V70 Springer ud af 5. gear

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

V70 Springer ud af 5. gear

Indlægaf Hansemand » lør feb 23, 2013 6:55 am

Hej forum. Jeg er den glade ejer af en Volvo V70 2,5D fra år 2000 (ny model) med motor D5252T (Audi). Dytten har kørt omkring 350.000 km.

Da jeg kørte hjem forleden, begyndte gearet pludselig at lave knuder (jævn fart på motorvejen). Den kunne ikke holde sig i 5. gear! Nå jeg sætter den i 5 gear hopper den tilbage i frigear også selv om jeg forsøger at presse gearstangen opad. Da jeg så efterfølgende skulle køre videre ud i et kryds, skete det samme med 1. gear, men det gik fint med 2. gear. På lige vej går det også fint i 4. gear. Det ser med andre ord ud til at det er de gear som ligger opad der giver problemer.

Kan det mon tænkes, at der er et eller andet ophæng der er defekt så motor/gearkasse bevæger sig på en måde, så jeg ikke kan få den helt i 5. og 1. gear? (Det er efterfølgende konstateret at der ikke er problemer med 1 gear)

Har nogen en idé om, hvad det kan skyldes?

.... TRÅDEN HAR NU 2 SIDER!
Sidst rettet af Hansemand lør mar 23, 2013 7:56 am, rettet i alt 4 gange.
Hansemand
Superbruger
Superbruger

Re: V70 Springer ud af 5. og 1. gear

Indlægaf jimDK » søn feb 24, 2013 11:11 am

Der er vist noget med slidte plastik-bøsninger, lige under gearstangen(inde i kabinen), de kan skiftes.
Mener der er en service bulletin på det i VIDA, så det er nok et almindeligt problem.

Måske kan du prøve at pille midterkonsollen ud og kigge på dem, mens du skifter gear, se om de er løse?
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 8830,Hammershøj,ved viborg

Indlægaf Hansemand » søn feb 24, 2013 13:50 pm

Hej JimDK, tak for dit svar. Jeg prøver om det skulle være løsningen - ser lige om der skulle dukke flere svar op inden jeg går i gang med det. Hilsen Hans
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger

Re: V70 Springer ud af 5. gear

Indlægaf Hansemand » søn mar 17, 2013 23:45 pm

Det vise sig, at det nok er nødvendig at demontere gearkassen for a få repareret 5. gear (1. gear ser ikke ud til at fejle noget). Det lader til at der kommer olie fra en pakdåse som skulle være til 5. gearhjulet. Så det bliver vist en dyr omgang.
Sidst rettet af Hansemand lør mar 23, 2013 0:09 am, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger

Re: V70 Springer ud af 5.

Indlægaf Hansemand » ons mar 20, 2013 21:11 pm

Er der nogen der kan hjælpe mig med, hvor man sådan mere præcist finder typenummeret på selve gearkassen (manuelt gear). Jeg vil forsøge at skaffe en er erstatning eventuelt fra Sverige, men den skulle jo helst passe første gang. Nogle gode råd, hvor man med fordel kan skaffer en sådan dims fra.
Har i øvrigt prøvet at kontakte Brøndby ombytningsservice for at få em pris på reparation. Men det er da godt nok vanskeligt at få et svar frem fra dem. Faktisk sagde de ved min første henvendelse, at man måske slet ikke kan skaffe reservedel til min gearkasse. Så skal man købe en ny – ufda det lyder dyrt :-).
Min V70 er den model der har en Audi motor 2.5D (D5252T) år 2000/ny model. Mon det så også er en speciel gearkasse der skal skaffes? Stelnummeret er YV1SW7202Y1006782 og reg. nr. ZY51 781
Det er i øvrigt første gang nogensinde i mine mange år som bilist, jeg har problemer med en gearkasse, men der er jo også første gang jeg har købt en Volvo.
Sidst rettet af Hansemand ons mar 20, 2013 23:05 pm, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger

Indlægaf jimDK » ons mar 20, 2013 22:06 pm

Volvo's manuelle gearkasser er ellers meget solide.

Brugte reservedele kan du finde på http://www.bildelsbasen.se

Er bilen her fra Danmark, dvs ikke importeret?
Sidst rettet af jimDK ons mar 20, 2013 22:15 pm, rettet i alt 2 gange.
XC90 2017 T8 Inscription(7 pers.) + XC40 2021 P8 AWD. DiCE og SPA diagnose værktøj. http://www.XC90.dk http://www.S80.dk
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf jimDK » ons mar 20, 2013 22:10 pm

Der må være et typeskilt på selve gearkassen.Kan måske ses ovenfra, på siden af motoren (førersiden)

Ja, det ser ud til at det er en VW motor:
http://www.volvopedia.de/index.php?title=D5252T

Din gearkasse må hedde M56.
Brugeravatar
jimDK
Elitebruger
Elitebruger

Re: V70 Springer ud af 5. gear

Indlægaf Hansemand » ons mar 20, 2013 22:54 pm

Hej igen Jim og tak for dit hurtige svar. Jeg har købt bilen brugt, men ifølge servicebogen er alle service fra start udført i Danmark på autoriseret værksted. Det undrer mig dog, at instruktionsbogen er på engelsk og infocenteret er på svensk. Men det er måske ikke ualmindeligt, at det er på svensk i DK. Bilen har nu kørt 350 kkm, så det er jo en del. Det er et fantastisk køretøj, men jeg syntes jeg lidt mange problemer med den. Har i øvrigt i et års tid trukket campingvogn - det klar er den med bravur. Jeg mener det er en Audi 100/A6 motor, der ligger i den og dem går der vist ikke så mange af. Da jeg købte Haynes reparationshåndbog, viste det sig, at den lige netop ikke passer til min model, hvad motor angår – øv!

Med hensyn til gearkasse type, så må jeg vel hellere finde den præcise type, frem for at købe en type M56 eller? Faktisk havde jeg selv fundet frem til, at det var en M56 ud fra den instruktion ud fra stelnummeret, der findes på Volvo "Spare-Parts" hjemmeside i Stenløse.

Tror du man kan forsvare at køre i bilen i 4 gear, indtil jeg får det ordnet.? Der er ingen mislyde, men den ryger omgående ud af 5. når man forsøger det gear. Fruen er jo lidt træt af, at jeg lægger beslag på hendes bil :) .
Sidst rettet af Hansemand tors mar 21, 2013 18:21 pm, rettet i alt 2 gange.
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Hansemand » ons mar 20, 2013 23:02 pm

Svar til Jim fortsat....Beklager fik ikke lige set dit link inden jeg svarede. Men der ser det jo bestemt ud til at det er en VW motor (min Volvo er så dog den nye model fra 2000). Men når man kigger i Haynes Audi 100/ A6 bogen så er det præcis den moter der ligger i min V70. Men det er måske den samme i både Volvo og Audi. Faktisk var der en mekaniker der på et tidspunkt sagde at den samme ligger i en nogel modeller af WV transporter.
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger

Indlægaf Kingo » tors mar 21, 2013 9:46 am

Hvem er det der har stillet diagnosen? (At gearkassen skal skilles ad/skiftes)

Jeg går ud fra at du har kontrolleret km tallet ud fra hiustoriske synsdata på f.eks. www.nummerplade.net ?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf Hansemand » tors mar 21, 2013 19:17 pm

Hej Kingo, tak for din besked og tak for henvisningen til nummerplade.dk, som jeg faktisk ikke kendte.

Jeg syntes ikke umiddelbart der er noget som tyder på, at kilometerstanden ikke passer. Som Jeg skrev til Jim, så har jeg et servicehæfte, hvor Bilia i DK har udført alle service siden bilen var ny (med Bilia’s stempel og det hele).

Det er min mekaniker (ikke hos Volvo), der mener at gearkassen skal afmonteres, fordi man ikke kan komme til 5. gear udefra. Det kan man åbenbart på nogle typer gearkasser. Han siger der dryppe lidt olie fra en eller anden pakdåse, så han mente det er noget med et defekt leje i forbindelse med 5. gearet.

Jeg har så på min mekanikers anbefaling kontaktet Brøndby ombytningsservice (BOS.DK), der efter længere tids rykkere oplyser, at man slet ikke kan få reservedel til min gearkasse. De bekræftede samtidig, at det en type M56 jeg har. Det undrer mig da godt nok en del, at det kan være tilfældet. Han siger de har haft kontakt til Bildeve (tror jeg det hed) i Sverige, som har oplyst dette. Men de (Brøndby omb. service) har måske nogle brugte gearkasser af min type, som de vil undersøge om der eventuelt kunne tage nogle dele fra, til rep af min gearkasse. De oplyser, at det umuligt kun kan være nogle lejer, men at det er noget med skiftegafler og andet der er slidt.

Fejlen består i, at når jeg skifter op i 5. gear og vognen er i fart, kan man ligesom mærke at gearstangen bliver presset tilbage til frigearet. Umiddelbart er der ingen støj fra gearkassen. Hvis det er tilfældet er det i hvert fald meget lidt.

Det lyder lidt som om du er i tvivl om diagnosen jeg har fået er korrekt?
Sidst rettet af Hansemand lør mar 23, 2013 1:15 am, rettet i alt 1 gang.
Hilsen Hans
Tidligere:
V70 2,5D år 2000
(VW/Audi motor D5252T)
Hansemand
Superbruger
Superbruger

Indlægaf solgt » tors mar 21, 2013 19:54 pm

Prøv igennem Renault mener at en Renault Master køre med samme type gearkasse
Vadis vida vst
solgt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vestjylland

Indlægaf Kingo » fre mar 22, 2013 9:36 am

Hansemand skrev:

Jeg har læst en del om V70 på nettet og synes bare aldrig jeg er faldet over noget der ligner dit problem. Det kan godt være det er fordi de fleste kører med automat gear - men jeg synes altid folk skriver at de manuellle gearkasser på dem er stærke- jeg tror jeg selv få en vurdering fra en volvo mekker.

Du skrev i starten at det også var sket med 1. gear - bl.a. derfor tænker jeg at det måske kunne være noget andet og mere simpelt som f.eks. justering af kabler eller lign. ud fra at det er to af de "øverste" gear ifht. hvor gearstangen står.

Jeg er IKKE teknisk funderet så det jeg skriver er kun hvad jeg selv ville gøre. GMTGMT / Solgt: Hvad siger i - er det noget i oplever?
V70 2,4 170 Baltic manuel 2005 - Vida og Dice
Kingo
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vangede

Indlægaf Pede66 » fre mar 22, 2013 17:51 pm

En M56 gearkasse på en hugger koster ikke alverden, under 5000,- jeg har set dem ned til 2000,- så hvofor ikke bar smide sådan en på og undgå alt det andet bøvl.
Hvis de skiller gearkassen ad og det så er noget andet der er galt osv.

MVH Pede
Tidligere biler: Volvo 245, 460, 745, Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Opel Kadett, plus en masse andre gamle lig.
Nuværende biler: Volvo 945, 855, Morris Minor 1000, Datsun/Nissan 280ZX TT og et par gamle Ferguson TEA 20
Pede66
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Jægerspris

Indlægaf solgt » fre mar 22, 2013 18:13 pm

Kingo skrev:
Hansemand skrev:

Jeg har læst en del om V70 på nettet og synes bare aldrig jeg er faldet over noget der ligner dit problem. Det kan godt være det er fordi de fleste kører med automat gear - men jeg synes altid folk skriver at de manuellle gearkasser på dem er stærke- jeg tror jeg selv få en vurdering fra en volvo mekker.

Du skrev i starten at det også var sket med 1. gear - bl.a. derfor tænker jeg at det måske kunne være noget andet og mere simpelt som f.eks. justering af kabler eller lign. ud fra at det er to af de "øverste" gear ifht. hvor gearstangen står.

Jeg er IKKE teknisk funderet så det jeg skriver er kun hvad jeg selv ville gøre. GMTGMT / Solgt: Hvad siger i - er det noget i oplever?

Har aldrig oplevet en m56 som hopper ud af gear,kun skiftet nogle få pga.lejestøj
Vadis vida vst
solgt
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Vestjylland

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj