850 2,3 T5 - siger mærkeligt - utæt?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

850 2,3 T5 - siger mærkeligt - utæt?

Indlægaf lune » man feb 19, 2007 22:34 pm

Hej,

Min dejlige T5 siger mærkeligt... :-/

- Ved alm kørsel er der intet problem.
- Ved acc. er der en susen som om den suger falsk luft eller lign. Det lyder som om, at det er lige omkring hvor jeg sidder - altså tæt på kabinen.
- Når jeg slipper gassen er det som om der bliver luftet ud.. som en ventil. Det lyder som om den vislen der er ved acc kommer fra samme sted som "udluftningen".
- Den trækker fint.
- Kører ikke langt på litteren.. 6-7km/l - by

Hvad kan det være.
Det skal lige siges, at det er min første benzin turbo, så jeg kender ikke meget til det.. andet end det rykker for fedt.

Jeg håber meget i kan hjælpe.

Mvh
Michael.
lune
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs nov 28, 2006 12:49 pm

Indlægaf Kragbak » tirs feb 20, 2007 19:39 pm

Hej Jeg tror det du hører er din turbo og wastgate, den sidder jo lige op advæggen mod kabinen. Når du accelererer vil din turbo arbejde og wastgaten lukker udstødningsgas forbi turbinehjulet når der er opnået et vist tryk.
Når du slipper gaspedalen igen vil der stadig være gang i turboen, den vil derfor "pumpe" luft men kan ikke komme af med det, da motoren nu ikke kører så stærkt, hvis man ikke lukker dette luft/tryk ud vil turboen stalle. For at undgå dette sidder der en Blowoff-ventil der lukker luft tilbage til luftfilterkassen, dette kan også høres som en susen.
Jeg har selv en 855 turbo (lavtryk) jeg synes ikke jeg kan hører så meget susen.
ang. dit brændstofforbrug ligger det omkring det samme som mit, jeg er ved at undersøge om det er normalt, jeg synes nemlig også det er lidt højt.
Måske sku du tage en med forstand på turbomotorer ud at køre, så kan han høre om det er normalt.
Brugeravatar
Kragbak
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 322
Tilmeldt: lør aug 12, 2006 15:38 pm
Geografisk sted: København, men er stolt jyde ;)

Indlægaf lune » ons feb 21, 2007 21:11 pm

Tak for svaret.
Jeg tror bestemt ikke den skal lyde sådan ved acc, men er ikke i tvivl om at lyden der kommer når jeg slipper gassen skal være der.

Kan det vær en slap fjeder i bov/wg der gør, at der er noget luft der kan "smutte" forbi?
lune
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs nov 28, 2006 12:49 pm

goddag

Indlægaf t4nosh » fre mar 23, 2007 13:26 pm

Prøv og se om der er en trykslange som er revnede. for det kan være årsagen. Det kan godt være at din BOV ventil er blevet slap i fjederen som trænger til at blive udskiftede... VOLVO er billig og de både trykprøver og renser den bov ventil og racegaten på samme tid det mener jeg ikke at det kan løbe op i mange kroner hvis du koøre ud og snakker med en volvo forhandler som ligger på landet der er som regl billiger en normalt. hilsen Bjørn
Volvotrykladning giver max ydelse til rigtige volvoer og så dem på lisens
Brugeravatar
t4nosh
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: ons mar 14, 2007 11:21 am
Geografisk sted: Brovst

Indlægaf lune » søn mar 25, 2007 20:20 pm

Tak.

Det er ikke en trykslange.
Jeg vil da prøve at køre forbi Volvo.

Mvh
Michael
lune
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 13
Tilmeldt: tirs nov 28, 2006 12:49 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster

cron