Hk i B20 motor med db 45 mm solex og k-knast

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Hk i B20 motor med db 45 mm solex og k-knast

Indlægaf sinola » man jul 30, 2007 14:45 pm

Ville høre jer her inde , hvor mange hk man ca får ved at sætte dobbelt 45 mm solex og en k-knast på min b20 fra 84 ( beholder min standard top ) til at starte med .
:twisted:
Sidst rettet af sinola tirs jul 31, 2007 18:36 pm, rettet i alt 4 gange.
volvo 360èr
sinola
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn maj 27, 2007 13:12 pm

Indlægaf Ingemann » man jul 30, 2007 17:31 pm

120-140 hk på standard top.

Vil du sætte 2 dobbelte på?

Hvilken bil sidder den B20'er i?
Sidst rettet af Ingemann tirs jul 31, 2007 11:06 am, rettet i alt 1 gang.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Hk i B20 motor med db 45 mm solex og k-knast

Indlægaf Jeppe » man jul 30, 2007 23:11 pm

sinola skrev:Ville høre jer her inde , hvor mange hk man ca får ved at sætte db 45 mm solex og en k-knast på min b20 motor :twisted:



Kommer jo an på hvilken motor vi taler om. ER det en B20 altså den gamle motor fra Amazon og 140-dagene, som køre med stødstænger?

Eller taler vi om en B200 med overlæggende knastaksel fra midt-firserne fra 200- og 300-serien. Så kan man vist ikke mase en k-knast ned i den.


Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Ingemann » man jul 30, 2007 23:34 pm

Så er det jo nok en B20, som i gamle dage..

Det her kit giver 119 hk med standart udstødning og 128 med en anden udstødning. Der giver dig måske lidt at forholde dig til.
http://140.forum.bilia.se/viewtopic.php?t=32
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Hk i B20 motor med db 45 mm solex og k-knast

Indlægaf Hr. SmåSur » tirs jul 31, 2007 1:12 am

sinola skrev:Ville høre jer her inde , hvor mange hk man ca får ved at sætte db 45 mm solex og en k-knast på min b20 motor :twisted:


Det er i hvert fald noget sludder at spørge om - for tuning af motorer er ikke bare at sætte en anden knast eller karburator på.

Tuning er en kunst udi at få en masse detaljer til at spille korrekt sammen - f.eks. er knast og karburator "forøgelse" intet værd, uden tanke på ændring af topstykke/ventiler/fjedre/løfter etc. etc.

Og som Jeppe jo peger på - HVILKEN B20 (?) taler vi om?
Du underskriver dig jo med 360 og har tidligere ikke svaret på lignende spørgsmål...

http://volvosnak.dk/viewtopic.php?t=819

Og vil redaktøren så øjeblikkeligt stoppe med at skrive standard med t!, tak. :D
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Ingemann » tirs jul 31, 2007 11:13 am

Tilfreds :wink:

Jeg synes ikke helt det er helt rigtigt at forøgelse af motordele uden at ændre alt i motoren ikke er tun.

Det han har tænkt sig at smide på sin (forhåbentlige) gamle B20'er, ville fungere, men du har helt ret i at et bearbejdet topstykke (Jeg ville foreslå stage 2 til den knast) ville være at foretrække, hvis man vil udnytte det hele fuldt ud! Udover det, så ville en 2,5" udstødning også være en god ting. Og sådan kunne man blive ved i lange baner, men til at sige at det ikke er tun, før det er helt gennemført, synes jeg lidt er noget fis. Det er ikke noget jeg vil diskutere, for jeg ved jeg får huk af dig, Hr Småsur, men bare min mening. :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Hr. SmåSur » tirs jul 31, 2007 12:43 pm

Ingemann skrev:Tilfreds :wink:

Jeg synes ikke helt det er helt rigtigt at forøgelse af motordele uden at ændre alt i motoren ikke er tun.

Det han har tænkt sig at smide på sin (forhåbentlige) gamle B20'er, ville fungere, men du har helt ret i at et bearbejdet topstykke (Jeg ville foreslå stage 2 til den knast) ville være at foretrække, hvis man vil udnytte det hele fuldt ud! Udover det, så ville en 2,5" udstødning også være en god ting. Og sådan kunne man blive ved i lange baner, men til at sige at det ikke er tun, før det er helt gennemført, synes jeg lidt er noget fis. Det er ikke noget jeg vil diskutere, for jeg ved jeg får huk af dig, Hr Småsur, men bare min mening. :)


Argh.. Ingemann,
Nu ikke blive bange for at tage kampen op! 8)

Det jeg mente og mener er, at en motortuning handler om mere end at "bolte noget ekstra på". - Det handler også om at sammensætte de korrekte dele - for at hælde mere benzin i indsugningsmanifolden hjælper INTET hvis ikke mængden af benzin/luft når at komme med ind i forbrændingskammeret - og så hjælper det heller ikke hvis ikke at kompressionen passer/er i overnstemmelse med den mængde brændstof man vil antænde OG SÅDAN KAN MAN NØRDET fortsætte...

Det jeg nok er lidt træt af er, at se "folk" der smidder 2 SU karburatorer på en gamel slidt B18 og så tror at de har fået "sport" motor...

Og nej det ville bestemt IKKE fungere uden at forøge indsugningsventilernes diameter og ændre på kompressionsforholdet.

Solex karburatorerne (fra R-sport trimsættet fra Volvo) fordrer altså mere end blot en anden knastaksel.

Du, Tun i dåse er ikke ligeså lækkert som Tun i Salat!

:D
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Indlægaf Ingemann » tirs jul 31, 2007 18:04 pm

Haha!

Jeg står selv og planlægger hvordan min gamle B20'er skal krydres.
Jeg ville godt have monteret: 2 dobbelt 45mm webere, stage 2 eller 3 topstykke, 2,5" udstødning og en knast som matcher den her sammensætning. Om der så skal smedede stempler i eller en anden krumtab må tiden vise!

Den her sammensætning skulle gerne give mellem 170 og 190 hk, hvilket jeg synes er rigeligt på en 2 liters blok :)
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Re: Hk i B20 motor med db 45 mm solex og k-knast

Indlægaf sinola » tirs jul 31, 2007 18:28 pm

sinola skrev:Ville høre jer her inde , hvor mange hk man ca får ved at sætte 45 mm weber og en k-knast på min b20 som er fra 84 .
:twisted:
det top stykke i snakker om , er det et jeg kan købe ved kg trimning eller det jeg har som jeg sender der op til dem.
og ved i noget om priser .
også lige til sidst mener i ikke at en k-knast kan side i min b20 motor som sider i en 360èr fra 84 ? :cry:
volvo 360èr
sinola
Bruger
Bruger
 
Indlæg: 22
Tilmeldt: søn maj 27, 2007 13:12 pm

Indlægaf Ingemann » tirs jul 31, 2007 21:12 pm

Det står på deres side. Den pris de oplyser er i bytte for dit gamle topstykke, og hvis du ikke vil bytte koster det ekstra. 600 kr eller sådan noget.

Må indrømme at jeg er i tvivl om din motor.

Kan du ikke smide et billede af din motor/dit motorrum?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Jeppe » søn aug 05, 2007 21:04 pm

Ingemann skrev:Haha!

Jeg står selv og planlægger hvordan min gamle B20'er skal krydres.
Jeg ville godt have monteret: 2 dobbelt 45mm webere, stage 2 eller 3 topstykke, 2,5" udstødning og en knast som matcher den her sammensætning. Om der så skal smedede stempler i eller en anden krumtab må tiden vise!

Den her sammensætning skulle gerne give mellem 170 og 190 hk, hvilket jeg synes er rigeligt på en 2 liters blok :)



Jeg tror ikke du skal sætte næsen op efter 170-190 hk i den opsætning, medmindre du har eksperter til at lave den motor.
En af mine kammerater kørte en overgang rundt med toptrimmet motor... alt afvejet og afbalanceret, B18 boret op til 2,2, Dobbelt Del'orto karburit, F-knast, specialbygget udstødning for at få mindsket modstanden, samt en masse andre forbedringer, som jeg ikke skal trætte jer med her. Den motor gav 170 hk.
Men det er ikke bare noget man skruer sammen af dele man bare kan bestille hjem.


Mvh

Jeppe
Brugeravatar
Jeppe
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 395
Tilmeldt: tors feb 16, 2006 11:54 am
Geografisk sted: Viby J.

Indlægaf Ingemann » søn aug 05, 2007 21:48 pm

Undskyld, hvis jeg fik det til at lyde let. Ved godt at det kræver rigtig god justering, at få den effekt ud af motoren, men det ér muligt.
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Kristian » lør aug 11, 2007 13:14 pm

Mon ikke det i virkeligheden er en B19 motor der ligger i den 360er, eller hvis det evt. er en 1985 model, en B200?
Brugeravatar
Kristian
Guru
Guru
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: fre jan 27, 2006 22:13 pm
Geografisk sted: Gadbjerg


Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 11 gæster