V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf Sander » søn dec 09, 2012 23:19 pm

Jeg må indrømme at jeg aldrig har tænkt over at det skulle være en fejl at kølervæsken kommer tilbage i beholderen når låget tages af. Nu kigger jeg kun på kølerstanden når bilen er kold. Fordi beholderen på en 850 sidder som den gør. Jeg har set for mange eksempler på at man lige skal lette låget på et varmt kølesystem og så smutter låget og så står dampen op omk. hånden. Men førhen på biler hvor beholderen sidder forrest, så man kan komme væk, der synes jeg bare at jeg har set flere gange før at vandet kommer bulderen op i beholderen. Noget andet er. er der ikke også forskel på om det er sommer eller vinter. Altså at der cirkulere mere vand forbi varmelegemet i varmeapperatet således at der cirkulerer en størrere mængde kølervæske rundt i systemet.

JimDK Duskriver der mangler 1 dl efter 150 km. hvis du ikke fylder efter, vil der så fortsat forsvinde kølervæske.
Hilsen Sander
__________________________________________________________________
Nu Volvo V70I 140 hk model 2000
Før. Volvo 850 stc 1994. Amazon Hgv. 1968. 740 Gl B230K 1987. Amazon B20 1969. Amazon B18 1967. Amazon B16 1961.
Sander
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 660
Tilmeldt: tirs okt 21, 2008 13:13 pm
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf jimDK » man dec 10, 2012 9:35 am

Jeg har ikke prøvet at køre med lav kølervæske-stand konstant, så det ved jeg ikke. Jeg fylder altid efter når den brokker sig i displayet inde i bilen.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf Sander » man dec 10, 2012 9:56 am

jimDK skrev:Jeg har ikke prøvet at køre med lav kølervæske-stand konstant, så det ved jeg ikke. Jeg fylder altid efter når den brokker sig i displayet inde i bilen.

åh ja det displayet havde jeg ikke tænkt på. Når min har manglet noget har der ikke været lys i displayet (går ud fra at det er en mulighed på en 850)
Hilsen Sander
__________________________________________________________________
Nu Volvo V70I 140 hk model 2000
Før. Volvo 850 stc 1994. Amazon Hgv. 1968. 740 Gl B230K 1987. Amazon B20 1969. Amazon B18 1967. Amazon B16 1961.
Sander
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 660
Tilmeldt: tirs okt 21, 2008 13:13 pm
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf jimDK » man dec 10, 2012 19:02 pm

Har nu kørt med fyret frakoblet (stikket til pumpen er taget af, ved højre baghjul)
3 ture af 60km, med lidt motorvej også => ingen problemer med overtryk!

Der er ganske svagt overtryk, sådan lige en prut, når låget løsnes (men før var der virkelig tryk på! og lidt vand omkring ekspansions-beholderen)

Et venligt Volvo-værksted i sønderjylland oplyser (via en bekendt) at de før har oplevet defekt fyr give stort overtryk i kølersystemet.
(de har til genegæld aldrig oplevet problemer med toppen efter kun 100.000km)

Det må være fyret! Den bandit! Som giver overtryk, og presser vandet ud (mangler stadig at prøve et nyt originalt låg).
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf jimDK » man dec 10, 2012 19:04 pm

Sander skrev:åh ja det displayet havde jeg ikke tænkt på. Når min har manglet noget har der ikke været lys i displayet (går ud fra at det er en mulighed på en 850)

Jeg tror der er sensor på 850også, men niveauet skal et stykke under "min" før lampen lyser (en flyder i ekspansions-beholderen, og et stik på undersiden).
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf jimDK » ons dec 12, 2012 18:39 pm

Ny pumpe til fyret indkøbt (tænker det kunne være den som slipper luft ind?)

Billede

http://xc90.dk/DIY/CoolantPressure/el_pump_373075.jpg

res.nr 3730575, 699,- (incl moms, Volvo i Randers)

Bosch,
PAA 12V
392 020 034
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf olemedV70 » tors dec 13, 2012 17:30 pm

Hm - prøvede præcis det samme i dag på motorvejen. Rød trekant og teksten "Stands omgående - Kølervædske mangler".
Ind i nødsporet og ud og kigge under hjelmen, og ganske rigtigt nede på minimum. Jeg løsnede på låget, og vædskestanden steg næsten helt op til toppen af beholderen. Jeg kørte videre. Da jeg satte nøglen i tændingslåsen for at køre hjem senere, skrev den straks: "Kontroller Kølervædske" Nu var vædskestanden på samme niveau som da jeg stoppede på motorvejen, inden jeg løsnede låget.

Ringede til værkstedet, og de kunne oplyse mig, at efterhånden som kølerslangerne bliver ældre, flekser de mere og mere under det tryk som opbygges når motoren og kølervædsken bliver varm. Når man lukker trykket over vædsken i ekspansionsbeholderen væk, trække kølerslangerne sig sammen igen, og presser vædske tilbage i beholderen igen, til et kunstigt højt niveau. MEN årsagen til den lave vædskestand er et eller andet sted. Ved forrige service for ca. 40.000 km siden manglede der ca 1 1/2 dl - og i dag ca. 3 dl - der er altså utæt et eller andet sted. Den må til doktor mandag.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf jimDK » tors dec 13, 2012 19:52 pm

aha.
Det med kølerslangerne er en god oplysning.

Jeg havde en læk (for 2 uger siden) nederst på køleren i førersiden.
Det var spændebåndet som var en anelse for løst, så det piblede ud, ved feks motorvejs-kørsel (ikke ved tomgang).
Værkstedet satte overtryk på ekspansions-beholderen (et låg med en nippel til trykluft), så kunne man se det dryppede.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf olemedV70 » fre dec 14, 2012 6:12 am

Det her foregik netop ved motorvejskørsel, og jeg havde travlere end jeg plejer :D
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf olemedV70 » tirs dec 25, 2012 10:29 am

Hm - jeg købte et nyt originalt kølerdæksel, ( kun 259 kr. trods alt ) og nu har jeg kørt 750 km, uden at fylde på og den står nu fast lige på max. Vi ser hvad der sker, i hvert fald er vædskestanden holdt op med at hoppe op og ned, fra overfyldt til under minimum, nu er den stabil.
olemedV70
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors maj 17, 2012 11:02 am
Geografisk sted: 4720 Præstø

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf jimDK » tors dec 27, 2012 22:11 pm

Lyder godt hvis et nyt dæksel kunne løse det :)

Jeg kører nu med nyt:
dæksel og ekspansions-beholder (org Volvo)
vandpumpe til fyret (org Volvo)

Stadig problemer med svingende niveau, når fyret er tilsluttet.

Har så i dag monteret en anden kedel på fyret.
Tog lidt billeder, hvis andre skal rode med fyret, så er det måske en hjælp:
http://xc90.dk/DIY/CoolantPressure/index.html

Så må jeg se de næste par dage, om det kan få niveauet til at holde sig i ro.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf jimDK » lør dec 29, 2012 12:41 pm

så har jeg fået diesel-test væske (specifikt til diesel) fra ebay, storbritannien
http://www.ebay.de/itm/Diesel-Combustio ... 337d64ea3c

Det skifter farve (hurtigt og ret kraftigt) når jeg holder 'testeren' ud for udstødnings-røret, fint nok, det fungerer altså som det skal.
På ekspansions-beholderen kan jeg ikke få det til at skifte farve, der sker absolut intet!
(Har holdt den presset ned over beholderen i ca 15-20 minutter, mens bilen stod i tomgang.)

Teorien om toppakningen, kan jeg nok godt pakke sammen, men rart at vide at der ikke er udstødnings-gas der.
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf ssn » lør dec 29, 2012 13:38 pm

Hej Jim
Er det kun væsken du får eller er det også udstyret
Søren
1 Volvo V60 D3 2013
1 Harris Magnum 2, 1100
1 Kawasaki GPZ 1000RX 1988
1 Ford Escort MK 1, 1100 Tidligere
1 Ford Transit Mk 1 V4 2,0 * ,autocamper
1 Volvo V70 D5 2003 Tidligere
1 Case 1390 1982
1 Massey- Ferguson 135D 1973
30 Aberdeen- Angus`er
Brugeravatar
ssn
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 490
Tilmeldt: tirs jan 24, 2012 10:20 am
Geografisk sted: 7900 Nykøbing Mors

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf jimDK » søn dec 30, 2012 11:25 am

Fra ebay var det kun væsken.
Selve "udstyret" er så købt i biltema:
http://biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-o ... er-191299/

(Der følger væske med udstyret, men jeg tror det er til benzin-biler.)
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Re: V70 D5 163 aut 2003 - Ny toppakning eller ombytningsmotor?

Indlægaf jimDK » lør jan 05, 2013 12:15 pm

Installeret en anden kedel på fyret, stadig overtryk!

Tog fyret fra i går, og kørte en lang tur, stadig overtryk!?
Nu er der overtryk selvom fyret er frakoblet? Arghh....kørte ellers en uge uden overtryk, sidste gang fyret var frakoblet.
Det forstår jeg ikke en dyt af.

Kan ikke umiddelbart måle udstødnings-gas i ekspansions-beholderen.

Hvad pokker skal jeg prøve?
XC60 2014 D5 AWD Summum(5 pers.) + XC90 2007 D5 AWD Summum (7 pers.) DiCE og PPCII. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: tors maj 06, 2010 12:30 pm
Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 24 gæster

cron