Problem med 1. gear

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Problem med 1. gear

Indlægaf CBM » fre jun 15, 2007 11:06 am

Jeg er for nyligt blevet den lykkelige ejer af en flot Volvo 240 GL fra '87.
Den har dog bare et lille problem med 1. gearet. Når den holder helt stille med motoren kørende, er den meget svær at få i 1. gear. Hvis den derimod bare triller en lille smule, går det meget nemt.
Er der nogen herinde der kender problemet og evt. en løsning på det?

Mvh Christian
CBM
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre jun 15, 2007 11:02 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Hr. SmåSur » fre jun 15, 2007 12:57 pm

Hej CBM,

Tillykke med din "nye" bil!

Dit symptom tyder meget på en slidt trykfod i koblingen. Du kan evt. prøve at justere lidt på frigangen for udkobling - synchromeshen er fint følende, så selvom du ikke mærker det sådan, kan det meget vel være, at der sker et meget fint træk igennem gearkassen, selvom du har koblet ud.
Selvom det påståes, at koblingen "lige er skiftet" - er det ikke ensbetydende med, at trykfoden er det.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf CBM » fre jun 15, 2007 13:14 pm

Tak for dit svar Hr. Småsur!

Jeg er dog ikke helt klar over, hvad trykfoden er for en ting!?

Jeg har lige strammet koblingen lidt, således at koblingspunktet nu ligger meget højt på pedalen (den skal kun trykkes et par centimeter ned, før den begynder at koble ud), men uden den store effekt.
CBM
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre jun 15, 2007 11:02 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Hr. SmåSur » fre jun 15, 2007 13:22 pm

Trykfoden er den den "dippedut" som "omfavner" selve koblingspladen - den består af et spidsfindigt fjeder-system, der altså letter kontakten mellem svinghjul og koblingsplade, når man kobler ud.
(Altså - trykfoden kan du ikke se, den gemmer sig inden i koblingshuset).

Med andre ord: Er fjeder-funktionen træt, kobles der ikke helt ud, trods at du som du har forsøgt, har justeret koblingspunkt ud etc. (Husk at justere tilbage igen, ellers stresser du lige nu koblingskablet temmelig meget).

Ser du, at "skifte kobling" er billigt hvis man kun skifter koblingspladen, men "dyrt" hvis man skifter alt, nogen har nok sparet lidt i bilens tidligere liv.. Du må ringe til Kristian, 75876244 og bede om et godt tilbud på kobling komplet til din 240!
Sidst rettet af Hr. SmåSur fre jun 15, 2007 16:19 pm, rettet i alt 1 gang.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf CBM » fre jun 15, 2007 13:29 pm

Hmm, det lyder som om, at gearkassen skal afmonteres. Så er det igang med at læse i Haynes manualen :-)

Tak for hjælpen!
CBM
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre jun 15, 2007 11:02 am
Geografisk sted: København

Indlægaf Jes » fre jun 15, 2007 19:25 pm

Hej

Dit problem betyder ikke nødvendigvis slidt kobling og/eller trykfod. Det kan også skyldes at koblinsnavet går stramt på højgearsakslen. Dette kan skyldes enten koblingen ikke er centreret 100 % eller der efterhånden sidder gammelt støv/snavs m.v. på højgearsakslen.
Typisk er problemet også at den vil børste tænder når man sætter i bakgear.
Problemet løses ved at tage gearkassen af, centrere kobling samt rense højgearaksel og smøre den ganske, ganske let. Nogle anvender kobberfedt, andre aluminiumsfedt eller siliconefedt. Selv bruger jeg keramisk fedt. Til centrering har jeg fra en gammel gearkasse taget en højgearsaksel. Ellers kan man købe dorne i passende str.
Når nu alligevel gearkassen er afmonteret, så kontroller også at lejet i krumtappen til højgearsakselen går frit, ellers skift det. Derudover kan den bagerste pakdåse på krumtappen også skiftes med fordel, da den med tiden har en tendens til at blive utæt.

God arbejdslyst

mvh

Jes
Jes
Superbruger
Superbruger
 
Indlæg: 165
Tilmeldt: fre apr 06, 2007 21:17 pm
Geografisk sted: Suldrup, Himmerland

Indlægaf Morten VJ » lør jun 16, 2007 10:37 am

CBM skrev:Tak for dit svar Hr. Småsur!

Jeg er dog ikke helt klar over, hvad trykfoden er for en ting!?

Jeg har lige strammet koblingen lidt, således at koblingspunktet nu ligger meget højt på pedalen (den skal kun trykkes et par centimeter ned, før den begynder at koble ud), men uden den store effekt.


Du skal ikke stramme-løsne på må og få.
Du skal justere således at spillerummet er korrekt.
Ved korrekt spillerum er det nemmere at stille den korrekte diagnose.
For lidt spillerum kan give de symptomer du beskriver.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf CBM » man jun 18, 2007 10:02 am

Tak for jeres input vedr. mit problem.

Med alle de mulige diagnoser i baghovedet, kørte jeg ned til GDS i nordvest, for at få et snak med dem om, hvad det skulle koste mig at afmontere gearkassen (da jeg ikke selv havde lyst til at rode med det).

Den kyndige ejer, Bent (også kendt fra Bilmagasinet på TV2 News), undersøgte bilen, men mente ikke, at der var noget galt. Den gik bare lidt stramt.

Efterfølgende har jeg selv ligget og rodet lidt med justeringen af koblingen, og jeg har nu fundet et punkt, hvor den faktisk går ret godt. Den kan sættes i gear, når den holder stille, men vil dog stadig gerne børste tænder, hvis den skal i bakgear. Dette kureres ved at vente i 10 sek. med at sætte den i bakgear, efter man er stoppet.

Så indtil videre har jeg sparet lidt penge, som så kan trække lidt renter, indtil koblingen alligevel er helt død.

Tak for hjælpen alle sammen!

Mvh Christian
CBM
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre jun 15, 2007 11:02 am
Geografisk sted: København

945 gearkasse

Indlægaf nordholt » man sep 03, 2007 10:13 am

Er lige blevet den lykkelige ejer af en ´94 945 med ca 300.000 på klokken. Den har nøjagtig de samme symtomer som I bekriver: Umulig at få i første (eller alle andre for den sags skyld) og den børster tænder ved ilæggelse af bakgear. Hvis man skifter inden bilen holder helt stille er der ikke noget problem. Men det er helt klart at koblingen trækker greakassen med rundt selv om koblingen er trådt helt ned.

Er der nogen der kender nogen der kan lave dette for mig i Københavnsområdet?
nordholt
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man sep 03, 2007 9:35 am
Geografisk sted: Frederiksberg

Indlægaf Kristian » man sep 03, 2007 22:15 pm

Til CBM: Når det kun er 1.- og bakgear det er galt med tror jeg det beror på slidte bøsninger i forbindelsen mellem gearstang og gearkasse. Når der bliver for meget slør her bliver skifteakselen ikke drejet nok før gearstangen går mod bakspæret, og derfor rammer du ikke gearene præcist. Prøv i første omgang at tage gearmanchetten af og flytte bakspæret lidt til venstre. (bakspæret er det buede stykke metal monteret med 2 skruer ved siden af gearstangen)
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 18 gæster