Amazon med V8

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazon med V8

Indlægaf Dan » tirs apr 24, 2007 14:54 pm

Jeg har søgt nettet tyndt, jeg har snakket med Told og skat, jeg har skrevet til Volvo, osv osv.... men jeg har endnu ikke en helt konkret ide om hvordan man skal forholde sig til en ombygget Amazon med V8 motor.

Jeg har fundet frem til at en Amazon med V8 motor IKKE beholder sin veteranbilsstatus (ifølge told og skat).

Jeg har fundet ud af at en V8 3500 cc Chrysler/Rover motor vejer rundt regnet det samme som den oprindelige støbejernsmotor, og derfor vil kunne placeres i en Amazon uden at man skal modificere bremsere osv.

Men er der nogen af jer der ved lidt mere?

Hvor finder jeg manualer/guides til at udføre modifikationen?
Hvad skal man regne med at betale i afgift for at lægge en V8 i?
Passer det virkelig at man mister sin veteranbilstatus?
Dan
 

Re: Amazon med V8

Indlægaf Jeppe » tirs apr 24, 2007 17:28 pm

Dan skrev:J
Jeg har fundet ud af at en V8 3500 cc Chrysler/Rover motor vejer rundt regnet det samme som den oprindelige støbejernsmotor, og derfor vil kunne placeres i en Amazon uden at man skal modificere bremsere osv.




En anden grund er at Volvo godkender at man har op til 150 hk i en B20 Amazon, og Rover-motoren har vistnok 145. Du skal bruge en Amazon med 2 kredset bremsesystem for at overstående er korrekt dvs. en fra årgang 69 eller 70.

Det er ikke lige noget man hælder i på en weekend :)



mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

...

Indlægaf mikaelmtb » ons maj 02, 2007 21:21 pm

Der er en på DBA til 18.000kr lige nu med Rover V8, der står den er uden rust! Så der kan du spare en del arbejde hvis det er!

Jeg ved at afgiften er gået meget op de sidste par år, fordi at der er blevet solgt nogle Amazoner med V8 til høje priser. Og de penge vil regeringen have del i. Så snakkede med en der havde bygget v8 i og fået afgiftsvurderingen (Den 1.ste) på 21.000kr... Ved ikke hvad det endte med, men mener at den før i tiden lå på ca 8.000kr.

Mht til at bilen mister sin veteranstatus er jo ikke helt sikkert! Men det kommer nok til at knibe med at holde den som veteran! Normalt hvis man ligger en anden motor i sin bil så tæller årgangen af motoren med i bilens samlede årgang, (Sådan er det i US-bil verdenen): Dvs. feks. 1932´er Ford karosse med Olds rocket motor fra 1955 og undervogn fra en 1937´er Ford det bliver så en årgang 1941 og derfor stadig veteran!! (1932+1955+1937/3=1941)

Men jeg ved ikke lige hvilke årgange Buick/Rover 3500´eren er blevet lavet. Men tager du feks en 68-70´er Amazon som jo vil være mest oplagt at lave om så er må motoren jo ikke være meget nyere end 1976 før den ryger over grænsen. Om veteranforsikringerne så vil forsikre den med den anden motor i, det ved jeg ikke! De er nemlig lidt forstokkede og uvidende på dette område, modsiger sig selv og aner ikke hvad de snakker om!! Hehe... Helt så slemme er de ikke, men der er ikke meget elastik i de danske forsikringsregler, så mange vælger at arbejde med "hvad de ikke ved har de ikke ondt af..."

Men eller et interessant projekt, jeg går selv tit og leger med ideén om at smide en Chevy350 SB i, men det bliver nok ved tanken...
Volvo 544 Sport 1959
Volvo 544 SII 1959
Volvo 544 1964 Racerbil
Volvo 210 1966 Herregårdsvogn
Volvo Amazon 121 1969

Chevrolet 1948 Coupé, kustom
Brugeravatar
mikaelmtb
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 35
Tilmeldt: søn aug 27, 2006 22:45 pm
Geografisk sted: Århus / Sønderborg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 13 gæster