Balder skrev:Jeg ville starte fejlsøgningen ved vastegate accuatorens membran. Det tyder meget på at de er en fejl i styringen der og WG åbner ikke som det skal. Det sker bla vis det er pillet ved stangen til accuator OG fx Software fra BSR - ikke nødvendigvis samtidlig . det kan godt være at en tidligere ejer har gørt det og så bliver bilen solgt og ...
Fuldstændig og lige præcis.
Folk der ikke går op i om bilen kører som den skal og bare lader l¤rtet ligge.
Har selv en T5-R med aut som havde meget lignende det som Oakey beskriver.
Beskrivelse af min T5-R's problem.
Den hvæssede fuldstændig ekstremt fra turboen, uden at det lød som om den tabte pusten. I "E-mode" kunne man, ved at give halv gas, holde fast i turbotrykket ret længe. Bundede man gassen, døde den simpelthen ud efter et stykke tid. Den trak nogenlunde i dette "mode".
I S-mode var der helt andre boller på suppen. Den trak som bare fanden og jeg vil beskrive det som en eksplosion op fra 0-80 km/t og så døde den.
Vi snakker om hjulspind i 1 og 2 gear (aut).
Jeg var ikke i tvivl om at der var noget galt og jeg ringede til en gammel tunings/turbo ven jeg har. Han nævnte med det samme - wastegaten...
Jeg kørte ud til ham og vi gennemgik tingene. Vi fandt en eftermonteret justeringsventil der var skruet helt i bund og startede selvfølgelig med at skrue den helt tilbage. Bilen kørte nu MEGET langsommere end før, dog meget jævnt og med konstant turbotryk. Vi kørte flere ture i den og skruede trykket op til et niveau, hvor den ikke slog fra/døde. Nu kører den faktisk meget godt, men jeg synes ikke den er specielt hurtig eller vild, men det er måske fordi den før var skruet helt helt op i turboen og det kick man fik i 5-6 sekunder var så voldsomt.
Min ven synes dog jeg skal finde en ny wastegate til den, da han er sikker på den har set bedre dage og jeg ved at skifte den, kan hæve trykket og holde det, uden at den slår fra/dør.
I samme omgang kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken turbo den kører med og hvor jeg finder en wastegate til min (andre steder end Volvo)