Hej .. smider lige 2 spørgsmål vedr. min Volvo s40 1.8 1996
1.
Jeg har lidt problemer med gearskiftet - især når motoren er kold. Her kan den være lidt svær at få i 1. gear men det værste er dog når jeg skifter til 2. gear - der føltes den noget stiv i det. Som om gearskiftet glider fint "den første halvdel" og så møder modstand. Af og til giver den også en grum skraldelyd fra sig. Det kunne vel være "synchromeshen"? Men er nu kommet til at tænke på om det kunne være mangel på/for gammel gearolie.. Er det en mulighed? Desuden kommer der et ret tydeligt "klonk" når jeg slipper koblingen hurtigt i 2.gear. Kan måde høre og mærke det i bilen. Det kan undgås hvis koblingen slippes forsigtigt. Det kommer også kun i 2. gear ( og måske svagt i 1.). Ved ikke om det har noget at gøre med det andet problem?? Nogle lyse ideer?
2.
Jeg vil skifte benzinpumpen da min nuværende larmer en hel del.. den høres tydeligt når jeg holder i tomgang og slukker blæseren. Den støjer mere end motoren. Dette er vel ikke normalt? Ville jo være trist at skifte pumpen uden resultat.
I Haynes står der man skal lave en pakning af "Petroleum gelly". Hvad er dette? Hvad skal jeg evt. bruge i stedet?
På forhånd tak
Venlig hilsen
Troels