Tandrem - volvo460 årg 94 1,7 multipoint injection

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Tandrem - volvo460 årg 94 1,7 multipoint injection

Indlægaf svanggaard » tirs mar 23, 2010 22:00 pm

Hej Alle,

Tandremmen røg i volvoen her til morgen. Der er ikke "mekanisk støj" fra motoren og jeg håber (7-9-13) at ventilerne, topstykket mv. har overlevet.

Bilen er dog pensionsmoden, men skulle gerne overleve et par måneder endnu. Jeg har forhørt mig om lejepriser for tilfældige gamle vrag.... Svarene har været helt vanvittige.

Jeg købte derfor en ny tandrem i forventning om selv at kunne skifte den.... Men... jeg kan simpelthen ikke finde afmærkningen på krumtappen. Jeg har kun afmonteret generator samt tandremsdæksel. Er der behov for at afmontere yderligere?

Hvor sidder mærket - kan det ses fra oversiden af motoren? Er der noget som evt. har billeder? Hjælp.... ungerne regner med at blive kørt i skole i morgen tidlig.

/Søren
svanggaard
Ny bruger
Ny bruger

Re: Tandrem - volvo460 årg 94 1,7 multipoint injection

Indlægaf jelver » ons mar 24, 2010 10:15 am

Nu skal jeg jo passe på, hvad jeg siger, men i mine glade Volvo mekaniker dage- 20+ år siden, skiftede jeg af og til tandrem på 340 1.7. Hvis det ellers er nogenlunde samme motor, så sad der i blokken i svighjulsenden en lille bolt, man skruede ud. I hullet passede enden af et 8 mm bor. Man drejede så motoren indtil boret faldt ned og låste krumtappen i den rigtige stilling... men som sagt...det er mange år siden og en tidligere model, såå det... i øvrigt mener jeg at kunne huske, at de var ret ømfindtlige mht remspændingen!
2008 S40 1.6D
2004 V40 1.8
1996 Renault Megane 2.0 RT (UPS!)
1988 340 1.7
Brugeravatar
jelver
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf nib » ons mar 24, 2010 19:17 pm

Ser ud som om der er et hul ved koblingshuset på måske 1x1 cm som man kan se ned igennem, der er nogle markeringer på svinghjulet som skal stå ud for en markering på koblingshuset.
Svinghjulet låser man så ved at skruen skruen lige ved siden af hvor oliepinden går ind i blokken ud, deri stikker man så det 8 mm bor ind for at låse svinghjulet.
nib
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Værløse

Indlægaf svanggaard » ons mar 24, 2010 23:03 pm

Jeg fandt bolten ved oliepinden og fik låst krumtappen. Tandremmen er skiftet - mærkerne på remmen svarer til mærkerne på tandremsskiverne. Remmens omløbsretning er dobbelttjekket. Dyret vil dog ikke starte.

Der er ingen unormal mekanisk støj fra motoren og startermotoren driver motoren rundt med normal hastighed. Umiddelbart virker alt normalt, men starte vil den ikke.

Hånden på hjertet, jeg har endnu ikke monteret generatorremmen - gad ikke hvis bilen alligevel skulle skrottes. Men jeg er kommet til at tænke på om generatoren skal være "online" for at få tænding?

/Søren
svanggaard
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf CarJac » ons mar 24, 2010 23:57 pm

Hmmm.... er der kompression ellers er ventilerne jo nok skadet ??
Med venlig hilsen
CarJac
S80 2,4 aut '02
tidligere:
2 stk Volvo 850 GLT 2,5 20v -'91 & '92
Man køber jo i par, og det er glimrende med fri adgang til dele .....
CarJac
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: Als; Sønderjylland

Indlægaf svanggaard » lør apr 17, 2010 6:45 am

Hej Alle,

Der var ikke kompression. Bilen er sendt til skrot - det kunne ikke betale sig at gøre yderligere.

Jeg er dog lidt overrasket over at der ikke kunne høres unormal mekanisk støj.

Tak for hjælpen til alle

/Søren
svanggaard
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj