Sjov lyd fra min Amazon 121

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Sjov lyd fra min Amazon 121

Indlægaf Carsten » tirs jan 30, 2007 15:31 pm

Hej

Har li købt en 121 fra 66 . Den er topfin og kører godt.
Jeg undrer mig bare over "sounden" fra den i 2 + 3 gearet. Når man accelerer i disse to gear , lyder det lidt a la når et af de gamle røde S-tog sætter igang - eller som en sporvogn(for dem som kan huske det :) ) der sætter igang.
1 + 4 gear siger ingenting.
Er det normalt for en B18 gearkasse ? Har det noget med hvordan den er opbygget indeni at gøre ? Det er måske netop en karakteristisk Amazon lyd ? Jeg ved det ik - for jeg har kørt Morris minor før - og den havde en speciel lyd i udstødningen.

mvh
Carsten
Carsten
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs jan 30, 2007 14:38 pm

Indlægaf Kristian » ons jan 31, 2007 13:43 pm

Lyden stammer fra slidte lejer og opstår p.g.a. at trækkraften i de 3 første gear skal ned og vende om bundakselen og derved bliver påvirkningen på lejerne meget større, hvorimod trækkraften går lige igennem i 4. gear.
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf Carsten » ons jan 31, 2007 14:18 pm

Kristian skrev:Lyden stammer fra slidte lejer og opstår p.g.a. at trækkraften i de 3 første gear skal ned og vende om bundakselen og derved bliver påvirkningen på lejerne meget større, hvorimod trækkraften går lige igennem i 4. gear.


Hej
Tak for svaret. Dvs. det er bundakslens lejer som er færdige ?
Hvorlænge kan man køre med det ?
Så det er af med kassen og skifte lejer ? Er det ik nemmere at smide en renoveret kasse på ? Kan du anbefale et godt sted at finde en brugt gearkasse som er iorden ? Hvad skal man bløde for den ?

mvh
Carsten
Carsten
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs jan 30, 2007 14:38 pm

Indlægaf Carsten » ons jan 31, 2007 14:20 pm

Kristian skrev:Lyden stammer fra slidte lejer og opstår p.g.a. at trækkraften i de 3 første gear skal ned og vende om bundakselen og derved bliver påvirkningen på lejerne meget større, hvorimod trækkraften går lige igennem i 4. gear.


Hvor checker man olien på kassen henne ? er det 10/30 motorolie der bruges ?

mvh
Carsten
Carsten
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs jan 30, 2007 14:38 pm

Indlægaf Kristian » fre feb 02, 2007 13:57 pm

Jeg har en god brugt gearkasse m. kilometergaranti 191.000km. til 1000,- kr. Man kan dog køre temmelig længe selvom lejerne er slidte, bare der er olie på. Olien tjekkes ved at skrue nivauproppen på siden af gearkassen af, der skal så være olie op til kanten af gevindet. Til en M30(3 gears)/M40(4 gears) gearkasse bruges 80/90 gearolie.
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg

Indlægaf Carsten » fre feb 02, 2007 14:08 pm

Kristian skrev:Jeg har en god brugt gearkasse m. kilometergaranti 191.000km. til 1000,- kr. Man kan dog køre temmelig længe selvom lejerne er slidte, bare der er olie på. Olien tjekkes ved at skrue nivauproppen på siden af gearkassen af, der skal så være olie op til kanten af gevindet. Til en M30(3 gears)/M40(4 gears) gearkasse bruges 80/90 gearolie.



Jeg tænker lige over det. Giv mig lige din email. og et mobilnummer. Hvor i landet bor du ?

mvh
Cn
Carsten
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs jan 30, 2007 14:38 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 15 gæster

cron