Hvilken benzin +justering af dobbelte Stromberg kaburatorer?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hvilken benzin +justering af dobbelte Stromberg kaburatorer?

Indlægaf Topper » man nov 01, 2010 14:00 pm

Hej venner.

Jeg har lige renoveret motoren på min flotte elskede Volvo 164'er fra 1969 (indregistreret første gang i 1968), 6 cylindre række, 3.0 liter.

Hvilken benzin vil I anbefale at bruge?

Jeg gik over til at bruge Shell V-Power 99 blyfri med Shell Millenium tilsat, da V-Power blev lanceret.

Er V-Power godt til gamle Motorer?

Hvem kan I anbefale mig til at justere de to paralelle Zenith Stromberg kaburatorer?

Det er jo ikke alle, som kan gøre det i vore dage.

Bilen er en ren drøm af en flyder at køre i med kraftfuldt sejtræk og blød blød og atter blød motorgang.

Jeg har haft den i 14 år, og jeg skiller mig ALDRIG af med den!!!

Har I mon nogle tips til ovennævnte spørgsmål?

Mvh.
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger

Re: Hvilken benzin +justering af dobbelte Stromberg kaburatorer?

Indlægaf Ingemann » man nov 01, 2010 15:38 pm

Dit benzinvalg er helt igennem i orden, hvis det du tilsætter vel og mærke er blytilsætning.
Hmm.. Jeg ved ikke lige hvor man skal køre hen for at få justeret kaburatore, men hvad er der galt og hvorfor skal de justeres mener du?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf volvo100200 » man nov 01, 2010 18:06 pm

dit benzin valg er lige efter bogen. bruger det selv til min b20 og b23 :D nu ved jeg ikke lige hvad landsdel du er fra? men er du fra det nordjyske er der autogården vrensted?
volvo100200
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: jerslev j

Indlægaf b204gt » tirs nov 02, 2010 20:08 pm

det er ikke så besværligt,hvis du selv har lidt fingersnilde,og gehør.i bunden af kaburatorene sidder der en lille trykpind,start motoren, op med klappen,ved tomgang,tryk pinden op på første kaburator,stille og roligt, skal falde ca 200 omdrejninger,hvis ikke det sker,juster på den sorte bundskrue,det samme på nr 2,hvis det er helt galt,har du tjekket olien i kaburatorhuset,skruelåg på toppen,skal være syrefri.,tip tjek gummimebranen i kaburatorene.hvis det altså er to enkelte kaburatore.også kaldet dobbelt.
b204gt
Ny bruger
Ny bruger

Indlægaf Topper » tors nov 04, 2010 1:04 am

Hej allesamme og tak for de mange svar.

Min far justerede lidt på den ene kaburator inden vi renoverede motoren, hvilket man jo IKKE skal gøre, men derimod justere dem begge parallelt.

Vi er næsten sikre på, at vi har fået justeret den ene kaburator tilbage til dens oprindelige indstilling, så den står indstillet nøjagtigt, som den anden kaburator gør.

Dog snakker ventilerne en del, også uden belastning.

Vi har skiftet alle slanger (Oliefældeslange, ventildæksel krumtapsudluftnings slanger, Vacumslange til Bremseforstærkeren, Vacum forstillerslange fra ved siden af Strømfordeler og over til Kaburatorerne og benzinslanger).

Vi har fundet ud af, at der siver luft ud oppe ved bremseforstærkeren, idet spændebåndet ikke kan spændes ordentligt.

Man kan højt og TYDELIGT høre, at der siver luft i nogle sekunder efter, at man har stoppet motoren.

Dette bevirker garanteret, at jeg har fået en ret forhøjet tomgang i varm tilstand, selvom choker er helt slået fra.

Volvo 140-164 klub Danmark, som jeg er medlem af, har anbefalet mig Volvo Bilia i Nærum, det tidligere Volvo Sommer (Ole Sommer), idet de har en mand, som blev sendt på ALLE kurser vedrørende Volvo 164 i både Danmark og på Volvo Fabrikkerne oppe i Sverige.

Han skulle efter sigende kunne virkelig alt om Volvo 164!!!

Jeg er oprindeligt fra Fyn, men bor idag i København.

Mvh.
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger

Indlægaf Topper » ons apr 10, 2013 20:27 pm

Hej alle Volvofans.

Jeg fandt sidste forår en Volvo mekaniker, som totalrenoverede mine 2 Zenith Stromberg 175 CD kaburatorer og justerede dem efterfølgende perfekt.

Motoren har lige siden gået fuldstændig ligesom i en drøm i både tomgang (750 omdrejninger pr. minut), og når man giver gas uden belastning og under belastning. :D

Den trækker som en drøm, og den er jo MEGET stærk sådan en motor og med et KÆMPE bundtræk. :)

Derudover har den lige siden brugt betydeligt mindre benzin. :wink: :D

Tak for jeres forslag!

Mvh.
Topper.
Topper
Moderat bruger
Moderat bruger

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj