Fuel-cut ved acceleration på en 850'er?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Fuel-cut ved acceleration på en 850'er?

Indlægaf Alexs1337 » tirs sep 21, 2010 21:52 pm

Hej folkens! :)

har et lille spørgsmål til jer.

For første gang oplevede jeg at min 850'er stoppede med at trækket midt i en acceleration på motorvejen.
Det virkede som om det var et "fuel-cut" midt i det hele, super ubehageligt.
Bilen er godt nok blivet chippet hos bsr. kan det være årsagen? Har hørt om samme problem før, både på standard motore og chippet.

Volvo 850 2,3 turbo 1994.

Ph. tak
Alexander
Alexs1337
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Fuel-cut ved acceleration på en 850'er?

Indlægaf mknudsen » tirs sep 21, 2010 22:02 pm

Der må næsten være en fejl i chippen, eller noget hardware, så den lader for meget. Jeg har skruet min ned til det originale ladetryk, da min gjorde det samme indimellem så snart omdrejningerne oversteg 4000.
mknudsen

Indlægaf kigan » tirs sep 21, 2010 22:05 pm

Hej.

Er det med aut gear? jeg har op levet lidt det samme når min stod til økomi kørsel men når den står i sport er der ikke noget.
Mvh
Kevin
850 2,3 T5 '94
Motor B5234T / 225HK
gearkassetype AW 50-42, automat gear

V70 2,4 '01
Motor B5244S / 170 HP
gearkassetype AW 55-50/51SN

Tidligere bil:
850 2,3 T5 225HK '95 Gulpalde
850 2,5 GL 140HK 10V '97
kigan
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm / Rønne

Indlægaf tri-power » tirs okt 12, 2010 15:43 pm

Jeg har oplevet det samme på min 850 2,3 T5.

Faktisk i 2 tilfælde, den ene grundet for lidt vand på bilen, varmeapp var utæt. Den anden tror jeg var grundet slidt rotor og rotordeksel, efter det er skiftet har jeg intet mærket til det.

Symptomet i begge tilfælde lyder lidt som en motor der går på begrændseren, bare ved lidt lavere omd.
Der står 850 og T5 på fjældtraktoren
tri-power
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf oakey » tirs okt 12, 2010 19:38 pm

Hej Alexander,

Jeg har det samme problem med min 1997 850 aut. 2.5 lavtryksturbo,- når vi er på ferie i Tyskland er det specielt ubehageligt.
Det sker altid ved kraftig acceleration (ikke nødvendigvis fuld pedal). Det sker ikke ved fast 200kmt. Ofte er der intet problem ved acceleration, men når det opstår virker det som om benzin eller tænding mangler. Hvis speederen bliver sluppet kortvarigt og trådt på igen er problemet væk.
Jeg har forsøgt at bare trampe pedalen i bund, at træde den langsomt ned, at træde den ned i trin etc. men når problemet kan opstå uanset.

Matthews Volvo Site har ellers svar på de fleste problemer, men da jeg havde startet en tråd om dette problem tørrede svarene ud efter en måneds tid og ingen af dem kunne bruges.
Kevin's oplevelse (SportMode = ingen problemer) har jeg læst at andre har oplevet. Jeg prøvede det nogle gange i ferien i år, men var ikke systematisk nok til at komme med en konklusion her.

Jeg har læst at en hvis den regulator der kontrollerer trykket i brændstofsystemet er defekt kan man få fuel-cut lignende oplevelser, men jeg har ikke grejet til at overvåge benzintrykket mens jeg kører.

Lad os høre fra andre...

oakey
Nu:
S60T aut. P24 2005
V70T aut. P26E 2008
Før:
850T aut. st 1996, 940T st 1998, 850 st 1994, 240 st 1988, 240 van 1981
Ford Granada Van 1973, Renault 4L 1969, VW T2 1970, Morris Mascot 1970, Renault 4L 1962, - alle rustet op.
oakey
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5km nord for Roskilde

Indlægaf Balder » tirs okt 12, 2010 21:55 pm

Jeg ville starte fejlsøgningen ved vastegate accuatorens membran. Det tyder meget på at de er en fejl i styringen der og WG åbner ikke som det skal. Det sker bla vis det er pillet ved stangen til accuator OG fx Software fra BSR - ikke nødvendigvis samtidlig . det kan godt være at en tidligere ejer har gørt det og så bliver bilen solgt og ...
Balder
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Hobro

Indlægaf Gtihsan » tors okt 14, 2010 23:14 pm

Balder skrev:Jeg ville starte fejlsøgningen ved vastegate accuatorens membran. Det tyder meget på at de er en fejl i styringen der og WG åbner ikke som det skal. Det sker bla vis det er pillet ved stangen til accuator OG fx Software fra BSR - ikke nødvendigvis samtidlig . det kan godt være at en tidligere ejer har gørt det og så bliver bilen solgt og ...

Fuldstændig og lige præcis.

Folk der ikke går op i om bilen kører som den skal og bare lader l¤rtet ligge.

Har selv en T5-R med aut som havde meget lignende det som Oakey beskriver.

Beskrivelse af min T5-R's problem.
Den hvæssede fuldstændig ekstremt fra turboen, uden at det lød som om den tabte pusten. I "E-mode" kunne man, ved at give halv gas, holde fast i turbotrykket ret længe. Bundede man gassen, døde den simpelthen ud efter et stykke tid. Den trak nogenlunde i dette "mode".
I S-mode var der helt andre boller på suppen. Den trak som bare fanden og jeg vil beskrive det som en eksplosion op fra 0-80 km/t og så døde den.
Vi snakker om hjulspind i 1 og 2 gear (aut).

Jeg var ikke i tvivl om at der var noget galt og jeg ringede til en gammel tunings/turbo ven jeg har. Han nævnte med det samme - wastegaten...
Jeg kørte ud til ham og vi gennemgik tingene. Vi fandt en eftermonteret justeringsventil der var skruet helt i bund og startede selvfølgelig med at skrue den helt tilbage. Bilen kørte nu MEGET langsommere end før, dog meget jævnt og med konstant turbotryk. Vi kørte flere ture i den og skruede trykket op til et niveau, hvor den ikke slog fra/døde. Nu kører den faktisk meget godt, men jeg synes ikke den er specielt hurtig eller vild, men det er måske fordi den før var skruet helt helt op i turboen og det kick man fik i 5-6 sekunder var så voldsomt.

Min ven synes dog jeg skal finde en ny wastegate til den, da han er sikker på den har set bedre dage og jeg ved at skifte den, kan hæve trykket og holde det, uden at den slår fra/dør.

I samme omgang kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken turbo den kører med og hvor jeg finder en wastegate til min (andre steder end Volvo)
Gtihsan
Ny bruger
Ny bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj