244, 2.3 , vil ikke starte

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

244, 2.3 , vil ikke starte

Indlægaf grd » ons jan 17, 2007 21:49 pm

Hej,
jeg har solgt vores første bil, en 244gl fra ´81 med 141000 på klokken (!) til min brors ven i Sønderjylland.
Den fungerede fint inden, men dag 1 efter han har fået den vil den ikke starte.
Der er gnist og benzin.
I forgårs endte det med at de efter flere timers fedten rundt lod startermotoren dreje den i 4 minutter(!) uden choke hvorefter den tog ved.
Så kørte den 2 dage upåklageligt, men vil ikke starte igen nu.
Fremgangsmåden fra før lyder ikke særlig sund.
Pinligt at sælge en bil som man mente man 110% kunne stå inde for, som så driller med det samme.

Er der nogen der har nogle ideer?
de bedste hilsner
Gerd
244, 2,3 '81
940, 2,3 højtryksturbo '97
v70, 2,4 '01
v 70, 2,5t , '98
grd
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons jan 17, 2007 21:28 pm
Geografisk sted: Kbh N

Indlægaf Hr. SmåSur » tors jan 18, 2007 0:40 am

Man skal aldrig sælge til venner, familie, kærester og kollegaer!

Når det så er sagt, så lyder det nu alligevel som at tændningen ikke fungerer rigtigt (elektronisk tændning?) - men der kan endog være tale om brændte ventiler - hvordan er trækkraft når bilen ellers er kommet i gang?

4 minutters startermotor-kørsel er ganske enkelt idioti - det er et held, at startermotoren ikke har taget skade. Man kan naturligvis godt som menneske blive frustreret over, at man ikke kan hitte problemet/løsningen, men at rette sin energi mod at "tæve det man ikke forstår" - hjælper ikke en pind. - Kløv noget brænde! Det giver enda varmen 2 gange! - Og så tænker man friskt på sagen når man vender tilbage til problemet!

I øvrigt synes jeg bestemt ikke, at du skal synes det er pinligt - hvis du har rent mel i posen. Det er først pinligt når nogen finder ud af, at der er hældt diesel på bilen eller lign.

Du må desværre også få en sur kommentar på dit spørgsmål: Den kørte fint i 2 dage? Jeg ved godt det kan provokere, men den startede altså fint 1-2-3-4-5-6-7-8-9?? gange i de 2 dage? Eller kørte den bare i tomgang ude på p-pladsen? Er der nogle ændringer gjort ved bil/motor/elsystem?

Mit gæt er: Tændning er ej "stabil" - elektronisk styreboks er i udu - eller der er noget vakum styring der er blevet utæt.

Er bror og brors ven overhovedet kyndige i et Volvo motorrum?
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf grd » tors jan 18, 2007 18:34 pm

Hej,
Den har startet ca. 1o gange upåklageligt, og kørt ture. så ville den igen ikke, nu vil den igen. Den trækker fint og står nu også indenfor, hvilket den ikke gjorde i de 1½ år jeg havde den.
Der er ikke gjort nogle modifikationer i forhold til originaltilstanden,medmindre det at jeg skiftede tændrør for 13.000 km siden. Det er en karburator motor.
De 2 er nok ikke mekanikere , men har haft biler de sidste 26 år. Den nye ejer har haft 3 stk. 240 før , siden `91.
De har konstatret et hul i egr røret, men det skulle ikke have indflydelse på , at den starter.
de bedste hilsner
Gerd
244, 2,3 '81
940, 2,3 højtryksturbo '97
v70, 2,4 '01
v 70, 2,5t , '98
grd
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons jan 17, 2007 21:28 pm
Geografisk sted: Kbh N

fortsat

Indlægaf grd » lør jan 20, 2007 21:05 pm

... og så har den kørt til Odense i fredags med et forbrug på 12km/l så det må siges at være ganske nydeligt.
En periodisk fejl måske?
de bedste hilsner
Gerd
244, 2,3 '81
940, 2,3 højtryksturbo '97
v70, 2,4 '01
v 70, 2,5t , '98
grd
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons jan 17, 2007 21:28 pm
Geografisk sted: Kbh N

startproblemer

Indlægaf Klågem » søn jan 21, 2007 12:38 pm

Hmm. Med de ringe oplysninger vi får omkring bilen er det svært.
Men jeg går ud fra at det er en B23 A der ligger i. Altså med stromberg kaburator. Tag og check membranen. Det kan være at der er et lille hul i den.
Eller hvad med at du selv tog over og viste dem hvordan man starter en Volvo.
Det kan jo være fejlen at de ikke aner hvad de roder med. Køre 4 MIN. på starteren er jo fuldstændigt sindsygt. Dert er der ikke noget der holder til i længden.
Har de skubbet chokkeren ind :idea:
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf grd » søn jan 21, 2007 13:44 pm

Jo, altså, bortset fra det stunt med starteren er de begge egentlig ikke idioter.
Og ja, de havde chokeren inde.
Køber har haft 3 240 før, den første var også med choker.
Så det med at hvordan man starter den ved han godt, og jeg har udover det også forklaret det.
Vender tilbage vedr. hul i membranen.
de bedste hilsner
Gerd
244, 2,3 '81
940, 2,3 højtryksturbo '97
v70, 2,4 '01
v 70, 2,5t , '98
grd
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 17
Tilmeldt: ons jan 17, 2007 21:28 pm
Geografisk sted: Kbh N


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster