Tuning af B20 motor

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Tuning af B20 motor

Indlægaf Volvo 243 » tirs apr 10, 2007 19:45 pm

For 20 år siden kørte der en masse "Voldsomme Volvoer" rundt med en tunet B20. Kan man stadig købe tundele til dem og hvor?

Vh Shane
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: man apr 09, 2007 21:55 pm

Indlægaf Duett » tirs apr 10, 2007 21:58 pm

Hej Shane Ja da, hos K.G trimning i sverige
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors feb 02, 2006 21:42 pm
Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf Volvo 243 » tirs apr 10, 2007 23:53 pm

Tak Duett

Der er jo legetøj der for store drenge !!!

Min vogn er fra 75 og har en 4 trins gearkasse og det er jo knapt så fedt. Findes der en 5 trins kasse som ikke er længere og dermed passer mere eller mindre over på. Kardanerne er jo ikke standard på min bil så det er lettest hvis gearksse passer lige over

vh Shane
Brugeravatar
Volvo 243
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 172
Tilmeldt: man apr 09, 2007 21:55 pm

Indlægaf Duett » ons apr 11, 2007 21:58 pm

Hej shane. Nej det gør der ikke! Du skal have et overgear på, men den forreste del af kardanen må bestemt være standard,det er kun den bagerste del der er extra lang, og dermed skulle det ikke være noget problem at montere overgearet.
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors feb 02, 2006 21:42 pm
Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf Jeppe » tors apr 12, 2007 12:09 pm

Duett skrev:Hej shane. Nej det gør der ikke! Du skal have et overgear på, men den forreste del af kardanen må bestemt være standard,det er kun den bagerste del der er extra lang, og dermed skulle det ikke være noget problem at montere overgearet.



Da det er en 75'er 240 med B20, er det vel en M46 gearkasse man så skal vælge hvis man vil have overgear, men det betyder jo også at man kan vælge en ægte fem trinsgearkasse fra en af de senere 240. Eller er jeg helt forkert på den?


Mvh
Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Duett » tors apr 12, 2007 19:56 pm

Hej Jeppe. Jeg mener bestemt ikke at der kan på monteres en M46, motoren står jo fortsat lodret når vi taler B20, så det må være en M41 der skal på! Jeg har selv engang været den lykkelige ejer af en 240 af den første årgang der var importeret fra schwietz, den kørte med B21, et specielt koblingshus og en almindelig M40, så vi man de "kunster" så er det i med en komplet B21 med M46 der skal smides i.
Med venlig hilsen Duett
Duett
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: tors feb 02, 2006 21:42 pm
Geografisk sted: Christiansfeld

Indlægaf Morten VJ » tors apr 12, 2007 21:54 pm

De tidlige 240 var født med B20 motorer og M45 gearkasse.
Så hvis man kan finde et koblingshus fra denne så er vejen åbnet for M45-46 gearkasser. Indtil omkring 1978 hvor de laver en ændring på skifte mekanismen.
Men koblings huset kan modeficeres uden de større problemer.
Efter 1986 er det et lukket land for så har gearkassen ikke noget speedometer drev.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf mikaelmtb » ons maj 02, 2007 21:30 pm

Hmmm... Man kan jo montere en B21-23 på en m45 gearkasse ved at vippe motoren til lodret position. Men det er jo nok lidt sværere at gøre det den anden vej rundt?
Volvo 544 Sport 1959
Volvo 544 SII 1959
Volvo 544 1964 Racerbil
Volvo 210 1966 Herregårdsvogn
Volvo Amazon 121 1969

Chevrolet 1948 Coupé, kustom
Brugeravatar
mikaelmtb
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: søn aug 27, 2006 22:45 pm
Geografisk sted: Århus / Sønderborg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 6 gæster

cron