Hvid creme

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvid creme

Indlægaf Carsten » man feb 19, 2007 8:56 am

Hej

Er det normalt at en motor laver "hvidlig creme" oppe i oliepåfyldningslåget på ventildækslet ?

mvh
cn
Carsten
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs jan 30, 2007 14:38 pm

Indlægaf Kragbak » man feb 19, 2007 9:05 am

Nej det er ikke normalt.
Med mindre du bruger meget billig olie som ikke har de adjektiver i der gør olien istand holde til alm. påvirkning af fugt osv. i krumtabshuset.
Så tyder det moget på et brud på din toppakning, eller anden forbindelse imellem kølevand og smørreolie.
Bruger bilen Kølevand?
Hvordan ser dit kølevand ud?
Hvor lang tid er det siden der er blevet skiften Olie?

mvh Oluf Kragbak
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Indlægaf Carsten » man feb 19, 2007 9:58 am

Kragbak skrev:Nej det er ikke normalt.
Med mindre du bruger meget billig olie som ikke har de adjektiver i der gør olien istand holde til alm. påvirkning af fugt osv. i krumtabshuset.
Så tyder det moget på et brud på din toppakning, eller anden forbindelse imellem kølevand og smørreolie.
Bruger bilen Kølevand?
Hvordan ser dit kølevand ud?
Hvor lang tid er det siden der er blevet skiften Olie?

mvh Oluf Kragbak


Hej
Jeg bruger duckhams Classic mineral oil sae 20-50. God til gamle biler. Olien er helt ny.Nej jeg synes ik at den bruger vand. Kølevandet ser umiddelbart ok ud. Hvis der er olie i , - så ville det "skille" - ik ?
Det forklarer måske hvorfor motoren går ujævnt ved en bestemt motortemperatur - nemlig lige før at den bliver helt gennemvarm. Der er ikke noget når den er kold. eller har det noget med bimetallet i Stromberg karburatoren at gøre.?Den regulerer jo også efter temperatur.
Skal man ha vippetøjet af , for at efterspænde topstykket ? Man kan jo ikke komme til med momentnøglen på nogle af boltene.
Det er opstået efter at jeg justerede ventiler. synes ellers det blev gjort efter bogen. 0,40 mm i kold justering(søgerbladet glider let ind) efter ventiljusteringsrækkefølgen i Haynes. Motoren kører ellers godt nok - trækker fint - starter fint - tændrørerne ser ok ud. Den tikker en anelse - men det gør de vel ?

mvh
cn
Carsten
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs jan 30, 2007 14:38 pm

Indlægaf Kragbak » man feb 19, 2007 10:12 am

Hej jeg vil ikke udtale mig om din bilmodel, jeg kender ikke den specifikt.
Men hvis du skriver olien er helt ny, så er der noget galt.
Umiddelbart har din motors gang ikke noget at gøre med at der er vand i olien.
Nogle gange kan man se slam der ligger på toppen af kølevandet, når der er utætheder, men det afhænger igen af hvor trykket er størst, på vandsiden eller oliesiden.
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Indlægaf Carsten » man feb 19, 2007 10:44 am

Kragbak skrev:Hej jeg vil ikke udtale mig om din bilmodel, jeg kender ikke den specifikt.
Men hvis du skriver olien er helt ny, så er der noget galt.
Umiddelbart har din motors gang ikke noget at gøre med at der er vand i olien.
Nogle gange kan man se slam der ligger på toppen af kølevandet, når der er utætheder, men det afhænger igen af hvor trykket er størst, på vandsiden eller oliesiden.


Hej Kragbak
Det er en 121 fra 66 med B18A motor. Kan det have noget at gøre med at nogle ventiler er justret forkert ? Hvad anbefaler du ? Stiller man ventilerne varm eller kold ? 0,40 mm ?
Skal jeg prøve at efterspænde topstykket ? Kan bare ikke komme til med momentnøglen på nogle af boltene , uden at fjerne vippetøjet (der har de da ik været for smarte):)
mvh
cn
Carsten
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs jan 30, 2007 14:38 pm

Indlægaf lune » man feb 19, 2007 16:00 pm

Jeg kender ikke så meget til Volvo endnu, men i mange VW forsvinder det hvis du kører en lang tur i bilen.. 300km eller lign.
lune
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs nov 28, 2006 12:49 pm

Indlægaf Duett » man feb 19, 2007 19:38 pm

Hej Carsten. Det med "snot" i oliepåfyldningen er som Kragbak rigtigt nok skriver. Duckhams olie er til gamle utætte englændere, Volvoer kører på god kvalitets olie, alle mine kører på 10w 40 BP visco 2000, og har gjort det så længe jeg har haft dem,med stor succes. Derfor mener jeg også at du kører på en meget for "tyk" motor olie, medmindre din kvæn er bundopslidt og underkomprimeret. Skift til 10w 40 kvalitetsolie, adskil og rens indmaden i dit oliepåfyldningsdæksel i rensebenzin, og monter et originalt volvo olie filter, så tror jeg på maskinen går meget bedre
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors feb 02, 2006 21:42 pm
Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf Morten VJ » man feb 19, 2007 20:17 pm

Carsten skrev:
Kragbak skrev:Hej jeg vil ikke udtale mig om din bilmodel, jeg kender ikke den specifikt.
Men hvis du skriver olien er helt ny, så er der noget galt.
Umiddelbart har din motors gang ikke noget at gøre med at der er vand i olien.
Nogle gange kan man se slam der ligger på toppen af kølevandet, når der er utætheder, men det afhænger igen af hvor trykket er størst, på vandsiden eller oliesiden.


Hej Kragbak
Det er en 121 fra 66 med B18A motor. Kan det have noget at gøre med at nogle ventiler er justret forkert ? Hvad anbefaler du ? Stiller man ventilerne varm eller kold ? 0,40 mm ?
Skal jeg prøve at efterspænde topstykket ? Kan bare ikke komme til med momentnøglen på nogle af boltene , uden at fjerne vippetøjet (der har de da ik været for smarte):)
mvh
cn


Ventilerne stilles ved driftsvarm motor, og stramt hvis man vil undgå overdrevent tikkeri.
Tikke vil den altid, det ligger i konstruktionen.
Bruger den vand??? mayonaise vil den altid lave hvis den fortrinsvis kører korte ture, under 30 km.
Hvis toppakningen er utæt hjælper det ikke at efterspænde boltene.
Byt til nyt, og få toppen trykprøver, og målt om den er skæv.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Carsten » man feb 19, 2007 21:32 pm

Morten VJ skrev:
Carsten skrev:
Kragbak skrev:Hej jeg vil ikke udtale mig om din bilmodel, jeg kender ikke den specifikt.
Men hvis du skriver olien er helt ny, så er der noget galt.
Umiddelbart har din motors gang ikke noget at gøre med at der er vand i olien.
Nogle gange kan man se slam der ligger på toppen af kølevandet, når der er utætheder, men det afhænger igen af hvor trykket er størst, på vandsiden eller oliesiden.


Hej Kragbak
Det er en 121 fra 66 med B18A motor. Kan det have noget at gøre med at nogle ventiler er justret forkert ? Hvad anbefaler du ? Stiller man ventilerne varm eller kold ? 0,40 mm ?
Skal jeg prøve at efterspænde topstykket ? Kan bare ikke komme til med momentnøglen på nogle af boltene , uden at fjerne vippetøjet (der har de da ik været for smarte):)
mvh
cn


Ventilerne stilles ved driftsvarm motor, og stramt hvis man vil undgå overdrevent tikkeri.
Tikke vil den altid, det ligger i konstruktionen.
Bruger den vand??? mayonaise vil den altid lave hvis den fortrinsvis kører korte ture, under 30 km.
Hvis toppakningen er utæt hjælper det ikke at efterspænde boltene.
Byt til nyt, og få toppen trykprøver, og målt om den er skæv.

MVH

Morten




Hej Allesammen

Tak for alle de gode svar og hjælpen.
Jeg tror mest på Mortens bud til sidst , - for jeg ligger og kører korte ture i den. :oops:
Den bruger ikke vand.
Duett : Den der med at duckhams er til gamle utætte englændere holder altså ikke helt vand, for Duckhams Classic 20-50 er en olie til 60èrne og 70èrnes motorer generelt og er en udemærket olie. Bestemt heller ikke billig. Iøvrigt har gamle motorer bedst af olie som "hænger ved" delene og smør effektivt. Nyere og moderne motorer har en"hurtigere" smøring og kan køre på tynde letløbsolier. Det slår til gengæld en gammel motor ihjel i længden hvis olien er for tynd og for moderne :P Alternativt kan man køre på Castrol`s klassiske motorolie på sin Volvo.
:roll:
Morten : mange steder skrives der at der både kan stilles ventiler varmt og koldt , - samme tolerance.
Hvad er fidusen ved at gøre det med varm motor ?
Jeg tror ikke at toppakningen er gået.
Carsten
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs jan 30, 2007 14:38 pm

Indlægaf Morten VJ » man feb 19, 2007 22:07 pm

Jeg personligt vilde foretrække en moderne 10w40 olie, eller en ren 40 olie hvis den kun kører søndagsture om sommeren.

Hvorfor varm?
Da det er der motoren befinder sig rent temperaturmæssigt i ca 80% af sin levetid, og det er der man har tendens til at belaste den mest.
Metal udvider sig ift. temperaturen, og der er meget metal i såddan en gl stødstangsmotor. Så derfor varm og stramt.
Da målene ikke ændre sig ved alm stuetemperatur, rent spillerumsmæssigt, men metallet trækker sig sammen, og dermed giver et større ventilspillerum.

Da jeg i tidernes morgen blev udlært på et BMW værksted.
Gik man fra at stille ventilerne på en driftsvarm motor til en stuetemp motor, og gik 0,05mm op i ventilspillerum ved kold motor.
Dette var grundet varmeudvidelsen, og det tog lidt længere tid at grave sig ned til ventilerne.
Resultatet var at motorene tikkede fra ventilerne, og de skulde stilles stramt for at fjerne tikkeriet.
Stillede man dem efter specifikationerne ved varm motor, og mere normal stramhed i søgerbladet var der ingen tikken.

Hvad er så stramt og løst/normalt det er så næste spørgsmål.
Det nemmeste er at købe 2 dåse øl og drikke den ene.
Man fatter om den tomme dåse med tommel og pegefinger, og der hvor den netop begynder at glide mod jorden er det løst/normalt.
Stramt er samme øvelse med en fyldt dåse.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Carsten » tirs feb 20, 2007 8:20 am

Morten VJ skrev:Jeg personligt vilde foretrække en moderne 10w40 olie, eller en ren 40 olie hvis den kun kører søndagsture om sommeren.

Hvorfor varm?
Da det er der motoren befinder sig rent temperaturmæssigt i ca 80% af sin levetid, og det er der man har tendens til at belaste den mest.
Metal udvider sig ift. temperaturen, og der er meget metal i såddan en gl stødstangsmotor. Så derfor varm og stramt.
Da målene ikke ændre sig ved alm stuetemperatur, rent spillerumsmæssigt, men metallet trækker sig sammen, og dermed giver et større ventilspillerum.

Da jeg i tidernes morgen blev udlært på et BMW værksted.
Gik man fra at stille ventilerne på en driftsvarm motor til en stuetemp motor, og gik 0,05mm op i ventilspillerum ved kold motor.
Dette var grundet varmeudvidelsen, og det tog lidt længere tid at grave sig ned til ventilerne.
Resultatet var at motorene tikkede fra ventilerne, og de skulde stilles stramt for at fjerne tikkeriet.
Stillede man dem efter specifikationerne ved varm motor, og mere normal stramhed i søgerbladet var der ingen tikken.

Hvad er så stramt og løst/normalt det er så næste spørgsmål.
Det nemmeste er at købe 2 dåse øl og drikke den ene.
Man fatter om den tomme dåse med tommel og pegefinger, og der hvor den netop begynder at glide mod jorden er det løst/normalt.
Stramt er samme øvelse med en fyldt dåse.

MVH

Morten


Hej morten

Okay - tak for rådet
Den med øldåserne er fandme iorden - hva så hvis man køber 10 dåser ? hvor hurtigt kan man drikke dem - og hvordan går det så med at stille ventiler efter det ? :lol:

mvh
Carsten
Carsten
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: tirs jan 30, 2007 14:38 pm

Indlægaf BJ » tirs feb 20, 2007 17:59 pm

Hej Carsten,

Morten har givet nogle rigtige gode råd.
Jeg vil bare sige: jeg kælder instillingen af ventilerne for sugende. Ikke stramt. Men det med øldosen er en god forklaring. Bare husk creme. :-)
Og: din olie er lige rigtigt til om sommeren. Til om vinteren skal du helst bruge 10 W40. Eller 15W40 hele året rundt.
Det er vigtigt ved start af motoren. Knastakseln bliver nemligt kun smørt gennem det der løber tilbage oppefra. Og om vinteren tager det for lange inden olien finder vejen. Du kommer ellers til at ødelagge knastakseln.

Kan det være at udluftningsslagen på manifolden har sæt sig til med snaus. Der er en dims med 1,7 mm diameter.

hilsen
Thomas
BJ
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: man apr 24, 2006 20:44 pm
Geografisk sted: København

Indlægaf Peter » ons feb 21, 2007 23:45 pm

Tikkeri ved ventiler kan skyldes at de hoveder/platter der sidder på vippearmen over ventilen bliver hulet eller buet opad med tiden og når men så stikker sit søgeblad der ind imellem og spænder stilleskruen, så man syntes at det passer, ja så får man det falske indtryk at spillerummet er korrekt justeret. Søge bladet er ganske vist tyndt, men alligevel stift og det er så bredt at det træder på hele hovedet og ikke kun der hvor ventilen træder.
Altså, når man måler spillerummet træder søge bladet på yderkanterne af dette hoved/denne platte. På midten, der hvor ventilen træder, er der en bue opad, som søgebladet ikke kan komme til at måle.
Man kan stillle ventiler fra nu af og til jule aften uden at komme tikkeriet til livs.
Hovederne/platterne skal af og slibes på en slibesten eller båndpudser således at de er højest midt på, lidt som en blyant spidses bare ikke nær så spidst. Man kan holde dem mod slibestenen med en tang samtidig med at man drejer dem rundt således at de bliver højest midt på.
Man kan også købe nogle nye.............det er nok lettere.
Slibemetoden gælder også for knast følgere. Denne metode er noget jeg har fået at vide ved cylinder service Marinus Nielsen i Varde, et firma der har et særdeles godt ry, de har motor kunder fra hele Europa, der gerne rejser hele vejen for at få deres motor lavet der.
Jeg har i øvrigt selv prøvet denne metode og det med et serdeles tilfredsstillende resultat.
Venlig hilsen

Peter
Peter
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:09 pm
Geografisk sted: Esbjerg

Indlægaf Peter » tors feb 22, 2007 0:06 am

Det der olie påfyldnings dæksel skal skiftes med jævne mellemrum. så motoren kan ånde ud af det, det lukker nemlig til så damp ikke kan komme ud og der ved emulgerer med olien og bliver til mayonaise. Mange korte køreture, hvor motoren bliver varm og kold og varm igen, forøger kondensproduktionen inde i motoren og derfor er det vigtigt med ordentlig udluftning af motoren, blandt andet olie påfyldnings dækslet.
Jeg har selv et påfyldnings dæksel hvor der står at det skal udskiftes hvert halve år eller hver 12 - 24000 km.
Man kan også lave vaacum sump, men det er en helt anden snak.
Venlig hilsen

Peter
Peter
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:09 pm
Geografisk sted: Esbjerg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster