Hej.
Vores Volvo V40 1,8 fra 2003 (Kørt 200.000 km) har pludseligt fået problemer med olietrykket.
Værkstedet har skiftet, olietryksmåleren og en enhed, der vist regulerer tandstangsvinklen uden at det har hjulpet.
Næste skridt, som værkstedet foreslår, er af pille tandremmen af og åbne ind til oliepumpen. De mener, at det måske er en trykreguleringsventil, der er problemet.
Problemet viser sig ved, at olielampen ikke slukker når bilen startes kold. Når man så stopper (som man nuturligvis gør) og man venter nogle minutter og starter igen, så ser alt normal ud. Hvis man så kører nogle få kilometer, så begynder olielampen at blinke. Når man så stopper og starter igen, så kan man igen køre lidt med ok olietryk.
Er der nogen i gruppen, der har set lignende problem på en V40, og måske kan bekræfte, at værkstedet er på rettet vej? Det ville jo være rart, hvis vækstedet var i stand til at finde og løse det rigtige problem første gang. Indtil videre tror jeg regningen er på kr. 2500,- uden andet værdi end at to problemmuligheder er udelukket.
Det er Sondrup Bilcenter i Århus der har bilen til reperation og de er autoriseret Volvo værksted.
Afslutning på sagen:
Ovenstående proplem endte værst muligt. En ny besked fra værkstedet var, at jeg skulle have udskiftet motoren. De kunne finde en brugt motor, som kunne monteres for kr. 28.000,-. Det endte med, at jeg acceterede dette. Jeg fik senere at vide, at en oliesi, der sidder under oliepumpen var tilstoppet delvis af noget sort slam.
Spørgsmålet er bare, hvordan kan dette ske. Bilen har fulgt alle serviceeftersyn hos autoriserede volvoværksteder. Igennem vinteren har den næsten kun kørt små korte ture på 4 - 5 km, men det skulle vel ikke kunne ødelægge motoren?
Med venlig hilsen
Svend Erik