Tandrem til Vovlo 740 GL fra 85

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Tandrem til Vovlo 740 GL fra 85

Indlægaf Volvo 740 GL » tors maj 17, 2007 20:02 pm

Jeg har købt en Volvo 740 GL fra 85. Den kører fantastisk og jeg er super glad for den. Den har kørt 330.000! Den eneste hage er, at jeg ikke ved, hvornår den sidst har fået skiftet tandrem. Hvor stor en operation er det? Har talt med en Volvo mand som siger, at det er meget omstændigt.
Hvad med at lægge en automatgearkasse i den er det svært og bliver den meget "død" af det?
Håber at der er nogen, som kan give et svar.
Simon
Volvo 740 GL
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors maj 17, 2007 19:51 pm

Indlægaf Jes » tors maj 17, 2007 21:26 pm

Hej

Skift af tandrem på Volvos B23/230 motorer er relativt simpelt og tager ikke lang tid. På www.volvo240.dk er en ganske udmærket vejledning.
Link dertil: http://www.volvo240.dk/mains.asp?f=109

Såfremt det ikke virker så vælges i menu "Diverse" -> "Gør det selv" -> "Tandrem"

mvh

Jes
Jes
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 21:17 pm
Geografisk sted: Suldrup, Himmerland

Indlægaf Volvo 740 GL » tors maj 17, 2007 21:46 pm

Tak for et hurtigt og opmuntrende svar. Men den vejledning du har sendt mig er den ikke for en benzinmotor? Min er en 2,3 diesel og det er vel ikke samme fremgangsmåde?!?
Volvo 740 GL
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors maj 17, 2007 19:51 pm

Volvo tandrem

Indlægaf Klågem » tors maj 17, 2007 23:16 pm

For det første er din motor ikke en 2,3. men en 2,4 diesel.Motoren stammer fra en VW LT35 og er en 6cyl. række. Med sådan en motor er det altid dyrt at besøge et Volvo værkested. Men kører du derimod til VW er der penge at spare.
Hvis du er lidt af en gør det selv er tandremmen ikke det store problem. Men Det kræver specielværktøj. Pumpen skal indstilles med micrometerur. og Du skal bruge et værktøj til at "låse" knasten. Husk at skifte remmen til pumpen også. Samt vandpumpe.
At skifte til automatgear gør ikke bilen mere kvik. Tværtimod. Auto tager generelt 10 til 20 hk. Og du har kun 82 at gøre godt med. Hvis det er uden turbo vel og mærke.
Tandreminterval ligger på 120000 km eller 6 år. (orginalrem) Og det er dyrt ikke at skifte den...

Her er lidt hjælp til remskift..

1. Krumtapaksel drejes til top på cyl. 1 (markering på svinghjul/ koblingshus (1)) og pumpehus/ konsol (2) skal flugte.

2. Pumperem og bagerste knastakselhjul afmonteres.

3. Forreste møtrik løsnes og knastakselhjul slås løs.

4. Rem monteres og remspænding justeres med vandpumpe.

5. Styreskinne placeres i udfræsning, 2065A (Bagende af knast). Værktøj rettes ind med lige store søgerblade. Hvis justering er påkrævet løsnes forreste knastakselhjul fra konus og knastaksel drejes.

6. Forreste knastakselhjul spændes.

7. Pumpehjul og rem monteres og indsprøjtningstidspunkt kontrolleres/ justeres.

Remspænding: 12 - 13 Nm (Med VW210)
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 28 gæster