Renovering af B23at motor

Motor, gearkasse, drivaksler og bagtøj.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Renovering af B23at motor

Indlægaf mazza » ons nov 20, 2013 23:37 pm

Har skaffet mig en gamle B23AT som har stået stille i +10 år. planen er at have den som reserve motor til min kære gamle 242 (har pt en B230at liggende i den) og ellers lære lidt om motor renovering på den bedste måde. ”learning by doing"

Den skal selvfølig skilles helt ad og pakkes om. Dette er jeg så småt gået igang med.

besluttede at starte med at renovere toppen. og har også fået den skilt helt ad.

har dog lagt mærke til at det ser ud som om at tre af vand køle kanalerne er svejste eller lukket med et eller andet metal. og slebet pænt ned ( har gravet lidt i den ene, det er metal)

kigger jeg på toppakningen der sad på og på blokken og topstykket ser det ikke ud til at have nogle revner eller skader andet end det er gammelt. olien jeg tappede af motoren var også ren olie (sort og gamle men ingen vand i )

men som sagt tre kanaler er blevet lukket på udstødnings siden. en på hver af de tre cylinder set fra knast hjulet af. se ud som om der er blevet brugt lidt tid på det. den bagerste cylinder har alle kanaler åben.

på blokken er de tre kanaler der går op åbne, men naturligvis lukket til med skidt og gamle grums, nemt at pille ud med en skruetrækker.

er der nogen grund til at nogen har gjort dette ??? og hva kan det være. eller skal jeg bare finde en anden top til den?

og ja det er et rigtig AT kit der sider på den. Med drejet stempler osv osv.
https://vimeo.com/user3533928

tryk på linket hvis i kan lide lidt action packed små film ;-)
Brugeravatar
mazza
Superbruger
Superbruger

Geografisk sted: Sønderborg

Re: Renovering af B23at motor

Indlægaf teamdunk » ons nov 20, 2013 23:49 pm

har svært ved at forstille mig hvordan de ser ud de vand kanaler du snakker om...

men min holdning er at det er en god ide at finde et andet topstykke til den..

burde være ret let at finde til de gamle b23ere
volvo 240 GLT sug trimmet b230e
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: 4281 Gørlev

Indlægaf Bilbro » tors nov 21, 2013 11:23 am

Den motor kom fra race mekaniker som var i service i firsene ved team som kørte með 242 Turbo med støtte fra Volvo R-Sport så du kan forvente hvad som helst i den motor.
Volvo 965 2,5 24
Volvo 765 TIC
Volvo 945 TD IC
Volvo 242 GT 1979
Volvo 242 1984
Volvo 242 1979 DL
Bilbro
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf mazza » tors nov 21, 2013 14:07 pm

Hej Bilbro.

Som sagt toppen se fin ud bortset fra de tre lukkede køle kanaler på udstødnings siden. Hva kan de have opnået ved det?

Vil jo helst gerne bruge den originale top, hvis den reelt ikke fejler noget.

Mads

Brugeravatar
mazza
Superbruger
Superbruger

Indlægaf VolvoSport » tors nov 21, 2013 18:20 pm

Hej

Hvilken type topstykke er det? Og hvilket år er det produceret?
Har du evt. et billede, hvor man kan se, hvordan de huller er blevet lukket til.

Der er nemlig forskel på kølekanalerne på f.eks. 405-toppene. Nogle er med store huller og andre er med mindre. Og der kan opstå problemer med toppakningen, når der monteres topstykke med store kølekanaler på B23 og B230. Der er simpelthen ikke gods nok toppakningen brister lettere.
Og idéen med at blokkere kølekanalerne i udstødningssiden, er højst sandsynligt gjort i et forsøg på at mindske varmen fra turbo og manifold i at opvarme kølevandet. Når hullerne blokkeres øges vandgennemstrømningen rundt i de øvrige kanaler og mere varme burde ledes væk. Det er teori, som jeg har hørt om tidligere og som flere svenskere har afprøvet, dog uden større succes.
Topstykkerne med de mindre huller fra fabrikken er dog langt de bedste og især hvis der samtidigt bores de ekstra huller bagerst i topstykket, som man gør, når motoren bygges efter det gamle gruppe A. Derved øges vandgennemstrømningen til de bagerst cylindre, hvilket er nødvendigt, da disse kun i ringe grad køles af luften. Især cylinder 3 er hårdt belastet og derfor monterede man også en indsprøjtningsdyse, som gav større benzinmængde end de 3 andre, for at på den måde sænke forbrændingstemperaturen.

Man kan se et billede af 2 forskellige 405-toppen her: http://www.bilgalleri.dk/fotoalbum/dive ... ne_volvoer

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf Bilbro » tors nov 21, 2013 19:26 pm

Jeg kigger bare forbi og ser på det:)
Volvo 965 2,5 24
Volvo 765 TIC
Volvo 945 TD IC
Volvo 242 GT 1979
Volvo 242 1984
Volvo 242 1979 DL
Bilbro
Elitebruger
Elitebruger

Geografisk sted: Sønderjylland

Indlægaf mazza » fre nov 22, 2013 14:59 pm

Her er lidt billeder

den har også en t knast i som er i udemærket stand.

Billede

Billede

Brugeravatar
mazza
Superbruger
Superbruger

Indlægaf mazza » fre nov 22, 2013 15:13 pm

volvo sport det har samme køle kanaler som den øverste top på dine billeder.

kan være de ikke har lukket det. og det bare er slide fra tidens tand. Der sidder nemlig kanaler i blokken de steder, også vil det jo kunne ses på toppen ??

det var bare ikke plant med resten af toppen på cylinder 1 og 3. så har måske fejlagtigt troet at det er noget der er blevet fyldt i.

det kan man da håbe da det giver lidt mere mening.

Brugeravatar
mazza
Superbruger
Superbruger

Indlægaf VolvoSport » fre nov 22, 2013 16:13 pm

Toppen ser helt almindelig ud mht. kølekanaler. Der hvor der ikke er huller i topstykket, men huller i blokken bliver aluminiummet stille og roligt korroderet af kølevandet. Og især hvis der ikke køres med den rigtige type kølervæske, som er beregnet til aluminium.

Det topstykke du har, er med de store kølekanaler. Du kan tydeligt se, hvor lidt materiale der er fra hullerne og ind til kanten af toppakningen.
Dit topstykke er formentlig et type 405, 160 eller 398, som alle er udviklet til B21 og B23. På B21 er det ikke noget problem med de store huller, da boringen er mindre.
Jeg kan se, at der er "gravet" gevaldigt ud i forbrændingskammeret formentlig for at ændre kompressionsforholdet.

På det nederste topstykke på mit billede, kan du se de to 6mm huller, som man borer for at øge kølingen til den bagerste cylinder.
Der blev også eksperimenteret med andre størrelse huller i toppakningen den gang. De forstærkede toppakninger til gruppe A var f.eks. designet således, at man selv skulle bore hullerne, netop for at lede kølevandet derhen, hvor der var mest brug for det. Og størrelsen på hullerne varierede, så trykket ligeledes var forskelligt rundt i topstykket.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf mazza » fre nov 22, 2013 16:48 pm

hej christian.

men jeg kan vel umiddelbart godt bruge det topstykke igen ?

mads

Brugeravatar
mazza
Superbruger
Superbruger

Indlægaf teamdunk » fre nov 22, 2013 17:41 pm

sagtens intet problem...

T knasten er nok for at mindske lidt af den gevaldige turbo tøven de AT motorer plejer at ha.

ligner der er nogle der har vist hva de har haft med at gøre så jeg ville da kører med den top...
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf VolvoSport » fre nov 22, 2013 17:42 pm

Det er svært at sige ud fra billeder. Men det afhænger jo i høj grad af, hvordan det ser ud, når du får det tilbage fra planslibning. For det skal planslibes, ellers bliver det aldrig tæt.
Topstykket ser meget tæret ud ved cylinder nr. 1. Der hvor toppakningen ligger, er der store grater. Det ser ud som om, at toppakningen har været utæt netop der. Kanten rundt i forbrændingskammeret er også slebet meget skrå.
Du skal prøve at lægge den nye toppakning på. Så kan du se, hvor snært det bliver.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf teamdunk » fre nov 22, 2013 18:16 pm

det er tæret på grund af forkert køler væske..!! meget normalt..

en anden ting et volvo topstykke er som regel kun skævt vis det er en klovn der har af monteret det..

har aldrig fået af rettet et topstykke og har efter hånden rodet en del med volvo motorer.. ingen af de topstykker jeg har målt på har været inden for tolerancen.. også selv om det er en turbo der har skudt pakningen..

har lige kørt 1,5 bar tryk på et ikke rettet topstykke havde ikke engang målt det op, tilmed med en billig toppakning fra scantech....

men en toppakning med skærering er nok en god ting med de store vandkanaler der..
Sidst rettet af teamdunk fre nov 22, 2013 18:24 pm, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Indlægaf mazza » fre nov 22, 2013 18:24 pm

yes jeg er med på at det skal plan slibes. har jeg en der kan gøre.

men først skal det rengøres, hva er nemmest og hurtigst.

evt noget damp rens ??

Brugeravatar
mazza
Superbruger
Superbruger

Indlægaf teamdunk » fre nov 22, 2013 18:26 pm

jeg gir det en ordentlig gang med damprenseren..
Brugeravatar
teamdunk
Elitebruger
Elitebruger

Næste

Tilbage til Motor, Gearkasse og Bagtøj