Motor blir for varm.

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Motor blir for varm.

Indlægaf Amazon » ons mar 29, 2006 6:35 am

Hej.
Jeg har et problem med temperaturen på min Amazon. Den stiger til nålen er ude af syne, og først lidt efter begynder den at køle. Jeg tænkte det måske var termostaten som var blevet gammel og træt, så der kom en ny i. Ingen forskel.
Det er en køler med "expansion" beholder.
Er der en som har et godt tip?

Mvh Klaus
Amazon
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 87
Tilmeldt: man jan 30, 2006 11:12 am
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Jolle » ons mar 29, 2006 10:27 am

Hvis vandet ikke koger når nålen er ude af syne, er det sikkert temperaturmålerens ledning der er gnavet over et sted, så den rører stel en gang imellem. Har selv haft det samme problem på min Amazon.
Brugeravatar
Jolle
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: man feb 20, 2006 11:40 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Amazon » tors mar 30, 2006 6:10 am

Vandet stiger op i expansions tanken, og en del løber ud. Lidt efter suger den næsten tanken tom, og nålen falder. Måske den bare mangler vand i systemet?
Amazon
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 87
Tilmeldt: man jan 30, 2006 11:12 am
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Jolle » tors mar 30, 2006 10:52 am

Det er nok en god ide at spule systemet igennem hvis den ligefrem pumper vand ud af expansionstanken - der kan være meget skidt i en amazon køler. Virker varmeanlægget som det skal?
Brugeravatar
Jolle
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 37
Tilmeldt: man feb 20, 2006 11:40 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Amazon » søn apr 02, 2006 12:13 pm

Nu har jeg spulet systemet igennem. Der var en del slimmer slammer i køleren, men ellers var der fint gennemløb alle steder. Dog stadig samme problem. Varmen i bilen virker fint.
Nu er der vist kun pumpen tilbage. :?
Amazon
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 87
Tilmeldt: man jan 30, 2006 11:12 am
Geografisk sted: Odense

Indlægaf Carstens80 » søn apr 02, 2006 12:55 pm

Hej Amazon

Du har desværre nok ret i at det er pumpen, jeg har selv prøvet det, godt nok var det en Volvo FL 7 lastbil men symtomerne var de samme, og der var akslen inde i pumpen gået løs så propellen ikke kørte med rundt.
Held og lykke med det.

Mvh.
Carstens80 :roll:
Carstens80
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 463
Tilmeldt: man jan 30, 2006 15:06 pm
Geografisk sted: Nordsjælland.

Indlægaf Duett » man apr 03, 2006 18:42 pm

Hej Amazon. Hvis det er den rigtige termostat på 87C der sidder i din bil, vil jeg mene at problemet ligger i din køler. Hvis jeg har forstået det korrekt, laver varmesystemet ikke knuder når termostaten først har fået åbnet og fået cirkulationen igang. Havde det været en toppakning ville den blive ved med at trykke vand af, og det vil boble i expansionsbeholderen når låget er af den og motoren går. I dit tilfælde går der for lang tid inden termostaten lukker op, og når den så sender tryk ud i køleren, kan den ikke expedere det varme vand hurtigt nok videre og tager derfor den lette løsning og "letter" låget på expansionsbeholderen. I næste øjeblik er cirkulationen igang og systemet laver vaccum og trækker vandet retur igen. Glem vandpumpen, tjek at termostaten er korrekt, og prøv dernæst med en ny køler så tror jeg dit problem er løst! God arbejdslyst Mvh Duett
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors feb 02, 2006 21:42 pm
Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf BJ » man apr 24, 2006 20:54 pm

Hej Amazon,
Det første ville være at tjekke temperaturindikatoren. Skru temoføleren ud af topstykket og hold den i kogende vand. Indikatoren har et lille skala oppe. 100 grader er godt i det røde. Hvis den viser korrekt, skal du i hvert fald tjekke pumpen. Især hvis du kører med en uorginal pumpe. De går gerne i stykker og pumper ingenting. En ny (orginal pumpe koster ikke meget!!!!
Tjek om du har olje i køleren. Så er det nemligt desværre for sent med bare at skifte pumpen. Så er toppakningen allerede i stykker og skal skiftes.
hilsen
BJ
BJ
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 28
Tilmeldt: man apr 24, 2006 20:44 pm
Geografisk sted: København

Indlægaf fhansen210 » fre nov 24, 2006 0:38 am

Motortemperatur Amazon.
Det kan også være det messingrør der sidder i topstykket der er kalket til.
for at udtage dette skal du fjerne den store frostprop der sidder foran på topstykket, Så kan du lirke røret ud og afkalke det.
Det kræver så at du køber en ny frostprop og noget flydende pakning når du skal montere igen.
Volvohilsen Freddy.
fhansen210
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 21
Tilmeldt: tirs jun 27, 2006 21:39 pm
Geografisk sted: Nykøbing Sjælland

Indlægaf Kristian » tors nov 30, 2006 16:51 pm

Det kan også være der er en lille utæthed ved toppakningen eller en revne i topstykket, det bevirker at der kommer til at stå lidt luft under thermostaten og så vil den ikke åbne før luften er sivet igennem det lille hul der er i thermostaten.
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 14 gæster