Er der Lambda sonde på min Volvo??

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Er der Lambda sonde på min Volvo??

Indlægaf Peter » tirs dec 26, 2006 21:36 pm

Hej Volvo folk, dejligt forum dette her.
Jeg har anskaffet mig en herlig Volvo 740 stc. car. fra 1986 der kun har kørt 130 000 km på tyve år, hvilket den også bærer præg af. Det er min første bil uden rust og det i en alder af snart 40 år!!! Jeg er pavestolt af denne vogn.
Bilen er udstyret med benzin indsprøjtning, men der er ikke det famøse lambda bogstav på kølergrillen. Betyder det at der ikke er en føler i udstødningsrøret der måler gassens sammensætning og sender denne information videre til en computer.
Når det oprindelige udstødningsrør engang ikke kan mere, kunne jeg godt tænke mig et udstødningssystem der der er lidt pænere at se på.
Jeg har fundet ud af at det er en B230K motor der ligger i den.
Håber der er nogen der kan svare på dette. :D
Venlig hilsen

Peter
Peter
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:09 pm
Geografisk sted: Esbjerg

Hej Peter

Indlægaf Klågem » tirs dec 26, 2006 22:59 pm

Jamen tillykke med din fine Volvo.
Et sted er der noget der ikke passer sammen. Du skriver at den er med indsprøjtning!!!!! Mig bekendt er B230K ikke med sprøjt men med karburator (register) og en fandens masse forskelligfarvede slanger.
Med den alder bilen har er det en B230E og K-tronicanlæg og den er uden lamda og kat.
Så det er en ganske alm. udstødning der sidder på den.
Håber at svaret var tilfredsstillende
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Peter » tirs dec 26, 2006 23:34 pm

Ja, det er jo nok ikke en indsprøjtnings model jeg har så. Stelnummeret starter med YV1 745 83 3 H. Deraf er jeg kommet frem til at det er en B230K motor, altså 83 tallet.
Det vil sige at en motor med registerkaburator ikke behøver at have et chokerkabel ført ind i kabinen ligesom på min gamle 240.
Det er da en lettelse at den ikke er udstyret med katalysator. :D
Venlig hilsen

Peter
Peter
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:09 pm
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Volvo4life » ons dec 27, 2006 23:26 pm

Der er intet chokerkabel til en B230K. Tilgengæld er der mange vacumslager som desværre har det med at blive utætte og derved give en dårlig motorgang.

Tilgengæld blev der lavet et billigt originalt tun-sæt til motoren så den gav 130hk.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Peter » tors dec 28, 2006 23:12 pm

Hej Volvo4life
Skrev du 130 hk................det lyder sørme spændende. Er det mon muligt at opdrive sådan et tun-sæt den dag i dag, bilen er jo trods alt 20 år gammel, men den er bestemt ikke færdig. Den er sund og rask i enhver henseende og det ville klæde den med lidt mere trækkraft.
Venlig hilsen

Peter
Peter
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:09 pm
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Volvo4life » lør dec 30, 2006 1:08 am

130hk ved 5500rpm og 194nm ved 2700rpm. Man nøjes med at skifte knasten (tror det er en V-knast). Mener at kunne huske at der også var nogle dimser med til bagakslen så man ændrede udvekslingen.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 29 gæster

cron