Dette er en længere redegørelser om Volvo og en tandrem. Hvis du ikke er til længere redegørelser, så læs bare det sidste
Jeg har for kort tid siden sprængt tandremmen på min D5 185 hk årgang 2006 ved 281000 km
Vi kørte 90 km/t, bilen gik som en drøm, som den altid har gjort. Motoren satte bare ud og ville ikke starte igen. Uden host og hak og andre advarsler. Fejlmelding ca: Motorservice påkrævet.
Efter arbejdstid ringede jeg til autohjælp. Jeg har et abonnement, hvor jeg selv kan vælge værksted, men den går kun inden for landets grænser. Jeg ville ellers hellere have haft den til Volvo i Flensborg, der plejer jeg at komme. Så jeg fik i stedet bilen transporteret til Volvo, Autohuset Vestergård i Kolding, hvor jeg selv bor.
Næste dag dommen pr. telefon: Brændstofpumpen var gået, pris 15000,- Det skulle jeg lige tænke over. Jeg mailede til Flensborg og bad om prisen på en brændstofpumpe. De ringede til mig om aftenen, pris 1999,- euro, altså 15000. Det var jo ikke så stor forskel. Jeg ringede til Volvo i Kolding dagen efter, at de godt måtte skifte pumpen. Så var de 15000,- altså uden arbejdsløn, i alt 18500,-. Nå, igenigen røg man på den.
Men jeg skulle også give 1150,- for at få bilen transporteret til Flensborg, så forskellen blev ikke så stor endda. Så Volvo i Kolding fik besked på at skifte brændstofpumpen. De skulle lige bestille pumpen, bilen kunne nok være klar om ca. 2 dage.
Efter 2 dage Volvo i telefonen. Det var ikke bare brændstofpumpen, der var gået, tandremmen var også gået. Vi aftalte, at de skulle undesøge, hvor stor ravage den sprængte tandrem havde lavet. Det var så topstykket med alt tilbehør, pris 46000,- Da vi dog var oppe i de store beløb, spurgte jeg, hvad en ny motor kostede. Det var 76000,- Jeg spurgte flere gange om det var med moms, arbejdsløn og brændstofpumpen og om det var den pris, der stod på mit girokort. Det var det. Så spurgte jeg også, hvor meget jeg skulle betale for fejlsøgningen, hvis jeg ikke fik det lavet hos dem: Det var 4900,-
Mailede igen til Flensborg, hvad en ny motor kostede hos dem. De ringede kort tid efter. De mente en ny motor ville koste 8500 Euro hos dem uden brændstofpumpe og de troede ikke rigtig på, at brændtofpumpen kunne fejle noget, men de havde jo ikke bilen stående. De ville lige regne på det og mailede mig et tilbud uden brændstofpumpe og et med ny brændstofpumpe. Og det skriftlige tilbud lå meget tæt på det mundtlige. Og så ville de i øvrigt kraftigt fraråde mig kun at skifte topstykket.
Volvo Koldings tilbud var jo med brændstofpumpe, så det var faktisk det billigste.
Ringede igen til Volvo Kolding, at det nok blev en ny motor hos dem og skulle lige igen have bekræftet, at det var med en ny brændstofpumpe. Det var med brændstofpumpen. Ok, jeg ville godt lige have tilbuddet skriftligt. Fik tilbuddet pr. mail. Der stod ikke noget om ny brændstofpumpe. Ringede tilbage, om de ikke godt lige ville skrive på tilbuddet, at det var med ny brændstofpumpe.
Joeeh nu var det sådan, at det de gjorde var, at de satte den gamle brændstofpumpe over på den nye motor. Så brændstofpumpen var god nok. Jo, den var god nok. Startede I ikke med at sige, at det var brændstogpumpen. Joeh, der er fordi at fejlmeldingen viste …..
Flensborg fik ret, selvom de ikke havde bilen stående.
Jeg har så alligevel valgt at få bilen lavet i Kolding, da de kunne gøre det en uge hurtigere og prisforskellen ikke ville blive voldsom, eftersom jeg stadig skulle betale 4900,- for fejlsøgning og 1150,- for transport til Flensborg.
Det er uhyggeligt, så store kommunikationsbrist, der kan være i samtalerne med et dansk firma, når kommunikationen med et tysk firma bare virker lige med det samme – og så skal men endda tale udenlandsk.
Hvor tror I jeg kører hen næste gang?
Den var en lang histore – men det kan være, at der er andre, der kan drage nytte af disse erfaringer.
Det jeg egentlig også ville i tråden: Der kører en tråd mere med en knækket tandrem på en D5. Jeg kunne godt tænke mit at vide, om der flere, der har knækket en tandrem på en D5. Og hvordan reagerer Volvo, hvis service er overholdt hos dem og det er dem, der har skiftet tandremmen og den så knækker? Betaler de reparationen eller kryber de udenom?