V70R 1998 forhjulstrukken Udrykkerleje?

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70R 1998 forhjulstrukken Udrykkerleje?

Indlægaf petermik » tirs feb 05, 2013 20:13 pm

Hej og tak for jeres sted, fra mig nye, til jer gamle ;-)
Det lød som en diesneysang, så jeg springer hastigt videre til bilen, som siger tuk/rasle-lyde i tomgang, men stopper, når jeg trykker på koblingen.
Jeg har også fået koplingen til at "fedte", ved at fyre bilen af, og slippe koplingen (især med vægt i bilen). Så står rpm på 5-6000 konstant, og bilen accelererer ikke nævneværdigt.
Jeg kører jo ikke sådan normalt, og vil helst ikke anstøde nogen, men den er jo beregnet til at fyre af, med en motor med 250hk.
Skifter man bare hele gearkassen/koplingen, da man jo alligevel skal trække motoren ud af bilen, eller skal man forsyne underrammen med snaplåse, for nem adgang, ( sorry, syg joke).
Kan det bare være olien skal skiftes? eller udrykkerleje? jeg har hørt den model har en svag gearkasse.
Jeg vil rigtigt gerne tilbyde at dele mine 30 års volvoerfaringer med jer, og takker for optagelse i jeres volvoklan ;-)
Jeg er dog bedre til amazone og 760serie, end v70ere

Venligst
Jeres nye volvotrold

PeterMik
Brugeravatar
petermik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tirs feb 05, 2013 17:58 pm

Re: V70R 1998 forhjulstrukken Udrykkerleje?

Indlægaf gmtgmt » tirs feb 05, 2013 20:24 pm

Ny kopling også køre den igen.

motoren skal ikk ud, Koplingen kan skiftes på omkring 5 timer man vipper bare motor broen ned og så hiver gearkassen ud. dette var bare den korte vertion.
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg

Re: V70R 1998 forhjulstrukken Udrykkerleje?

Indlægaf gmtgmt » tirs feb 05, 2013 20:25 pm

vis gearkassen var dårlig vil den støje i gear når du køre eller så mangle et gear. men vis du lige skifter olien på kassen og ser hvordan den ser ud. er den fuld af spånder så skal du nok finde en gearkasse men det tvivler jeg på. os når du siger den fedter
Volvo 960 1990 3.0 598.000km Mørke Grøn Dansk Fra ny
Volvo 940 1993 2.3 71.000km 6 dørs Limousine
Volvo 855 1994 2.3T T5-R 531.000km Cream Yellow Dansk Fra ny
Volvo DICE, Diagnostic Key 89-95 Modeler + Alt i Volvo Special Værktøj i godt værksted
Brugeravatar
gmtgmt
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 2417
Tilmeldt: lør okt 23, 2010 19:47 pm
Geografisk sted: Kalundborg

Re: V70R 1998 forhjulstrukken Udrykkerleje?

Indlægaf petermik » tirs feb 05, 2013 20:39 pm

Tak, gmt.
Jeg formoder bare, at fedteri og tuk-lyden er 2 forskellige ting. Jeg skifter lige olie i kassen, og skriver tilbage til dig.
Og, hvis det tar 5 timer med kassen, hvorfor så ikke bare skære den op, og svejse sammen bagefter, hehe. Jeg hælder til snaplåse,,
Tak fordi du ikke tror min gearkasse er kaput, men jeg tjekker for spåner. takker
Brugeravatar
petermik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tirs feb 05, 2013 17:58 pm

Re: V70R 1998 forhjulstrukken Udrykkerleje?

Indlægaf petermik » man jun 08, 2015 16:03 pm

Sikke tiden dog går.
Fik skiftet gearolie, plus 2 motorophæng, jeg selv medbragte,sommeren 2013, i Sverige, og betalte 1200dkr.
Det var hos Liljas volvo-værksted, og de sagde bilen var fin, selvom kassen snakker lidt.
De skiftede også pærer i instrumentpanelet uopfordret, så skal derop og tjekke bilen, denne sommer.

Det er måske ikke altid så dyrt at køre på første klasse. :D
Brugeravatar
petermik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tirs feb 05, 2013 17:58 pm

Re: V70R 1998 forhjulstrukken Udrykkerleje?

Indlægaf gälleryd » man jun 08, 2015 19:34 pm

petermik skrev:Sikke tiden dog går.
Fik skiftet gearolie, plus 2 motorophæng, jeg selv medbragte,sommeren 2013, i Sverige, og betalte 1200dkr.
Det var hos Liljas volvo-værksted, og de sagde bilen var fin, selvom kassen snakker lidt.
De skiftede også pærer i instrumentpanelet uopfordret, så skal derop og tjekke bilen, denne sommer.

Det er måske ikke altid så dyrt at køre på første klasse. :D


Var det liljas i Växjö.....
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: V70R 1998 forhjulstrukken Udrykkerleje?

Indlægaf petermik » tirs jun 09, 2015 15:04 pm

Det var liljas i Emmaboda, og de 2 mekanikere smilede fornøjeligt, efter de havde prøvekørt bilen.
Brugeravatar
petermik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tirs feb 05, 2013 17:58 pm

Re: V70R 1998 forhjulstrukken Udrykkerleje?

Indlægaf gälleryd » ons jun 10, 2015 8:41 am

Emmaboda ved jeg ikke så meget om, udover at der bliver kört räs på den gamle flyvebane :D , liljas i Växjö er dygtige nok, MEN man skal bare väre efter dem, en af mine venner fik skiftet hjul, men de nye lå stadig bagved, da han fik regningen :oops: , men det er jo smag og behag vdr mekaniker, jeg laver 95-98 % selv, og de sidste % har jeg nogle gode venner på moheda autoteknik, som er total dygtige, billige, god kundeservice, og er ret skräbbe på alle bilmäreker :D , jeg kan så klart kun anbefale dem, jeg ved der er flere danskere, som har sommerstuge heroppe, der bruger dem :D , og har man problemer med sin 740-940, så er William den helt rigtige, at få til at hjälpe sig, dem ved han ALT om, og vdr motor, så ligger den ene motor på ca 700 hk lige nu, og den er synet med det, men knägten har jo også over 25-30 biler, så der er lidt at lave/forsöge sig med :D .
venlig hilsen Jan
________________________________
2006 v70n t5 260hk (konebil)
og en (del) andre ikke-volvoer.
gälleryd
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: fre mar 16, 2012 9:04 am
Geografisk sted: småland og Kvikkjokk (polarcirklen)Sverige

Re: V70R 1998 forhjulstrukken Udrykkerleje?

Indlægaf petermik » ons jun 10, 2015 16:31 pm

Vi tog bare Emmaboda, fordi Tingsryd var booket fuldt op, og det var samme ejer. (Der har veninden, ødegård, og svigerfar kender dem.)
De kan sandelig anbefales, det flotteste værksted, jeg har set, og som sagt skiftede de pærer mm, uden beregning, og uden at nævne det.
Ny gear- olie, motorophæng højre bund og øverste skiftet for ialt 1200kr, er jo latterligt billigt, så det gør jeg gerne igen.
Tror ikke man slipper med 1200, for gear-olie alene i dk.
Ellers tak for gode råd, Gälleryd, og naturligvis alle jer andre. Fedt sted, vi har her..
Brugeravatar
petermik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tirs feb 05, 2013 17:58 pm

Re: V70R 1998 forhjulstrukken Udrykkerleje?

Indlægaf petermik » søn sep 16, 2018 20:27 pm

Syntes jeg skyldte et update, som respekt for "klubben" her.
Nu efter mindst 8 år, er klaprelyden det samme, og forsvinder når jeg holder koblingen nede, men ved at sætte i frigear og træde på den igen, evt 2 gange, holder lyden op. Bilen er stadig lidt svær at sætte i bakgear uden dobbelt udkobling med mellemgas, men ellers er er alt som normalt, og virker jo bare.
At jeg så lige har fået lambdasonde-lampen tændt, er en anden sag, men satser på det er den 20 år gamle udstødning, der er synderen, og ikke en blæst toppakning... Kan sikkert sige, at bilen ikke er gået på nødprogram, da den stadig sparker.
Som respekt for damen, tar jeg en tur til, mekaniker, da det vist er 5 år siden sidste besøg. (Har selv ordnet bremser og olie, hvert år, så har lært lidt af dig, Gällaryd :-) )
Så kan jeg også få tætnet den servoslange, der drypper..host..
En fantastisk holdbar model, som stadig har sine 250 standartheste, og mellem-accellerationen ryster alle, selv en stakkels M3 ejer, vi mødte ved rødby, da Volle viste sin dyriske side i lovligt ræs.. 60-130km/t og alene på motorvejen, bedste af 3 var 1 kølerhjælm fra M3 30 cm foran.. da det er svært at overføre 450hk til vejen, også i den bil.. De 2 gange var jeg et par meter foran, selvom jeg trak ud bagved ham, og vi hyggede os begge over det.
Den spiller så dejlig flertonet musik ved 5-6000 omdr, så jeg græder ved tanken om at skifte udstødningen, og har mareridt om 3 tomme rustfri, og ny kat, men nu må vi se om det er lykkedes mig at smadre motoren først, selvom jeg tvivler.
I så fald har jeg en undskyldning til at få den nyere motor med et extra gear i, som set herinde, og det ville nok være min voldvoedeste drøm..
Hilsen til jer alle, PeterMik.
Brugeravatar
petermik
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 24
Tilmeldt: tirs feb 05, 2013 17:58 pm


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster