Karburator B230K

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Karburator B230K

Indlægaf B23Trige » lør jan 06, 2007 23:17 pm

Ved godt jeg får at vide at jeg skal skifte karburator lige om lidt, men der må være andre løsninger til at få den originale karburator til at fungere ordentligt igen.

Problem:

Den går ikke ret langt på literen iøjeblikket.
Når den koldstarter må den ikke få for meget gas, for så går den død og lyder som den kun går på 3 cyl, eller får falsk luft, og den lugter meget af benzin.
Chokerfunktionen virker kun en gang imellem, når den ellers virker går alt fint.
Den har problemer med at varmstarte, skal have gas.
Den dør/går ud, ved udkobling, mest når den er kold.
Der er ingen forskel på det nævnte i forhold til vejret, det er lige dårligt sommer som nu.
Har skiftet luftfilter og tændingsdele uden ændring i problemet.

Når den er varm går den for det meste fint. og trækker godt.

Nogen ideer til hvad der kan være galt?

Ups, nyt problem er opstået imellemtiden:

Føderøret mellem benzinslange og karburatorhus er gået løs?
Hvordan kan det fastgøres igen?
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Re: Karburator B230K

Indlægaf qed » søn jan 07, 2007 13:46 pm

B23Trige skrev:Ved godt jeg får at vide at jeg skal skifte karburator lige om lidt, men der må være andre løsninger til at få den originale karburator til at fungere ordentligt igen.

Problem:

Den går ikke ret langt på literen iøjeblikket.
Når den koldstarter må den ikke få for meget gas, for så går den død og lyder som den kun går på 3 cyl, eller får falsk luft, og den lugter meget af benzin.
Chokerfunktionen virker kun en gang imellem, når den ellers virker går alt fint.
Den har problemer med at varmstarte, skal have gas.
Den dør/går ud, ved udkobling, mest når den er kold.
Der er ingen forskel på det nævnte i forhold til vejret, det er lige dårligt sommer som nu.
Har skiftet luftfilter og tændingsdele uden ændring i problemet.

Når den er varm går den for det meste fint. og trækker godt.

Nogen ideer til hvad der kan være galt?

Ups, nyt problem er opstået imellemtiden:

Føderøret mellem benzinslange og karburatorhus er gået løs?
Hvordan kan det fastgøres igen?


Hej B23Trige,

Måske du skulle kigge på EGR-Ventilen samt EGR-Røret som sidder nede under indsugningsmanifolden. Kan være sodet til! Dine "Pulsair" ventiler kan også være en årsag til dit problem. (Sidder fortil ved forgården) Husk at blokere pulsair slangen CO% måling.

Mvh

Steen R. Nielsen
qed
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn jan 07, 2007 12:50 pm
Geografisk sted: Vester Hassing Nordjylland

Re: Karburator B230K

Indlægaf qed » søn jan 07, 2007 17:58 pm

B23Trige skrev:Ved godt jeg får at vide at jeg skal skifte karburator lige om lidt, men der må være andre løsninger til at få den originale karburator til at fungere ordentligt igen.

Problem:

Den går ikke ret langt på literen iøjeblikket.
Når den koldstarter må den ikke få for meget gas, for så går den død og lyder som den kun går på 3 cyl, eller får falsk luft, og den lugter meget af benzin.
Chokerfunktionen virker kun en gang imellem, når den ellers virker går alt fint.
Den har problemer med at varmstarte, skal have gas.
Den dør/går ud, ved udkobling, mest når den er kold.
Der er ingen forskel på det nævnte i forhold til vejret, det er lige dårligt sommer som nu.
Har skiftet luftfilter og tændingsdele uden ændring i problemet.

Når den er varm går den for det meste fint. og trækker godt.

Nogen ideer til hvad der kan være galt?

Ups, nyt problem er opstået imellemtiden:

Føderøret mellem benzinslange og karburatorhus er gået løs?
Hvordan kan det fastgøres igen?


Mener 230K er med magnetventil, måske defekt? Eller måske kunne det være vakuumpumpen?
qed
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn jan 07, 2007 12:50 pm
Geografisk sted: Vester Hassing Nordjylland

Indlægaf B23Trige » søn jan 07, 2007 20:58 pm

Alt sammen lyder meget sandsynligt. Har været ved at kigge lidt på det idag, dog inden jeg læste dine indlæg.
Vil prøve at kigge noget af det her efter hurtigst muligt. Med hensyn til magnetventil kunne jeg have en stærk mistanke til, da den i så fald vel har noget strøm tilsluttet, og jeg har haft mange el-problemer på bilen som dog nu er ved at være løst, men problemet var i en periode helt væk, og efter nye reperationer i el-nettet opstod problemet igen. Så hvis du ved noget mere/nærmere om den magnetventil er jeg meget interesseret i at høre mere.
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Indlægaf B23Trige » man jan 08, 2007 21:54 pm

Så fik jeg kigget lidt under karburatoren.
Alt ser ud til af være ok, men jeg åbnede lige ledningsnettet under karburator og og manifold, da jeg jo stadig hælder til at det er en elektrisk fejl, og der kunne jeg jo hurtigt konstatere at jeg ikke er færdig med at reparere ledningsnet. Masser af isolering er mør, og der er garanteret en masse dårlige forbindelser gemt der, motoren gik ihvertfald godt da jeg fik det skilt fra hinanden og midlertidig repareret.
Nogen der ved om man kan købe ledningsnettet til motorrummet seperat fra det øvrige ledningsnet?
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Indlægaf Marsvin » tirs jan 09, 2007 22:21 pm

Velkommen i "klubben". Det kunne lyde som en død Solex Cisac karburator. De er berygtede for at dø i første kammer.

Jeg har selv en B230K fra 87 som nu er ombygget til en B230K/A.

Fik sat indsugningsmanifold, karburator og tænding fra en B230A motor på.
Så nu spinder hun igen derudaf med over 440.000 på klokken :D

Jeg havde kun et par små problemer ved ombygningen og det var justering af tændingen (kunne ikke finde min tændingspistol) og en membran der sidder i karburatoren som var utæt, men den sælger Kristian for 35,- + moms.

Du kan sende mig en PB hvis du er interesseret i at vide hvor jeg fik det lavet hos en gammel 240 gut i Midt-Jylland :D
Venlig hilsen

Johnny Ramm.
Volvo 244 DL 1987, B230K/A med over 500K Km på klokken.
Marsvin
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors jun 15, 2006 18:51 pm
Geografisk sted: 6000 Kolding

Indlægaf B23Trige » ons jan 10, 2007 10:20 am

Det lyder da meget interessant. Hvad var omkostningen for denne ombygning.
Alternativt skal man jo købe et ombygningskit fra GR, men det er en pebret pris kr. 4400,- syntes jeg. Men det kan jo blive en nødvendighed.
Du skriver at B230K er berygtet for at dø i første kammer. Ved du hvad der "dør" er det tilstopning eller en revne eller hvad? Er det ikke muligt at skille den ad og renovere den?
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Indlægaf Marsvin » man jan 15, 2007 19:20 pm

Jeg ved ikke hvad der går galt med dem, kun at jeg ikke var den første eller den sidste til at opleve det.

Gav 300,- for delene og omkring 500,- for at få det skiftet "orange" hos privat mand, som jeg købte delene af. Så kostede det 500,- oveni til at få stillet tænding + co hos en mekaniker.
Venlig hilsen

Johnny Ramm.
Volvo 244 DL 1987, B230K/A med over 500K Km på klokken.
Marsvin
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors jun 15, 2006 18:51 pm
Geografisk sted: 6000 Kolding

Indlægaf B23Trige » man jan 15, 2007 22:14 pm

Ja det er da en omkostning man kan forholde sig til så, er der nogen der læser dette som har delene og kan gøre det efter, må de gerne henvende sig.

Jeg har kigget lidt på det igen idag, for nu er problemet permanent.
Tændrør er alle fedtede, hvilket vel tyder på forkert blanding, så et eller andet er vel sodet eller stoppet til.

Jeg kører en tur på værksted med den imorgen tidlig, og håber på at kunne få et svar på hvad det kan være.
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Indlægaf Marsvin » tirs jan 16, 2007 19:34 pm

Har sendt en email til dig med oplysninger om hvor jeg fik det lavet. Det er en mindre by i nærheden af Holstebro.
Venlig hilsen

Johnny Ramm.
Volvo 244 DL 1987, B230K/A med over 500K Km på klokken.
Marsvin
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors jun 15, 2006 18:51 pm
Geografisk sted: 6000 Kolding

Indlægaf B23Trige » tirs jan 16, 2007 22:08 pm

Marsvin skrev:Har sendt en email til dig med oplysninger om hvor jeg fik det lavet. Det er en mindre by i nærheden af Holstebro.

Jeg siger mange tak. Jeg fik ikke svar på problemet idag af mekanikernen, han kigger på den imorgen (har han lovet) ellers vil jeg prøve at kontakte ham du har sendt mig til her, så kan han få lov at give det et forsøg.
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Indlægaf B23Trige » ons jun 06, 2007 22:30 pm

Tja. Follow up på denne tråd efter næsten 1/2 år.

Status er at mekanikeren er færdig med at hekse. Han har med hjælp fra Gadbjerg og Classic Volvo Dele samt Sondrup Viby nu tilendebragt en næsten komplet renovering af karburatoren. Det vil sige at han har haft bilen løbende og dels renset, målt og udskiftet defekte dele. Bilen har kørt under hele processen, og forbavsende godt fejlene taget i betragtning, men det var den eneste mulighed for at gøre det så billigt som muligt (ikke ment som en discount/spare-løsning, mekanikeren har haft frie midler, næsten), alternativet var at købe komplette renoveringssæt hos Sondrup Viby (kr. 3000,- + moms) eller et ombygningskit fra Gadbjerg (kr. 4300,- + moms) cirkapriser, for der mangler altid noget når man går igang, ihvertfald kan siges at ikke alle dele medfølger fra Sondrup Viby i de kr. 3000,-

Men status er at det har kostet cirka kr. 2000,- (inkl. moms) i reservedele, og jeg vil tro at der er brugt 4-6 timer på det i det hele, men i og med at bilen har kørt hele tiden, har der jo været en del adskildelse og samling igen, så det kunne nok gøres på de halve timer vil jeg tro.

Alt virker perfekt nu, der mangler lige lidt justering hist og her, men hold da kæft et optræk den har fået (undskyld sproget) man skulle næsten tro at den var blevet tunnet......

Nu må jeg så bare håbe på at det holder på længere sigt, men jeg skal nok være ærlig og skrive det her, hvis det viser sig at være en dårlig løsningsmodel vi har begået, det skal nævnes at det har været pokkers svært at finde løsdelene til dette projekt. Vi har undervejs også prøvet nogen brugte huggerdele, UDEN godt resultat, så de blev returneret uden problemer, men det kostede jo tid alligevel.

Fuld tilfredshed fra mig overfor mekanikeren, og stor tak til både Gadbjerg (Christian) og Classic (Ulrich) for at skaffe umulige reservedele.
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers

Indlægaf Volvo4life » ons jun 06, 2007 23:26 pm

Det var godt at problemet blev løst. Der er efterhånden lagt mellem folk der kan justere en kab. motor korrekt.

Nu mangler du bare V-knasten. Så er der 130hkog små 200nm hjemme...
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf B23Trige » ons jun 06, 2007 23:35 pm

Volvo4life skrev:Det var godt at problemet blev løst. Der er efterhånden lagt mellem folk der kan justere en kab. motor korrekt.

Nu mangler du bare V-knasten. Så er der 130hkog små 200nm hjemme...


Jeg stoler på min mekaniker, som du nok også forstår ud af det skrevne, han er Ferrari mekaniker af den gamle skole. han er fra england/skotland eller der ovre et sted i nærheden. Rigtig dygtig, og gør tingene på den gamle måde, hvorfor jeg også tror på at han kan justere min B230K, den er jo heller ikke helt ny.

V-knasten: Tja, det var måske noget? Nu var jeg jo meget godt tilfreds med bilen selv om den havde fejl med karburatoren, og nu er det som at køre med turbo, så det må blive en anden gang, men tak for tippet..
Jim Knudsen
745 GL årgang 1985 (B230K)
V70 2 Momentum 2,4 D5 185hk læder og automatgear årgang 2006/2007
B23Trige
Redaktør
 
Indlæg: 121
Tilmeldt: søn apr 16, 2006 18:53 pm
Geografisk sted: Fårup v/Randers


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 30 gæster