Hej
Er det normalt at en motor laver "hvidlig creme" oppe i oliepåfyldningslåget på ventildækslet ?
mvh
cn
Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian
Kragbak skrev:Nej det er ikke normalt.
Med mindre du bruger meget billig olie som ikke har de adjektiver i der gør olien istand holde til alm. påvirkning af fugt osv. i krumtabshuset.
Så tyder det moget på et brud på din toppakning, eller anden forbindelse imellem kølevand og smørreolie.
Bruger bilen Kølevand?
Hvordan ser dit kølevand ud?
Hvor lang tid er det siden der er blevet skiften Olie?
mvh Oluf Kragbak
Kragbak skrev:Hej jeg vil ikke udtale mig om din bilmodel, jeg kender ikke den specifikt.
Men hvis du skriver olien er helt ny, så er der noget galt.
Umiddelbart har din motors gang ikke noget at gøre med at der er vand i olien.
Nogle gange kan man se slam der ligger på toppen af kølevandet, når der er utætheder, men det afhænger igen af hvor trykket er størst, på vandsiden eller oliesiden.
Carsten skrev:Kragbak skrev:Hej jeg vil ikke udtale mig om din bilmodel, jeg kender ikke den specifikt.
Men hvis du skriver olien er helt ny, så er der noget galt.
Umiddelbart har din motors gang ikke noget at gøre med at der er vand i olien.
Nogle gange kan man se slam der ligger på toppen af kølevandet, når der er utætheder, men det afhænger igen af hvor trykket er størst, på vandsiden eller oliesiden.
Hej Kragbak
Det er en 121 fra 66 med B18A motor. Kan det have noget at gøre med at nogle ventiler er justret forkert ? Hvad anbefaler du ? Stiller man ventilerne varm eller kold ? 0,40 mm ?
Skal jeg prøve at efterspænde topstykket ? Kan bare ikke komme til med momentnøglen på nogle af boltene , uden at fjerne vippetøjet (der har de da ik været for smarte):)
mvh
cn
Morten VJ skrev:Carsten skrev:Kragbak skrev:Hej jeg vil ikke udtale mig om din bilmodel, jeg kender ikke den specifikt.
Men hvis du skriver olien er helt ny, så er der noget galt.
Umiddelbart har din motors gang ikke noget at gøre med at der er vand i olien.
Nogle gange kan man se slam der ligger på toppen af kølevandet, når der er utætheder, men det afhænger igen af hvor trykket er størst, på vandsiden eller oliesiden.
Hej Kragbak
Det er en 121 fra 66 med B18A motor. Kan det have noget at gøre med at nogle ventiler er justret forkert ? Hvad anbefaler du ? Stiller man ventilerne varm eller kold ? 0,40 mm ?
Skal jeg prøve at efterspænde topstykket ? Kan bare ikke komme til med momentnøglen på nogle af boltene , uden at fjerne vippetøjet (der har de da ik været for smarte):)
mvh
cn
Ventilerne stilles ved driftsvarm motor, og stramt hvis man vil undgå overdrevent tikkeri.
Tikke vil den altid, det ligger i konstruktionen.
Bruger den vand??? mayonaise vil den altid lave hvis den fortrinsvis kører korte ture, under 30 km.
Hvis toppakningen er utæt hjælper det ikke at efterspænde boltene.
Byt til nyt, og få toppen trykprøver, og målt om den er skæv.
MVH
Morten
Morten VJ skrev:Jeg personligt vilde foretrække en moderne 10w40 olie, eller en ren 40 olie hvis den kun kører søndagsture om sommeren.
Hvorfor varm?
Da det er der motoren befinder sig rent temperaturmæssigt i ca 80% af sin levetid, og det er der man har tendens til at belaste den mest.
Metal udvider sig ift. temperaturen, og der er meget metal i såddan en gl stødstangsmotor. Så derfor varm og stramt.
Da målene ikke ændre sig ved alm stuetemperatur, rent spillerumsmæssigt, men metallet trækker sig sammen, og dermed giver et større ventilspillerum.
Da jeg i tidernes morgen blev udlært på et BMW værksted.
Gik man fra at stille ventilerne på en driftsvarm motor til en stuetemp motor, og gik 0,05mm op i ventilspillerum ved kold motor.
Dette var grundet varmeudvidelsen, og det tog lidt længere tid at grave sig ned til ventilerne.
Resultatet var at motorene tikkede fra ventilerne, og de skulde stilles stramt for at fjerne tikkeriet.
Stillede man dem efter specifikationerne ved varm motor, og mere normal stramhed i søgerbladet var der ingen tikken.
Hvad er så stramt og løst/normalt det er så næste spørgsmål.
Det nemmeste er at købe 2 dåse øl og drikke den ene.
Man fatter om den tomme dåse med tommel og pegefinger, og der hvor den netop begynder at glide mod jorden er det løst/normalt.
Stramt er samme øvelse med en fyldt dåse.
MVH
Morten
Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj
Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster