Problemer med olietryk på V40

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Problemer med olietryk på V40

Indlægaf SEH » ons mar 03, 2010 15:32 pm

Hej.

Vores Volvo V40 1,8 fra 2003 (Kørt 200.000 km) har pludseligt fået problemer med olietrykket.

Værkstedet har skiftet, olietryksmåleren og en enhed, der vist regulerer tandstangsvinklen uden at det har hjulpet.

Næste skridt, som værkstedet foreslår, er af pille tandremmen af og åbne ind til oliepumpen. De mener, at det måske er en trykreguleringsventil, der er problemet.

Problemet viser sig ved, at olielampen ikke slukker når bilen startes kold. Når man så stopper (som man nuturligvis gør) og man venter nogle minutter og starter igen, så ser alt normal ud. Hvis man så kører nogle få kilometer, så begynder olielampen at blinke. Når man så stopper og starter igen, så kan man igen køre lidt med ok olietryk.

Er der nogen i gruppen, der har set lignende problem på en V40, og måske kan bekræfte, at værkstedet er på rettet vej? Det ville jo være rart, hvis vækstedet var i stand til at finde og løse det rigtige problem første gang. Indtil videre tror jeg regningen er på kr. 2500,- uden andet værdi end at to problemmuligheder er udelukket.

Det er Sondrup Bilcenter i Århus der har bilen til reperation og de er autoriseret Volvo værksted.

Afslutning på sagen:
Ovenstående proplem endte værst muligt. En ny besked fra værkstedet var, at jeg skulle have udskiftet motoren. De kunne finde en brugt motor, som kunne monteres for kr. 28.000,-. Det endte med, at jeg acceterede dette. Jeg fik senere at vide, at en oliesi, der sidder under oliepumpen var tilstoppet delvis af noget sort slam.

Spørgsmålet er bare, hvordan kan dette ske. Bilen har fulgt alle serviceeftersyn hos autoriserede volvoværksteder. Igennem vinteren har den næsten kun kørt små korte ture på 4 - 5 km, men det skulle vel ikke kunne ødelægge motoren?

Med venlig hilsen
Svend Erik
Sidst rettet af SEH tors jul 22, 2010 9:24 am, rettet i alt 1 gang.
SEH
Ny bruger
Ny bruger

Re: Problemer med olietryk på bil

Indlægaf Mogens Pedersen » tirs apr 27, 2010 12:40 pm

Købte bilen fra ny. bilen er nu 7 år kørt 200.000 km
primært langture. har passet alle eftersyn med 20.000 km interval hos mit værksted. nu er motoren gået til efter at have tabt olietryk 2 gange. Da bundkarret bliver fjernet, viser det sig at, krumtaphuset er fyldt med aflejringer der har rykket sig løs og sat sig i Oliepumpe og hele smøresystemet.
Mon ikke vi skulle stikke hovederne sammen ?
Sidst rettet af Mogens Pedersen tirs jul 20, 2010 13:48 pm, rettet i alt 2 gange.
Mogens Pedersen
Ny bruger
Ny bruger

Re: Problemer med olietryk på V40

Indlægaf ivor » tirs apr 27, 2010 16:18 pm

Hej Mogens
Det var dog en rystende historie. Hvad motor er der i din bil.
Det der med olieprøver er da vist end "and". Man skulle jo næsten tro at værkstedet har brugt en forkert type olie.
Hvis du har dokumentation for at alle dine olieskift er foretaget på et aut. værksted mener jeg du har en god sag at gå videre med.

Lad os høre om det videre forløb...............
Mvh
Michael
ivor
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Overlund Viborg

Indlægaf Mogens Pedersen » tirs apr 27, 2010 21:33 pm

Hej Michael

motoren er en 1.8 benzin med 122 hk. motor kode B4184S3 ell. 2

Mvh Mogens
Mogens Pedersen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf nib » tirs maj 04, 2010 19:10 pm

Jeg forstår ikke motoren går til, kørte du videre for længe med lysende olielampe?
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf Mogens Pedersen » tirs maj 04, 2010 19:50 pm

Nej det har jeg ikke...

Tirsdag 23: Morgenstart. olietryks fald efter 200 m kørsel. Kontrol af oliestand, normal oliestand, Indskrevet på værksted, værksted laver opstart på bilen: ingen olietryk, ventilklapren.
Jeg ringer til mit værksted, hvor jeg fortæller på olie trykfaldet og fortæller at bilen tidligere har fået skiftet VVT enhed hos dem, da jeg mener at problemet kan hænge sammen med insufficient olietryk. Og om det ikke er bedst at få bilen til forhandleren. Men DE mener ikke er noget problem at få bilen repareret ved det lokale autoriserede værksted. Og at De alligevel ikke har tid til kigge på bilen i denne uge. (Bilen har fået Skifter VVT enhed x 2 100.000km og 180.000km. Ved 100.000km fuld betaling. Ved 180.000km 50 % rabat. 25 % rabat fra forhandler. Regningen deles lige over (Efter aftale med forhandlerens hovedorganisation))

Onsdag 24: værksted ingen arbejde på bilen.?
Torsdag 25: Stået natten indendørs, nu fint olietryk, ingen mislyde. Man mener at det kan vare at oliekanalerne har være tilstoppet af iskrystaller der kan være dannet i den væske der er blevet absorberet i olien. Man putter et renseprodukt i olien (Service rens 3?) og laver olieskift, NU: Fint olietryk og ingen mislyde. Der bliver lavet fuld service på bilen.
Fredag 26: Får bilen udleveret. Køre ca. 40-50 Km olietryksfald. + ventil lyd. Efter 5 min. Opstart olietryk og ingen mislyde. Kører 200 m olietryksfald igen. Bilen bliver bugseret til lokal autoriseret værksted igen.
Marts 2010
Mandag 1: intet arbejde på bilen
Tirsdag 2. Olietryk igen. Bundkar fjernes. Olie sien er delvis tilstoppet. Belægninger i krumtaphus og bundkar. Mistanke til forkert olie. værkstedet får billeder fra hovedorganisation i Sverige, af motor der ligner til forveksling. Mener ikke det er mulig at fjerne belægningen da den må have tilstoppet de små smørekanaler og sidder som ”blodpropper” i systemet.

Onsdag 3. Finder værksteds sedler fra service hos forhandlers værksted. Oliepåfyldning ikke veldokumenteret. Og det kan ikke ud fra værkstedsregningen verificeres hvad olie der er kommet på bilen.
Torsdag 4. forhandlers værksteds Værkfører. Mener ikke det kan være forkert Olie. Han synes der skulle være taget en Olieprøve for at undersøge olien og motorens tilstand, men dette er for sent da lokal autoriseret værksted ikke har gemt Olien. værkføren mener ikke det er tilladt at putte renseprodukt i olien ifølge hovedorganition . værkføren har set billederne af krumtaphuset, men mener ikke der er noget galt med olien, og mener det må være reduktionsventil i oliepumpen. Jeg spørger om han vil ringe til lokal autoriseret værksted og fortælle hvad han mener fejlen er, så den kan blive undersøgt og rettet. Dette taler han sig dog udenom…

Torsdag 4. lokal autoriseret værksted . Samler motoren(Ikke aftalt) man har udskiftet oliesi og opstarter motor, olietryk men nu mislyd fra motor. Hylen fra lejer? lyd fra plejlstangslejer. Mener nu at motoren er ”færdig” man har dog ikke haft løsnet leje ved plejlstang for kontrol af leje. Men mener ud fra lyden at der nu ikke er mere at gøre.

den lokale autoriserede værksted har haft bilen stående og kørt længe uden at opdage problemstillinger, og den har ikke stået med opsyn hele tiden, så om den har stået og kørt uden olietryk uden de har opdaget det kan være en mulighed.

Eller om bilen har kørt med reduceret olietryk gennem længere tid??

At bilern har "ædt" VVT enheden 2 gange kan måske tyde på det..?
Sidst rettet af Mogens Pedersen tirs jul 20, 2010 13:43 pm, rettet i alt 1 gang.
Mogens Pedersen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf nib » tirs maj 04, 2010 21:51 pm

Forsøg at være imødekommende og indgå forlig med den forhandler der laver service på bilen. Få bilen kørt derhen og tag en rolig snak om mulighederne, måske kan motoren laves, så kommer man længst og hurtigst. Vil du køre en sag, så tager det lang tid og der er stor risiko for at tabe, og så hænger man på hele regningen. Vil du kæmpe, så kig ind på bilklage.dk .
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf Mogens Pedersen » tirs jul 20, 2010 14:09 pm

Hej Nib

Er for øjeblikket i positiv dialog med mit autoriserede værksted.

Mvh Mogens
Mogens Pedersen
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Mogens Pedersen » tors maj 05, 2011 9:43 am

Hej Alle

Er ikke i god dialog med Volvo.

Volvo Mener slet ikke De skal kontrollere/rengøre krumtaphus udluftning, med mindre bilen har Turbo.

Volvo (Sondrup Bilcenter) vil ikke udtale sig om andre kunders identiske problem stillinger med ødelagte motore

Volvo vil ikke udtale sig om deres Olieselskabs, udmelding om, Volvos kendte problem med høj drift temperatur, og derved hurtige nedbrydning af olien.

Mvh Mogens
Mogens Pedersen
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj