S80 ryster ved acceleration

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

S80 ryster ved acceleration

Indlægaf Elvis » fre sep 16, 2011 17:47 pm

Min ellers dejlige Volvo S80 T6 (1999, 207.000 km) er begyndt at ryste kraftigt i den forreste del af vognen fra omkring 60-70 km/t. Når speederen slippes, stopper rystelserne med det samme. Begge forhjul er afbalanceret og i orden. Min mekaniker mente, at det var drivakslerne, og han har nu skiftet den venstre. Nu ryster bilen lidt mindre, men rystelserne er der stadig. Mekanikeren mener, at det måske-måske kan hjælpe at skifte den højre drivaksel (som i parentes blev skiftet ved 150.000 km) også, men han er i tvivl og mener, at det måske i stedet for er automatgearkassen, der er synderen. Så i stedet for at bruge 5000 kroner på at skifte en drivaksel, som måske er i orden, ville jeg høre, om der er et klogt hoved her, som har en idé om, hvad der kan være galt.
venlig hilsen
Claus
Elvis
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: 2700 Brønshøj

Re: S80 ryster ved acceleration

Indlægaf Claus » lør sep 17, 2011 13:19 pm

Hej Claus

Der er mange muligheder, nu mangler jeg en alder på din S80, for det kan være en foraksel som bare skal spændes (den gamle model).
Det kan også være hjulophæng med gummier som er slidt op.
Den højre foraksel har et støtte leje inde på motoren, normalt vil det efterfølges af en fæl lyd hvis det er fejlramt.

Støddæmperen kan også have indflydelse, med en T6 kan du accelrerer kraftigt så alt omkring styrekugler ophæng mm skal være i orden.

Håber fejlen bliver fundet.

Claus
Venlig hilsen
Claus

Claus
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vedbæk. Nordsjælland

Re: S80 ryster ved acceleration

Indlægaf Elvis » lør sep 17, 2011 13:51 pm

Hej Claus,

Tak for dine forslag. Bilen er fra 1999. De forreste støddæmpere er helt nye, så jeg tror, at de kan udelukkes. Ja, det er en kraftig motor, men min kone og jeg kører altså ganske pænt og fornuftigt i den ...

venlig hilsen
Claus
Elvis
Ny bruger
Ny bruger

Geografisk sted: 2700 Brønshøj

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj