Rystelser og støj i bilen når vi kommer over 70 kmt

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Rystelser og støj i bilen når vi kommer over 70 kmt

Indlægaf gitteboldt » søn jul 01, 2007 21:20 pm

:D Tak for nogle gode indlæg!

Kan man få afballanceret kadan akslen?? eller sidder der et leje man kan skifte.

Vores 121 fra 1970 er ulidlig at køre i når vi kommer over 70 kmt. Den brummer og ryster og det lyder som hjullejerne er slidte. Men hjul lejerne fejler ikke noget. :cry:

Alle kardan krydsne er blevet skiftet, men det hjalp heller ikke!!

Sidder der et leje ved kardan akslen som vi også kan skifte!!?

Når man ligger hånden på bunden af bilen når den er i fart mærkes det som om der kommer små rystelser fra kardan akslen.

Vi havde en ford p 7 som var "lige så dårlig at køre i" og fik aldrig løst problemet.

Hva gør vi?

Vi bor i Valby og leder også efter et værksted som vi kan have tillid til.

Venlig hilsen Søren og Gitte
gitteboldt
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: man jun 11, 2007 8:37 am

Indlægaf Hr. SmåSur » man jul 02, 2007 0:18 am

Hej I to,

Tja, nu må I meget undskylde, hvis min facon er "kontant", men:

- ja, kardanen er lejret i et leje der hviler i en stor gummi-"donut" under midten af bilen - men det tyder nu mere på ubalance:

- har I selv skiftet disse kardankryds? - og har haft kardanens halvdele skilt ad fra hinanden - uden at mærke op?

En kardan er afbalanceret ret nøjagtigt - den snurrer jo med temmelig mange omdrejninger - og det er MEGET vigtigt, at den altså samles korrekt (i forhold til afbalanceringen) igen efter f.eks. skift af kardankryds.
Det er også vigtigt, at kadanens "øjer" - eller altså deri hvor kryds'ne monteres, at disse vender korrekt overfor hinanden (for de 2 halvdeles vedkommende).

Det er jo pudsigt, at Volvo's værkstedsmanual for kardan netop siger:

"... Vibrationer ger sig till känna genom ett brummande ljud som tilltager vid ökad hastighet..."

Man skal vist ikke være meget svensk-kyndig for at se ligheden med jeres beskrivelse af problemet.. :-)

Kardanen er ude af balance - og/eller samlet forkert.

Tag det seriøst - disse kardanvibrationer indeholder temelig meget energi - jeg ville ihvertfald ikke køre langt og hurtigt igen førend problemet er løst.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf gitteboldt » tirs jul 03, 2007 21:57 pm

Tusind tak for tippet, Hr småsur, du virker nu ikke så sur på skrift :)

Det er en mekaniker der har skiftet kadan krydsene, men de har sikkert også været samlet forkert før, fordi det er samme lyd.
Men nu vil vi gennemgå bilen og se hvad den siger.

Venlig hilsen Gitte og Søren
gitteboldt
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: man jun 11, 2007 8:37 am

Indlægaf Morten VJ » tirs jul 03, 2007 22:38 pm

Afbalancering af kadan akslen koster omkring en tudse, hos dansk uni cardan.
Men Normalt indfinder ubalance i kadanakslen sig omkring de 120 km/t Hvor det er værst, for derefte at blive svagere.
Det kan også være dækkenes skyld..
Mit første bud vil være et dæk med en defekt karkasse, ved denne lave hastighed.

MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am

Indlægaf Hr. SmåSur » ons jul 04, 2007 0:04 am

Morten, (og Gitte & Søren)
Det er noget sludder at ubalance først indfinder sig ved 120 km/t - undskyld mig, men altså..

Ubalance er statisk - altså er ubalancen tilstede, selv når kardanen ikke snurrer rundt - det er helt elementære fysiske love, der optræder her - jo hurtigere kardanen snurrer rundt, desto større centrifugalkraft påvirkning => ubalancen får større vægt og rystelserne opleves tiltagende ved øget hastighed. Afhængig af forskellige frekvens-sammenstød - kan det dog sagtens opleves, at kardanen ryster voldsomt ved 89 km/t og herefter synes faldende i rystelser, hvorefter rystelserne igen bliver voldsomme ved 121 km/t.
Det er præcis som ved en massagestav - når man skruer op for hastigheden i bunden, snurrer den kraftigere - og ved bestemte hastigheder føles det hele rigtigt - og ved andre helt forkert! :oops:

:idea: Klog, hva'? :D

Nå, men altså - det ER en "side 1"-fejl og jeg skal hermed GRATIS stille den korrekte diagnose, hvis ellers Gitte & Søren vil/kan afse tid til at kigge ud forbi mig! (kontakt mig via mail-funktionen her).

Iøvrigt er jeres mekaniker vist ikke til meget hjælp, hvis han end ikke selv har taget en tur i bilen og tjekket at tingene er i orden??... Nå, man må jo ikke træde folk over tæerne i vores lille andedam..
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Morten VJ » ons jul 04, 2007 7:00 am

Ja det er noget sludder at ubalancen først indfinder sig ved ca 120 km/t.
Burde have skrevet den bliver meget mærkbar, ved denne hastighed.
Da selve ubalancen er der konstant.
Men det behøver ikke nødvendig vis at være kardangens skyld at den brummer og vibrerer.
En forkert vinkling af krydsene grundet slidte-forkerte ophæng i bagtøj motor og gearkasse kan give samme oplevelse.

Så hvis afbalanceringen af kardangen ikke giver det ønskede resultat, så er der et par muligheder mere at prøve.


MVH

Morten
Brugeravatar
Morten VJ
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 514
Tilmeldt: søn feb 04, 2007 11:17 am


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster