blader i slangen efter EGR-ventil

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

blader i slangen efter EGR-ventil

Indlægaf mfuglsang » tirs jul 13, 2010 11:45 am

Hej igen.

Her i forgårs blev mig og en kammerat enige om, at der kunne være sjovt at se om min bil (ny model V70) også soder i slangen efter EGR-vetilen. For det gør min kammerats V70 2005 nemilg.
Og til min store overraskelse, sad der ca. 0,5 - 1 cm sod i slangen. Det var noget fedtet stads, som var lidt besværligt at rense rent. Slangen blev renset i en gang rense-benzin og tørret/blæst grundigt ren.
Blokken hvor EGR-ventilen sidder, tog vi slagen af som kommer fra intercooleren så vi havde frit hul gennem blokken. På 2008-modellen er EGR-ventilen flyttet ud til fronten af motoren, hvor den sad bag på, på f.eks. 2005-modellen. Derefter tog vi det vi kunne med en skruetrækker, og så fik den en tur med motorrens, og derefter noget Kema metal cleaner. På den måde kunne vi få renset fuldstændig rent for sod.

Men det ser ud som om, at soden kommer fra EGR ventilen, for det er først efter denne der svines. Slangen fra intercolleren er helt ren. Min teori er at soden kommer fra udstødningsgasserne når EGR-ventilen åbner. Men jeg ved ikke om det er rigtigt??

Er der noget man kan gøre for at den ikke skal sode sådan til i slangen? For det må da være bedst når det hele er rent.
Jeg tænker også på hvor meget der mon sidder oppe i indsugningsmanifolden (ved ikke lige hvad den kaldes, men tænker på der hvor slangen efter EGR-ventilen går på).
Der kan vel også være helt sodet til.
Og kan der sætte sig noget sod i ventilerne?

Jeg tænker på om et produkt som f.eks. Bell Ad Service rens kan fjerne soden? Og så tænker jeg på om man ved at give dette med jævne mellemrum kan holde den fri for sod?

Da jeg rensede blokken hvor EGR-ventilen sidder i, kunne jeg se at der også sidder et spjæld som ligesom kan lukke af for luften fra Intercolleren. Hvad er dette spjæld egentlig til?

Mvh.
Morten
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: 9690, Nordjylland

Re: blader i slangen efter EGR-ventil

Indlægaf Klågem » tirs jul 13, 2010 14:08 pm

pas på med hvad du bruger til at fjerne soden med. Hvis du bruger det forkerte produkt risikerer du at den begynder at bruge olie og at partikelfilteret ryger. Koks og oliefilm bliver nemlig som glasur pga. de varmegrader som partikelfilteret laver når det renser. Se evt. denne tråd.
viewtopic.php?f=3&t=3588&start=15
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf mfuglsang » tirs jul 13, 2010 17:31 pm

Tak for svar.

Jeg tænkte på at bruge Bell add servicerens 2D.

Nu har jeg jo manuelt renset det værste sted, nemlig lige efter EGR-ventil og slangen inden indsugningsmanifolden.
Vil det ikke være en god idé at give den en servicerens nu sålænge den er godt ren de steder hvor jeg kan komme til?

Og hvis så man får den godt ren, vil det så ikke være en fordel at give den en Bell add 2D med jævne mellemrum, så man heletiden får den holdt ren istedet for at den igen bliver som den er nu?
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Klågem » tirs jul 13, 2010 18:37 pm

Jeg må indrømme at jeg ikke kender produktet. Men det lyder meget godt. Jeg ved ikke hvad det hedder det som de bruger hos Volvo i Fjerritslev. Men du kan jo evt. ringe til dem og spørge.
Efter at vi har fået renoveret vores motor har vi ikke haft skygen af sod. Og intercooleren er helt ren indeni.
Den står nu til service (30000km) og den har brugt ca 1 l. olie på alle de km.
Hvad der er vigtigt er at den kører på den rigtige olie.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf mfuglsang » tirs jul 13, 2010 20:29 pm

Jeg mener det også er Bell add de bruger hos Volvo. Jeg har en kammerat som har fået noget fra Volvo.

Du skriver at i ike har sod efter renovering af motor. Gælder det også slangen som sidder lige efter blokken hvor intercolleren går på, og EGR-ventilen sidder?
Hvad fik i gjort ved jeres motor? Og hvad var prisen?

Jeg kan se at slangen som kommer fra intercolleren er fuldstændig ren, så dvs. at fra indsugning til EGR-ventil er der ingen sod. Og det vil igen sige, at der ikke kommer noget som ikke skal komme fra turbo'en.

Er der nogen der ved hvorfor der sidder et spjæld som ligesom kan lukke af for luften fra intercooleren? Spjældet sidder i den blok hvor EGR-ventilen også sidder.
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Sander » tirs jul 13, 2010 23:02 pm

Det er EGR ventilen der er skyld i oliesnasket/ sod. Prøv bare at google "egr ventil sod".
De værksteder der bruger Bell Add er glade for produktet. Der findes forskellige typer. Nogle til at komme i tanken til rens af brændstofsystemet og noget til at komme i olien til rens i smøresystemet (servicerens 1 og 2), hvor efter der skylles efter med en gang ren olie og der atter påfyldes olie. Bell Add tilbyder deres kunder, altså værkstederne hjælp, med bla. kikkertundersøgelser af motor med en given problem. Jeg har selv overværet en undersøgelse af en motor med en kikkert, hvor man lige kunne se at væggen mellem 2 cylindre var væk i toppen.
Bell ad produkterne kan blandt andet bruges netop for at afhjælpe tilsodning af EGR ventilen. Forresten så brugte ham Bell add manden, der lavede den undersøgelse jeg overværede, et fint billedsprog "En diesel motor skal nærmest ade sit eget lort for at leve op til div. krav og så skal det jo gå galt på et tidspunkt.

Så det kedelige.
Jeg ved at VOLVO fabrikken ikke tillader at serviceværksteder benytter tilsætningsprodukter og jeg læste tilfældigvis i dag i min egen instruktionsbog en bemærkning med fed om at garantien bortfalder hvis der benyttes tilsætningstoffer bla bla bla. Så opdagede jeg da også lige at der lå en instruktionsbog til en 93 sedan i mappen. :oops: Men det går jo nok alligevel. Min er en 94er stc.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf mfuglsang » ons jul 14, 2010 22:42 pm

Jeg kan ikke lige forstå hvis ikke værkstederne må bruge service-rens??
Så lyder det da lidt underligt at man kan købe Bell add Service-rens hos et autoriseret Volvo-værksted :?:

Men jeg har bare svært ved at se hvad der kan ske ved at bruge en indsugningsrens nu når jeg manuelt har rengjort de aller værste steder, nemli blokken hvor EGR-ventilen går på, og slangen lige efter..
mfuglsang
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Sander » søn jul 18, 2010 18:28 pm

mfuglsang skrev:Jeg kan ikke lige forstå hvis ikke værkstederne må bruge service-rens??
Så lyder det da lidt underligt at man kan købe Bell add Service-rens hos et autoriseret Volvo-værksted :?:

Men jeg har bare svært ved at se hvad der kan ske ved at bruge en indsugningsrens nu når jeg manuelt har rengjort de aller værste steder, nemli blokken hvor EGR-ventilen går på, og slangen lige efter..

Jeg vil vende den rundt og sige at det da er mærkeligt at et aut værksted sælger / anbefaler Bell add til et mærke trods fabrikkens henvendelse med et forbud..
Men sådan er der jo så meget. Men nej Jeg tror da heller ikke der sker noget drastisk for din bil at den får en gang bell add.
Hilsen Sander
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 7400 Herning

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj