Hej igen.
Her i forgårs blev mig og en kammerat enige om, at der kunne være sjovt at se om min bil (ny model V70) også soder i slangen efter EGR-vetilen. For det gør min kammerats V70 2005 nemilg.
Og til min store overraskelse, sad der ca. 0,5 - 1 cm sod i slangen. Det var noget fedtet stads, som var lidt besværligt at rense rent. Slangen blev renset i en gang rense-benzin og tørret/blæst grundigt ren.
Blokken hvor EGR-ventilen sidder, tog vi slagen af som kommer fra intercooleren så vi havde frit hul gennem blokken. På 2008-modellen er EGR-ventilen flyttet ud til fronten af motoren, hvor den sad bag på, på f.eks. 2005-modellen. Derefter tog vi det vi kunne med en skruetrækker, og så fik den en tur med motorrens, og derefter noget Kema metal cleaner. På den måde kunne vi få renset fuldstændig rent for sod.
Men det ser ud som om, at soden kommer fra EGR ventilen, for det er først efter denne der svines. Slangen fra intercolleren er helt ren. Min teori er at soden kommer fra udstødningsgasserne når EGR-ventilen åbner. Men jeg ved ikke om det er rigtigt??
Er der noget man kan gøre for at den ikke skal sode sådan til i slangen? For det må da være bedst når det hele er rent.
Jeg tænker også på hvor meget der mon sidder oppe i indsugningsmanifolden (ved ikke lige hvad den kaldes, men tænker på der hvor slangen efter EGR-ventilen går på).
Der kan vel også være helt sodet til.
Og kan der sætte sig noget sod i ventilerne?
Jeg tænker på om et produkt som f.eks. Bell Ad Service rens kan fjerne soden? Og så tænker jeg på om man ved at give dette med jævne mellemrum kan holde den fri for sod?
Da jeg rensede blokken hvor EGR-ventilen sidder i, kunne jeg se at der også sidder et spjæld som ligesom kan lukke af for luften fra Intercolleren. Hvad er dette spjæld egentlig til?
Mvh.
Morten