbelte kaburatorer, men jeg håber alligevel, at der er nogle, som kan hjælpe mig lidt på vej. Jeg skal have balanceret mine dobbelte Weber 45DCOE, og som jeg ser det er der nogle forskellige måder hvorpå man gør det.
Jeg har fundet to forskellige slags værktøj til opgaven og mit spørgsmål er hvilket et jeg skal investere i.

Mulighed nr. 1:
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ ... A98001.000
Man indsætter denne i indsugningstragten og aflæser så suget på hver enkelt cylinder. Det negative er så, at man kun kan holde øje med én cyllinder ad gangen.

Mulighed nr. 2:
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ ... de=BIKVGA2
Bliver primært brugt til motorcykler, men det gør ved ikke den store forskel. Man kan holde øje med alle 4 cylindre på én gang.

Jeg håber at der er nogle kloge mennesker, som har prøvet de forskellige metoder. Hvis I evt. har en 3. mulighed er jeg helt åben overfor forslag!
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Balancering/synkronisering af kaburatorer - værktøj?

Indlægaf Balder » lør jan 02, 2010 16:26 pm

Hvad med at prøve et Landrover værkstadt... de har grejerne til dette.

MvH Balder
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Ingemann » lør jan 02, 2010 18:18 pm

Hvis jeg skal betale en mand for at gøre det, tror jeg jeg kan finde bedre idéer end et Landrover-værksted. Pointen var at jeg gerne selv vil lære det.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Janus » lør jan 02, 2010 20:25 pm

Har læst meget godt om carbtune.

Fordelen ved den type er at man alle karbonader justeres under samme forhold.

Men de gamle experter har brugt den første type, så den er nok også ok. Tror bare den anden er lettere for newbies:D

Tak for sidst forresten:)
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hillerød

Indlægaf Lass » lør jan 02, 2010 20:36 pm

Jeg justerer selv min MC med 4 enkelte karburator. Jeg bruger en syncrotester fra Böhm med fire ure, købt hos Louis.de . Det hvirker fint og er ikke særlig svært. Først justere men cylnder 1-2 så de er ens. Derefter 3-4. Og til sidst justere man 1-2 og 3-4 så de alle er ens.

Jeg har også prøvet Carbtune. Men der var ikke nok sug i min MC til at få den til at hvirke ordenlig. De er temlig tunge de stål stænger som vacuumet skal løfte.

At synkronisere karburatorene er ikke så svært.... Det store trick er at få dyset dem rigtigt.
Lass

Indlægaf Ingemann » lør jan 02, 2010 20:36 pm

Selv tak :)

Din far snakkede også om løsningen med flere vacuum-målere på samme tid. De blev brugt af VW på de gamle 1600-motore netop for at gøre det under samme forhold. idéen er at kunne holde øje med hvor meget vacuumet ændre sig på de andre cylindrer, når man ændre benzintilførslen på den ene. Det gjorde det meget nemmere at holde øje med.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Ingemann » lør jan 02, 2010 20:41 pm

Lass skrev:Jeg justerer selv min MC med 4 enkelte karburator. Jeg bruger en syncrotester fra Böhm med fire ure, købt hos Louis.de . Det hvirker fint og er ikke særlig svært. Først justere men cylnder 1-2 så de er ens. Derefter 3-4. Og til sidst justere man 1-2 og 3-4 så de alle er ens.

Jeg har også prøvet Carbtune. Men der var ikke nok sug i min MC til at få den til at hvirke ordenlig. De er temlig tunge de stål stænger som vacuumet skal løfte.

At synkronisere karburatorene er ikke så svært.... Det store trick er at få dyset dem rigtigt.

Carbtune? Hvad indebærer det udtryk helt præcist? Er det at bruge "mulighed nr. 1"?

Jeg skulle mene at mine kaburatorer er dysset tilnærmelsesvis korrekt. Setup'et jeg bruger er et setup jeg fik anbefalet af en gut på HMS.dk, som brugte præcis samme blok og knast som jeg bruger. Han fik sin motor kørt ind på rullefelt.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Lass » lør jan 02, 2010 20:53 pm

Ok så er det på plads, så skal du bare have synkroniseret dem.

Carbtune er et måle instrument . i Stedet for ure, løftes nogle stålstænger i nogle glasrør for at vise vacuumet. Prøv at google Carbtune

Lad være med at købe for billige ure. Jeg købte de billige ure fra Louis.de. Det var noget forfærdelig kina-pis. Når man forbandt alle urene til samme vacuum kilde. Viste alle ure noget forskelligt.
Lass

Indlægaf Lass » lør jan 02, 2010 21:04 pm

Lass skrev:
Det var noget forfærdelig kina-pis

Håber ikke det skal gå sådan for Volvo nu hvor de er blevet solgt til Kina-manden Geeley, som laver små ubehaglige motorcykler :x
Lass

Indlægaf Ingemann » lør jan 02, 2010 22:46 pm

Lass skrev:Ok så er det på plads, så skal du bare have synkroniseret dem.

Carbtune er et måle instrument . i Stedet for ure, løftes nogle stålstænger i nogle glasrør for at vise vacuumet. Prøv at google Carbtune

Lad være med at købe for billige ure. Jeg købte de billige ure fra Louis.de. Det var noget forfærdelig kina-pis. Når man forbandt alle urene til samme vacuum kilde. Viste alle ure noget forskelligt.

Jeg skulle lige til at spørge om det ikke er kviksølv, men det læste jeg lige at det ikke var! :)
http://www.carbtune.com/

På samme side som jeg har linket til med de andre værktøjer, har de nogle vacuum-ure, som er dobbelt så dyre. Men hvis man alligevel ligeså godt kan nøjes med to fordi man synkronisere parvist, så er det jo samme pris som med 4 af de andre.
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ ... e=DAV62006
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf ama » lør jan 02, 2010 23:07 pm

Jeg har kørt med dobbeltkarburator i 28 år og for mig virker det rigtig fint med et stetoskop uden dimsen til at holde mod huden, så holder man bare slangen ind i indsugningstrakten først på den ene karburator derefter på den anden (sørg for at gøre det ens og holde den lige langt ind). Den karborator der snøfter/øffer højest er mere åben end den anden. Og man kan sagtens høre små afvigelser.
ama
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Ingemann » lør jan 02, 2010 23:16 pm

Men det er jo ikke bare et spørgsmål om hvor meget spjældene er åbne. Det jeg skal synkronisere er de der sker i tomgang bagved spjældene primært.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf ama » lør jan 02, 2010 23:27 pm

Når du skriver synkronisere går jeg ud fra det du taler om er at få spjældene til at stå ens. eller tænker du på blandskrugerne for så er det jo en ganske anden sag..
ama
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Ingemann » lør jan 02, 2010 23:48 pm

Blandingsskruerne :)

Synkronisere så der er ens flow på alle cylindre
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Janus » søn jan 03, 2010 1:14 am

Uden at være klog på det, mener jeg ikke du kan disse værktøjer til det. De bruges til at synkronisere spældene.

Hvis du skal justere blandingen, måske ha fat i et at de der gennemsigtige tændrør, hvor du kan se farven på forbrændingen?
940 2,3 LTT
Janus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hillerød

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj