Dårlig tomgang

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Dårlig tomgang

Indlægaf EsbjørnT5 » ons dec 27, 2006 18:10 pm

Hej...håber der er et eller flere kloge hoveder der kan hjælpe mig. Jeg har en 850 2,3T5 fra 1995. Den er begyndt at hoppe op og ned, når den går i tomgang og når jeg kører kan jeg nogle gange mangle trækkraft i de lave omdrejninger. Man kan også mærke at når omdr. er stabile i tomgang, så er der små vibrationer og rystelser fra motoren, specielt når den er kold, der ryster det en del. Kan finde på at gå helt ud nogle gange i tomgang. Når man har kørt på motorvej og så kører af rampen og holder stille, så står den og hopper meget op og ned i omdrejningerne. Den har været på volvo og andre steder og blive testet, men deres testere siger at der ikke er nogle fejl. Ting der allerede er blevet kigget på:
luftmassemåler
tomgangsregulator
vandtemp. føler
tændkabler og dæksel
kulfilter
utætheder ved manifold og vacumslager
tændrør

Når den har været på værksted kan den godt finde på at køre godt et par dage og så derefter gå tilbage til den dårlige tomgang igen. En rigtig dejlig periodisk fejl.

Håber der er nogle der har oplevet noget lignende og kan hjælpe mig, for det bliver sgu dyrere og dyrere for hver gang....

Dejligt at jeg lige fandt det her volvoforum....

Mvh Jon
EsbjørnT5
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons dec 27, 2006 17:53 pm
Geografisk sted: Darktown/Mørkøv

Re: Dårlig tomgang

Indlægaf qed » søn jan 07, 2007 14:16 pm

EsbjørnT5 skrev:Hej...håber der er et eller flere kloge hoveder der kan hjælpe mig. Jeg har en 850 2,3T5 fra 1995. Den er begyndt at hoppe op og ned, når den går i tomgang og når jeg kører kan jeg nogle gange mangle trækkraft i de lave omdrejninger. Man kan også mærke at når omdr. er stabile i tomgang, så er der små vibrationer og rystelser fra motoren, specielt når den er kold, der ryster det en del. Kan finde på at gå helt ud nogle gange i tomgang. Når man har kørt på motorvej og så kører af rampen og holder stille, så står den og hopper meget op og ned i omdrejningerne. Den har været på volvo og andre steder og blive testet, men deres testere siger at der ikke er nogle fejl. Ting der allerede er blevet kigget på:
luftmassemåler
tomgangsregulator
vandtemp. føler
tændkabler og dæksel
kulfilter
utætheder ved manifold og vacumslager
tændrør

Når den har været på værksted kan den godt finde på at køre godt et par dage og så derefter gå tilbage til den dårlige tomgang igen. En rigtig dejlig periodisk fejl.

Håber der er nogle der har oplevet noget lignende og kan hjælpe mig, for det bliver sgu dyrere og dyrere for hver gang....

Dejligt at jeg lige fandt det her volvoforum....

Mvh Jon


Hej EsbjørnT5

Her er et par forslag til hvad der evt. kunne være galt med din T5.
Du skriver godt nok at din tomgangsreg. er blevet kontrolleret. Fænomenet "ruller i tomgang" på 850'eren plejer at være tomgangsreg.-så jeg ville prøve med en erstatning.(Prøv en hugger)

Dårlig trækkraft: Din overtryksventil (Wastegate) kan være "sej", ladetryksslagen som typisk er mærket med "rød" og trykreg. slange som typisk er mærket med "gul", kan være utætte, mørnet etc.....
Din indsugn.pakning kan være utæt. Ladetrykket opstår jo netop i indsugningsrøret.

Mvh

Steen R. Nielsen
qed
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn jan 07, 2007 12:50 pm
Geografisk sted: Vester Hassing Nordjylland

Indlægaf EsbjørnT5 » lør jan 13, 2007 22:07 pm

Det var ingen af de dele det var galt med, men fejlen er fundet. Vi grinede lidt da vi fandt den og det var lidt heldigt at vi overhovedet fandt den. Fejlen havde med kulfiltersystemet at gøre. Der er 3 studser på et kulfilter. 1 til manifold 1 til benzintank og 1 ud i det fri. Den ud i det fri er der en inkompetent tectylmand der har puttet en skrue i og derefter glemt at pille den ud efter undervognsbehandling. Så den skrue var skyld i hele problemet. Den gjorde at den trak al for megen benzin og dampe igennem hele systemet og spyttede det ind i manifolden. Kort sagt havde den lavet en ekstra dyse, så motoren fik alt for meget at leve af. Det gjorde også at lambdasonden slet ikke ville arbejde i tomgang. Nu skal jeg bare have skiftet en kulfilterventil, olie og filter og så skulle den være godt kørende igen. Så nu er jeg en glad mand, hvis bil forhåbentligt ikke har taget noget skade af al den benzin. Mvh Jon
EsbjørnT5
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons dec 27, 2006 17:53 pm
Geografisk sted: Darktown/Mørkøv

Indlægaf Jesper V40 » tirs jan 16, 2007 4:57 am

EsbjørnT5 skrev:Det var ingen af de dele det var galt med, men fejlen er fundet. Vi grinede lidt da vi fandt den og det var lidt heldigt at vi overhovedet fandt den. Fejlen havde med kulfiltersystemet at gøre. Der er 3 studser på et kulfilter. 1 til manifold 1 til benzintank og 1 ud i det fri. Den ud i det fri er der en inkompetent tectylmand der har puttet en skrue i og derefter glemt at pille den ud efter undervognsbehandling. Så den skrue var skyld i hele problemet. Den gjorde at den trak al for megen benzin og dampe igennem hele systemet og spyttede det ind i manifolden. Kort sagt havde den lavet en ekstra dyse, så motoren fik alt for meget at leve af. Det gjorde også at lambdasonden slet ikke ville arbejde i tomgang. Nu skal jeg bare have skiftet en kulfilterventil, olie og filter og så skulle den være godt kørende igen. Så nu er jeg en glad mand, hvis bil forhåbentligt ikke har taget noget skade af al den benzin. Mvh Jon



He he.. Ja sådanne problemer kan drive en til vandvid (og koste mange penge) Jeg har lige været ude for noget nær det samme, forkert/defekt luftfilter var med til at hele systemet gik dårlig pga. dårlig blandingsforhold.

Men godt det ikke var andet end det, håber ikke det kostede dig for mange penge..?
Voldsom Volvo!
Jesper V40
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons okt 18, 2006 22:54 pm
Geografisk sted: nordsjælland

Indlægaf EsbjørnT5 » tirs jan 16, 2007 22:11 pm

Tja det løb sgu nok op i ca 5 kilo, med diverse dele og værkstedsbesøg. Surt, men nu kører den godt igen. Men jeg kan varmt anbefale Kim Bonde (Kvanløse sjælland) hvis i virkelig har problemer. Han ved sgu hvad han gør og han løste mit problem.
EsbjørnT5
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: ons dec 27, 2006 17:53 pm
Geografisk sted: Darktown/Mørkøv

Indlægaf Jesper V40 » ons jan 17, 2007 2:23 am

EsbjørnT5 skrev:Tja det løb sgu nok op i ca 5 kilo, med diverse dele og værkstedsbesøg. Surt, men nu kører den godt igen. Men jeg kan varmt anbefale Kim Bonde (Kvanløse sjælland) hvis i virkelig har problemer. Han ved sgu hvad han gør og han løste mit problem.



Ok godt at kende nogle gode stæder hvis uheldet er ude...

Mit lille problem kostede mig 7kilo av av..!
Voldsom Volvo!
Jesper V40
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons okt 18, 2006 22:54 pm
Geografisk sted: nordsjælland


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster

cron