Volvo 234 motor m/ webere

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Volvo 234 motor m/ webere

Indlægaf volvobrynk » man jan 17, 2011 18:21 pm

Hej

Er der nogen der har erfaringer med disse motore?
Jeg har sådan en top liggende og tænker lidt på om man kan sætte den sammen med noget, så det bliver fornuftigt.

Jeg har hørt at bunden enden er lidt fælsom, men at den passer perfekt på en B230F bund. Men hvis den skal bruges i en 142, bør den jo nok rejses op. Med hjælp fra et B20 bundkar og en oliepumpe.

Er der nogen der har erfaring med sådant noget?

Jeg har hørt at man kan hæve olitrykket på B20 pumpen, hvordan foregår det? Skiver inde overtryksventilen??
Findes der et indsug til 2 dobb. karbs? og hvordan får man det til at passe med Bremsekraftforstærker og hoved cylinder på en tidlig-142?
Hvordan får man koblingen til at passe mellem B230 og M40/M41? bytter man bare med et Sen-B20 svinghjul med 8 bolte og ditto kobling??
Er det nogen fordel at lette svinghjulet? Eller er det i forvejen lettere end det på B230??

Den kan da vidst heller ikke syne med flere heste end det? Laver den ikke i omegnen af 150HK?

Der er et hav af spørgsmål, som der måske ar nogen der kan svare på?
Volvo, Det er noget der duer!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
Volvo 164 "Volvobrødernes 164'er" '73
Volvo Amazon "Volvobrødernes Amazon" '70
Volvo Amazon V8 "Amazing Amazon" '65
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 5700 Svendborg/Tved

Re: Volvo 234 motor m/ webere

Indlægaf Morten VJ » man jan 17, 2011 19:24 pm

Hvorfor vil du rejse den op?
Der bør være plads til en skrå motor, sålænge du ikke har store turboplaner!
Og bruge en m46 eller m47 gearkasse.
Kg har indsuget http://www.kgtrimning.com/ , og det er til en skråtstillet motor.
Men det koster en del penge. Jeg vil regne med ikke under 10.000 kr.
før karburatorne er monteret og klar til en justering
Medmindre du har nogle 48 mm karburatorer på lager, med speedertræk og elektrisk benzinpumpe.
Og så skal du lige huske at fræse ud til ventilerne på dine stempler.
Hvorfor hæve olietrykket, der er en grund til at det er som det er, på en standart motor!
Det store spørgsmål er hvor har du tænkt dig at styre tændingen??
Og hvordan vil du evnt. få plads til en fordeler?
Resten kan næsten gøres med standart komponenter.

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf volvobrynk » man jan 17, 2011 19:50 pm

Hej

Grunden til at jeg vil rejse den op, er at jeg syntes at det passer visuelt bedre, at den på en 142 står op.
Grunden til at jeg ikke montere en M46/M47, er fordi at jeg ikke vil skære i min kardantunnel. Jeg går efter et sleeper-look, og vil derfor ikke lave noget der involvere at skære i karossen overhoved.

Jeg har pumpe og speedertræk, men kun 45DCOE karbs, og der er vidst for små?
Jeg har tænkt lidt på om de std. B234 stempler kan genbruges, hvis de passer i den B230F motor?

Jeg gik bare ud fra at det var nødvendigt, fordi på de sider jeg har set, med B230 motore med 16V top, hæver de trykket på den std. B230 pumpe, også gik jeg ud fra at det også skulle hæves med en b20 pumpe, men jeg ved ikke hvordan man normalt gøre det. Det var lige så meget om der skal en anden pumpe til eller det er med skiver eller anden fjeder.

Mht. tænding, kunne jeg godt finde på at montere en 123-Ignition strømfordeler i blokken, hvis der er plads.

Men detter er noget jeg ikka har nogen praktisk erfaring med, men jeg er meget selvsikker med hensyn til om den passer, men der sker ikke noget ved at spørge andre først.

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » man jan 17, 2011 21:56 pm

Du kan sagtens lægge en M46/47 i uden at skære i karossen. Det har jeg gjort. Der er fint med plads!

Jeg tror ikke det er nødvendigt at hæve olietrykket med mindre du planlægger at lave en virkelig high-end motor, som drejer 8000omdr.
Kender jeg Morten ret, så mener han hvordan du vil styre tændingen (forstillingen), og ikke hvordan du vil få gnisten. (Morten er ikke fortaler for kaburator) :)

Jeg kan godt forstå at du vil rejse den op, det ville jeg også gøre! Det ser helt klart bedre ud! Desværre vil det garanteret bare gøre alt meget mere besværligt. Blandt andet at få plads til dine kaburatore.
Forresten vil jeg helt klart påstå at du sagtens kan nøjes med 45mm DCOE, hvis du sigter efter effekter på under 180hk.

Mht. syn er det ikke B234F's effekt, som er et problem. Det er momentet. Jeg MENER at det ligger LIGE på grænsen, men jeg kan dog ikke huske på hvad side af grænsen..
Af samme grund mener jeg ikke, at du i Danmark kan få godkendt en B230 med turbo netop pga. momentet.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf volvobrynk » man jan 17, 2011 23:01 pm

Hej

Bare nysgerrig, hvordan vil du få den gearkasse i? Det er er kun fra 1972 og frem at der er hul til gearstangen så langt bag ude som på en 240.

Mht. tænding man kunne jo evt. bygge direkte tænding på, ved hjælp af en krumtapsfølere, som nogle af de nyere B230 har. Men det er i mine øjne bedre med en strømfordeler, hvis jeg kan finde plads til den. Mere simpelt, ergo bedre.

Det kommer ikke sprøjt eller boks på!!!!

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » man jan 17, 2011 23:20 pm

volvobrynk skrev:Det kommer ikke sprøjt eller boks på!!!!

Haha! Javel ;)
En MSD-boks kan vel ikke skade..

Jeg var ikke klar over at du havde lang gearstang.. Men du har ret i, at det nok bliver ret svært, at få en M46/47's gearstang op af det samme hul, som en lang gearstang fra M40 går op af.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf volvobrynk » tirs jan 18, 2011 8:10 am

Hej

Jeg kan godt se at du har arbejdet med det Amerikaner tænding. 8)
Men er det til noget? Og til hvilken pris? Jeg har faktisk lidt dele til noget amerikaner, bla. en meget stor tændspole. Den burde næsten prøves, og som min bror siger; Man må ikke gå ned på udstyret. Så det kan jo ikke blive for stort. :P

Jeg har enda hørt om nogen der bruger en M400/M410. Er det ikke meget arbejde for en stående motor?

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » tirs jan 18, 2011 15:26 pm

Jeg kunne helt tydeligt mærke forskel, da jeg satte en MSD-boks på. Jeg snakkede med en amerikaner-mand, og han siger at det snildt kan give 100hk på en bigblock, og jeg kunne godt forestille mig at det måske kunne give 5-10hk på en B2xx. Men noget af det bedste ved det er, at det ikke er synligt og så holder platinerne 1000gange længere tid.
Prisen varierer lidt. Det kommer an på hvor avanceret man vil gøre det. Jeg tror jeg fik min boks for lidt over 1000kr dengang (brugt)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Morten VJ » tirs jan 18, 2011 19:03 pm

Du stiller nogle meget svære krav til dig selv.
Faktist grænsende til det umulige rent praktisk men også økonomisk!
Ingen elektronisk styring!
Prøv at finde en med vægte og fjedre, og et rullefelt til at justere din tændinskurve.
Og få oplyst prisen på dette.
En 123 fordeler har svjv. ikke en kurve til en b234 motor indbygget, og det er jo en elektronisk boks i sig selv!
Glem alt om krumtaps føleren da det kræver 2 elektroniske bokst tænding og benzin.
Medmindre du finder en programmerbar styring!!!
En M400 gearkasse den er meget dyr hvis du kan finde en, og har gearstangen den riktige placering?

En standart elektronisk tænding på en volvo, er lige så kraftig som de normale MSD systemer man kan købe til menneske penge.

De fleste der opgraderer har en gammel platintænding, eller en meget slidt og defekt standart elektronisk tænding.
Og de kan mærke en forskel.

Men såddan er der så meget.

MVH

Morten
http://www.volvo200klub.dk/
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf volvobrynk » tirs jan 18, 2011 20:45 pm

Hej

Okay nu skal vi lige havde en ting på det rene, når jeg siger;

Det kommer ikke sprøjt eller boks på!!!!

Mener jeg ingen MS eller piggy-back eller DIS tænding, men dermed ikke sagt at alt skal være mekanisk!
Og det skal slet ikke noget jeg skal sidde og lodde sammen! Jeg gik bare ud fra der må være en mere simpel løsning, der passer bedre til mit behov.
Men er der nogen der kender noget temmeligt simpelt, med en pick-up fra svingjulet og en kortere fordeller i normal position, også noget el-kram der er færdigt/plug-n-play?
Jeg mener bare der er ingen grund til at lave en komplet motorstyring til min tænding, når der ikke er brug for det hele og jeg ikke gider og rode med bærbar og halløj for at få lidt gnist.

Er der ikke nogen der har prøvet at montere en B230 og en M41 sammen? Eller er der dømt prøv-sig-frem?

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » tirs jan 18, 2011 22:19 pm

Det er 100% sikkert at du aldrig får lavet en ligeså god tænding mekanisk, som man ville elektronisk, men det betyder ikke, at resultatet er noget lort.
Vacuum-forstilling har fungeret altid og sådan set også rigtig godt! Du kan sagtens få et brugbart vakuum-signal fra indsugningsmanifolden, selvom det er 4 individuelle.
Der er bare noget med, at vakuumet ryger, når man får for skarpe knaster på (overlap), men det skal jeg nok lige få bekræftet. Jeg ved at der ved meget skarpe knaster ikke er vakuum nok til en bremseforstærker, men ved ikke om der er nok til en forstiller-dåse.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf volvobrynk » fre jan 21, 2011 14:19 pm

Hej

Jeg har lige hørt en hugger på sjælland, hvad en B234 motor skal koste. Jeg mangler nogle dele ekstra ud over den top jeg har.

Han vil havde 3000kr for en motor der har sprunget tandrem, og der er med garanti bukket ventiler. Er det ikke en meget urealistisk pris?

Volvo Amazon B20 '69
Volvo 142 B20 '69
volvobrynk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf Ingemann » fre jan 21, 2011 18:01 pm

Det synes jeg er i overkanten. Har ofte set toppene til salg for 1000-1500sek
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør

Indlægaf Nuggi740GLT » tors feb 03, 2011 4:29 am

hey.. du lægger bare topper over på hvilken som helst B2xx blok.. passer på dem alle.... du skal jo enlig ikke bruge andet en din top, toppakning er det samme osv.. du skal bare huske en ting, som jeg selv opdaget på et lidt træls tidspunkt... indsugning/udstøgnings huller i B234 toppen er ovale, og der er de ikke i andre af volvo´s motore.. så manifoldene skal du have for sådan en... har vist lidt af de i overskud, kommer jo selv til og bruge rustfri banan.. ha ha så har 2 udstødning i overskud... og du må ikke rejse den top på.. så vel alt olien løbe fra når bilen står stille, toppen er udformet sådan at der vel ligge 0,4-0,6Liter olie der når du stopper motoren, så smøres knasterne hurtiger ved opstart.....
Martin Lund Andersen
Herning. Danmark.
Klub Nummer (KVK) 113.
Nuggi740GLT
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: 7400 Herning...

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj