Når jeg starter motoren efter bilen har stået nogle timer (min. 6-8 timer), kommer der en del hvid / blåhvid røg bagud. Det er et pust der kommer og herefter kommer der ikke mere.
En gang i mellem hører jeg en 5-6 tikkelyde fra en ventilløfter der lige skal have tryk på, men det er langt fra hver morgen. Men den røg der kommer bagud, er den samme uanset om ventilløfteren har tikket eller ej.
Motoren går helt jævnt.
Har lige haft starteren ude og smurt. Kunne se at hullet ind i EGR ventilen var kun ca. ½ så stort som det skulle. Prøvede at rense dette men det har ikke hjulpet på rygeriet.
For 3 år siden havde jeg en dyse der var gået. Der kom også røg bagud, men der kunne man høre motoren gå på 4½ cylinder.
Jeg har ohm målt gløderørerne og de måler 1 ohm. Har også prøvet dem enkeltvis med spænding på og de bliver røde med det samme. Men når jeg starter bilen i garagen pt. så er der 15°C, og forvarmerelampen tænder slet ikke. Så der kan vel ikke være der jeg skal søge?
Det er startet for 2 md. siden. Lige efter at alle 5 dyser havde været ude og blevet renset og prøvet hos Bosch i Aalborg. En var defekt under dellast og den blev skiftet ud. Det er bare blevet værre de sidste 14 dage.
Håber nogen har et godt bud?
Mvh.
Michael
PS. Når bilen kører, kan jeg intet unormalt høre. Den bruger overhovedet ikke olie. Men når jeg stopper motoren, kommer der ligesom en snorkelyd fra højre side af motoren. Som om der er noget over/undertryk der skal ud.