Side 1 af 1

Motor vil ik starte/muligt problem med dysserne B230FT

Indlæg: lør jun 30, 2007 22:41 pm
af 740 turbo
Her kommer et problem som jeg har døjet med den seneste tid. Det startede med at bilen gik på 3 cylindre og tilsidst slet ikke ville starte.. Jeg startede så fra en ende af og tjekkede så gnist og tænding som man jo kigger med det samme når den slags sker. Men ingen fejl der. Jeg fandt så ud af samtidig med at jeg havde tændrørene ude for at tjekke gnist at cylindre 4 nærmest plasker store mængder benzin ud af tændrørs hullet, hvor de andre 3 bare forstøver ud af hullerne! Så prøvede jeg at tage dyssen fra 1eren og flytte over på 4eren for at se om det var dysse 4 der var helt gal, samtidig ville jeg så lige tørne motoren et par gange på nøglen for at få resten af de store mængder benzin ud af 4eren. Men den pøser benzinen ud ligesom før og det er enda uden at stikket er sat på dyssen! Er der noget galt med mine dysser? Jeg har kraftigt brug for hjælp da jeg er ved at gå tør for ideer.

Ps. Jeg har efter at problemet startede har jeg haft motoren ude og givet den en større omgang hvor den har fået trykprøvet toppen, ny toppakning, tjekket stempler og nye ringe samt plejllejer. Jeg havde håbet at fejlen havde været imellem disse ting, men desværre ikke lader det til. Godt nok sagde de at de gamle stempelringe var ret så slidte... Men den ter sig stadig som inden jeg hev motoren ud.

Indlæg: søn jul 01, 2007 7:26 am
af Morten VJ
Det kan være dyserne.
Men det kontrolleres nemmest med dyserne ude af manifolden.

Først er det tæthedskontrollen.
Afmonter stikkene til dyserne, læg noget papir under dysehovederne. Sæt tænding på og slå den fra.
vent i ca 15 min.
og der må under ingen omstændigheder være våde pletter på papiret.
Så er dysen utæt, og kan måske renses i en ultralyds dyserenser.

Næste kontrol er kontrol af sprøjte billede.
Find 4 klare glas sæt dyserne ned i disse. monter stikkene og tørn motoren med starteren. det kræver så en hjælper, da der er en der skal se hvordan dyserne fordeler benzinen. og det skal være en findelt nærmest tåge form der kommer ud. set fra siden skal det ligne en ligebenet trekant uden afvigelser.
Hvis en giver en smal stråle, så kan en ultralydsrens måske redde dem.

Til sidst mængden.
Det kræver så at benzinpumpen kortsluttes, således at den kører konstant. Ledninger trækkes til dyserne, således at de kan åbnes manuelt.
Benzinpumpen startes dyserne åbnes på samme tid, og holdes åbne til glassene næsten er fyldte. dyserne lukkes, pumpen stoppes. og indholdet i glassene sammenlignes.
Og her må næsten ingen forskel være i mængden.
Igen er ultralydsrens kan måske afhjælpe problemet.

Så der er vel nok til et par timers søndagshygge i benzindampe.
Obs husk at fjerne ledningerne fra tændspolen, da benzindampe er meget brændfarlige, og arbejd under åben himmel, evnt. med en ildslukker ved hånden.

MVH

Morten

Indlæg: søn jul 01, 2007 8:43 am
af 740 turbo
Ok jeg vil prøve noget af dette. Men ved ikke om jeg lige når det inden jeg skal på ferie!
Hvordan med dysserne, kan/skal de give benzin selvom jeg har taget stikket af dem?

Indlæg: søn jul 01, 2007 8:49 am
af Morten VJ
Ingen strøm = ingen benzin.

Indlæg: søn jul 01, 2007 9:29 am
af 740 turbo
ok men der tror jeg stadig den gir benzin

Indlæg: søn jul 01, 2007 10:54 am
af Morten VJ
Afmonter dyse broen og kontroller or tæthed. så ved du med sikkerhed, istedet for at tro.

MVH

Morten

Indlæg: man jul 02, 2007 8:31 am
af 740 turbo
Det jeg skriver er at den gir benzin selvom stikket er taget af dyssen.

Indlæg: tirs jul 03, 2007 11:26 am
af Janus
Så har du en defekt dysse. Der må på ingen måde komme noget igennem når der ikke er nogen spænding på dyssen.