Oplysninger om b230ft (740 2.3 turbo) søges

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Oplysninger om b230ft (740 2.3 turbo) søges

Indlægaf 740 turbo » tors apr 26, 2007 22:02 pm

Jeg er netop blevet den lykkelige nye ejer af en 740 2.3 turbo fra 86. Bilen har en b230ft motor og en 4gears manuel gearkasse. Mit spørgsmål lyder så på hvad bilen yder af HK og NM? Den er uden katalysator.

Synes ikke at kunne finde oplysninger på det nøjagtig den bil i den årgang og med den motor og uden kat yder.

Håber nogen kan gøre mig kloger.
740 turbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: tors apr 26, 2007 21:52 pm

Indlægaf Morten VJ » fre apr 27, 2007 10:40 am

Det ser ud til at du har fundet en mærkelig hybrid.
turbo modellen blev ikke lavet med en 4 trins manuelgearkasse.
Ft motoren blev først indført i dk, da der kom krav om katalysator. Omkring 1990
Så et gæt vil være imellem 180 og 160 hk
Moment ca 250 nm.
Ellers studer dette link.
http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/T ... ouputs.htm

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf 740 turbo » fre apr 27, 2007 19:52 pm

Bilen skulle være importeret fra tyskland. Den er med manuel 4trins og så overgearet.
740 turbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: tors apr 26, 2007 21:52 pm

Indlægaf 740 turbo » fre apr 27, 2007 21:03 pm

Det er min hensigt at bilen gerne skulle komme til at yde lidt mere henad vejen. Så hvis nogen skulle ha gode råd til hvordan ca 200hk kan hentes ud af den ´så giv endelig lyd!
740 turbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: tors apr 26, 2007 21:52 pm

flere hk

Indlægaf Klågem » fre apr 27, 2007 21:49 pm

RH-Motorsport.dk
Mere enkelt kan det ikke gøres :lol:
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf 740 turbo » lør apr 28, 2007 8:22 am

KlågeM det var nu meningen den skulle tunes ved større ladetryk mm. Ka man skrue op for ladetrykket sådan uden videre. Skal der ik monteres anden benzin tryks regulator så den for mere at leve af?

Lige en ting til-- har set nogen skrive at denne motor skal kører med blyholdig benzin, ka det passe?
740 turbo
Moderat bruger
Moderat bruger
 
Indlæg: 38
Tilmeldt: tors apr 26, 2007 21:52 pm

Indlægaf Morten VJ » lør apr 28, 2007 8:52 am

Hvis du kun hæver ladetrykket, så er der stor sandsynlighed for at motoren dør.
Du skal have benzin og tænding med, for at få en pålidelig motor.

Start med at kontrollere-udskift tændrør-kabler.
div filtre, og ventilafstand.

Rens intercooleren for møg, både indvendig, og udvendig.
Kontroller at turboen ikke er slidt, og mål om ladetrykket er korrekt.

Små forbedringer der ikke kræver en chip.
Et udstødningssystem med et lavere modtryk.

En udstødningsmanifold fra en 940 fra 90 og frem.
Skal portes ud mod turboen
http://www.pbase.com/stealthfti/miscellany

Evnt. et andet luftfilter, eller modefikation af luftfilter kassen.
Det viktige her er mere kold luft.

Resultatet burde blive en mere livlig motor med lidt flere hk end standart.
Derefter en chipning hos RH og så er de 200 hk med garenti hjemme.

En ft motor er beregnet til blyfri benzin oktan 98.
Alle volvo motore med alutopstykke kan uden problemer køre på blyfri.

Og igen skru ikke op for ladetrykket uden at få den chippet.
Programmet i motorstyringen er ikke lavet til et højere tryk.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Morten VJ » lør apr 28, 2007 11:41 am

Her er et par links til en lidt billigere chipning end RH.
Meget lang forklaring på engelsk om hvordan systemerne hænger sammen.
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=84817

Hjemmesinden hvor der sælges disse chips.
http://www.hi-tuning.com/

Egentlig kommer det an på hvilken type styre enhed/ecu
LH-Jetronic=En ægte FT motor
Motronic=en Et motor.
Og med din hybrid bil kan det betale sig at undersøge hvilken type styring den er udstyret med.
En ecu= motronic
To ecuer, en til tænding, og en til benzin= Jetronic.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Billige chip

Indlægaf Klågem » søn apr 29, 2007 9:07 am

Jamen Morten dog.. Jeg troede at du var klogere!!!!!!!
Billige chip????
De billige chip har problemer med temperaturen.. De gå normalt fra 0 til 70 grader celsius..
Dem der bliver brugt ved RH går fra -35 til 170 grader..
Ydermere finder du ikke 2 motorer der er ens..
Så en tuningschip hæver bare ladetrykket uden at tænke på hvordan bilens forbrænding bliver-Normalt ved at hæve ladetrykket går computeren ind og giver en overdosis benzin for at følge med.
Hos RH bliver bilen kørt på rullefelt- Først standard hvorefter de begynder at ændre på styringen. Det giver den det bedste resultat og holdbarhed.
Min går også meget længere på literen efter et besøg hos dem. På dansk kan man sige at chippen bliver justeret til lige netop din bil :lol:
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Morten VJ » søn apr 29, 2007 13:02 pm

Jeg er så klog at der kunne skrives tykke bøger om emnet :wink:
Så derfor har jeg en motorstyring jeg selv kan justere Via en PC 8)
Men det har tilgændgæld kostet en motor :oops:
Bukkede og knækket plejlstænger/stang :evil:

Som jeg ser det er det ikke selve chippen der koster, men timerne der bliver brugt på Justeringen.
Og de forbandede Svenskere har en meget stor erfaring inden for netop disse motorer.
Så til de maks ca 40 hk i effektforøgelse, der kan det godt gå an med en ikke costum chip.
Faktisk er dette produkt bremset til 305 hk, med passende modefikationer.
Men en chip justeret ind efter motoren vil altid være mere optimal, ingen tvivl om det.
I sidste ende er det et spørgsmål om penge, viden, og tid.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Chip

Indlægaf Klågem » søn apr 29, 2007 13:16 pm

Hehe..Godt ord igen Morten.
Jeg syntes ikke at det var dyrt. 4800 + mormor for at få 89NM og 52Hk
i min 8½.Samtidig med at den kører længere på literen. 8)
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Volvo4life » søn apr 29, 2007 16:00 pm

Inden man begynder at tale for meget om chipning, skulle der nok findes lidt mere info om den motor der er i bilen. De tidlige LH systemer skulle være mere besværlige at chippe. I øvrigt mener jeg med 99% sikkerhed at bilen skulle være født med kat hvis det er en B230FT. Ellers skulle den hedde eksempelvis B23ET eller B230GT hvis den ikke havde kat.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Morten VJ » søn apr 29, 2007 17:12 pm

Det kan ende med med at det er en riktig grum hybrid.
En et styring på en ft motor.
Det jeg kender til turbo motorstyrings systemer.
Er at der basis findes 3 forskellige til en Volvo.
ET motoren var udstyret Med en motronic styring. Kendetegn en luftmængde måler med klap og ingen lambdasonde, og mulighed for at kunne justere co med en unbraco nøgle oven på luftmængde måleren.

FT motoren havde 2 udgaver af LH-jetonic 2.2 og 2.4
Fælles kendetegn en luftmassemåler med tråd, og lambdasonde
Og en seperat tændings computer.
Forskel På 2.2 kan man justere co med en skrue på siden af Luftmassemåleren. Normalt er denne lukket med en prop.

GT motoren kender jeg intet til.

Lh 2.2-2.4 og motronic er der ingen problemer med at finde en chip til.
Det er straks værre med den seperate tændings computer til LH, da der kun er en der kan chippes.
Det kunne være rat at vide hvordan Ft motoren er blevet identificeret, da det normalt ikke er lige til, medmindre at papirlappen stadig er monteret på ventildækslet.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

FT

Indlægaf Klågem » søn apr 29, 2007 22:22 pm

Efter megen læsning på nettet har jeg fundet denne side.
http://www.ingo-franschak.de/B230FT.htm
Den er på tysk og fortæller en del om de forskellige motorer. Bla at FT motoren blev født i 1986 både med og uden Kat. Uden har den 182 HK.
ud over dette er der henvisning til sindsygt mange link om Volvo :shock:
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Volvo4life » man apr 30, 2007 20:37 pm

Det var sjovt. Jeg var ellers overbevist om at B230FT havde kat.

Sidder iøvrigt med et gammelt FDM blad der skriver om volvo nyheder 85/86 hvor der står om den barske 740 nyhed med 182hk fra B230ET motoren.
Har kørt Volvo 8V, 10V, 12V, 16V, 20V og 24V
Farve 417 - hvad ellers...
Brugeravatar
Volvo4life
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 1946
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 0:44 am
Geografisk sted: København

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster

cron