Smøreolie i Diesel

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Smøreolie i Diesel

Indlægaf olemedV70 » søn sep 23, 2012 16:51 pm

En gammel erfaren mekaniker jeg kender har fortalt mig han mange gange med godt resultat har tilsat dieselolien et par deciliter motorolie, eller endnu bedre totaktolie for at smøre dyser og pumpe. Det fik mig til at tænke på, at da jeg havde dyseproblemer, gik størstedelen af symtomerne væk, da jeg tilføjede et dyrerens til dieslen, og de næste par tankfulde, indtil det var helt væk. ( der er nu skiftet en dyse og resten renset ) ER det en god ide at tilsætte 1-2 deciliter totaktolie til f. eks hver 3 tankfuld, for at smøre pumpe og dyser ?? Den dieselrens jeg brugte havde påskriften, "smører pumpe og dyser "
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: Smøreolie i Diesel

Indlægaf kalby » søn sep 23, 2012 17:06 pm

I gamle dage hvor man havde en stempel - eller rotor pumpe og nogle dyser som pissede diesel ind ved 70 - 80 bars tryk, kunne man nok sagtens tilføre lidt olie. De nyere højtryksmaskiner som kører på 1000-1200 bars tryk, skal der ikke olie og cykelstel i klemme. Tolerancerne på de nye dyser er grunden til at det går galt. En Dyse laver 5 -7 forindsprøjtninger, og når der kommer lidt koks- snavs kommer disse forindsprøjtninger ikke korrekt. Derved bliver der dårlig start, og en hård motorgang. olie i diesel vil kun forværre koksdannelsen. Bell add renser disse koksaflejringer væk og får indsprøjtningerne op på dupperne igen. Derfor lyder en renset dyse blød...
Volvo 245 2.3
Volvo S40 1.8
Volvo V40 2.0
Volvo V70 årg 97 TDI
Volvo V70 årg 03 TDI
Volvo V70 årg 07 D5 185 aut
kalby
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Bornholm Åkirkeby

Re: Smøreolie i Diesel

Indlægaf Volvo-dennis » søn sep 23, 2012 18:27 pm

Er helt enig med Kalby her. Det eneste man skal tænke på at hælde på sin nye dieselbil er: Diesel. Dyserens er så også tillladt. Men Diesel olien smører jo rigeligt i sig selv. Desuden er man jo oppe omkring de 1800ar i maks-tryk på commonrail systemer i dag.. Og Bosch arbejder på at komme op på 2200bar. Så derfor er det vigtigt, at man hælder de rigtige sager i tanken.

/Dennis
Hold dem til Volvo, den holder til dem.

Vognen: http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=211864
Volvo-dennis
Moderat bruger
Moderat bruger

Geografisk sted: Syddjurs

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj