Amazon der trækker til venstre

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Amazon der trækker til venstre

Indlægaf Søren B » fre sep 05, 2008 21:23 pm

Hej Volvo-folk,

I løbet af de seneste 4-5000 km er vognen begyndt at trække en lille anelse til venstre under kørsel. Des hurtigere jeg kører, jo mere udtalt er problemet. Jeg skal mere eller mindre dreje en smule til højre for at holde vognen på ”ret køl”.
Jeg har haft forenden på donkraften og rusket, rykket, hevet og rokket i hjul og stænger. Jeg kan ikke umiddelbart konstatere slør i hverken bærekugler eller styrekugler.
Hjulnavs-lejerne er nye i begge sider og er justeret lige tilpas. Hverken for løst eller for stramt.
Dækkene er ret nye, og jeg kan derfor ikke med sikkerhed sige om de slides skævt. (De gamle dæk er borte, desværre).
Der er heller ikke rat-slør. Jeg har dog strammet justere-skruen på styrhuset en lille smule, da jeg syntes rattet ”flagrede” lidt for villigt. Spænder jeg mere, går rattet for stramt. Det har dog ingen effekt haft på, at vognen trækker lidt til vesnstre.
Er der her tale om at hjulene skal spores? I så fald skal det vel gøres på et værksted, eller kan man godt selv gøre det?

På forhånd tak!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs jan 31, 2006 1:09 am
Geografisk sted: Århus C

Trækken

Indlægaf Klågem » fre sep 05, 2008 21:36 pm

prøv at bytte rundt på h. og v. forhjul og se om det ændrer noget. Det kan også afhjælpes med at fjerne et af de mellemlæg der er mellem forbro og vange
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf Ingemann » fre sep 05, 2008 22:01 pm

Man må regne med at gamle biler skal spores oftere end nyere biler. Gamle biler er lidt mere sarte overfor pludselige ryk i styretøjet. Du kan godt selv spore dem groft, men vil du have dem spores helt præcist, så kan du få et værksted til det. Hjulcenteret/euromaster kan sagtens gøre det fx. Det koster nok en lille tusse.

På min bil, sidder der en styrestang, som forbinder højre og venstre forhjul. Den er med alm. gevind i den ene ende og links-gevind i den anden. Systemet er at man løsner de 22mm møtrikker, der holder den fast, og så drejer man simpelthen bare stangen den ene eller anden vej afhængig af om man vil have højre hjul længere væk eller tættere på venstre hjul. Du kan sætte 2 lange stykker træ eller andet (som er lige) på siden af hjulene, så de pejer fremad sammen med hjulene, og så kan man justere, indtil længden mellem pindene er den samme inde ved hjulene og ude i spidsen af pindene (eller hvad man nu bruger). Primitiv og grov måde at gøre det på, men det koster ingenting og tager kun et kvarters tid.
Ved ikke om princippet er det samme på en Amazon?
Mvh.
Andreas Ingemann Hansen
Brugeravatar
Ingemann
Redaktør
 
Indlæg: 1899
Tilmeldt: søn apr 29, 2007 13:14 pm
Geografisk sted: Hillerød, Nordsjælland

Indlægaf Dixie4y » søn sep 07, 2008 13:45 pm

Hej
..ikke for at undervurderer nogen her på sitet.
Så er årsagen til at en bil trække enten til højre eller venster i 99% ud af 100% uens dæktryk.

Hilsen
DeadRowRace
Brugeravatar
Dixie4y
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 94
Tilmeldt: fre nov 23, 2007 14:37 pm
Geografisk sted: 8930 Randers

Amazon der trækker til venstre

Indlægaf Søren B » man sep 08, 2008 23:47 pm

Tak for indlæggene.
Dæktrykket er checket, og fuldstændigt ens på begge dæk. Men godt, at det lige bliver nævnt for alle tilfældes skyld!
Christian Worm fortæller mig, at man ikke bare skal justere sporingstangen på må og få! Han si'r også, at problemet ikke nødvendigvis behøver at ligge i forvognen, men også kan ligge i baghjuls-ophængene el. bøsninger dér, hvis der er sket en skade, tæring e.lign. Jeg har undersøgt dette område ved i første omgang bare at kigge på, om noget skulle se mistænkeligt ud. Umiddelbart ser alt her ud som det plejer.
I første omgang vil jeg bytte om på forhjulene, og håber så, at det bare er det. Hvis ikke må jeg undersøge bagenden grundigere.
Skriver igen, når nye resultater foreligger.

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs jan 31, 2006 1:09 am
Geografisk sted: Århus C

Indlægaf Hr. SmåSur » ons sep 10, 2008 13:29 pm

Hej Søren B,

Jeg bliver nød til at blande mig lidt her også, for jeg vil gerne rose dig for, at ringe til Kristian - og så håber jeg ikke at du allerede har fjernet afstandskiver fra forbroen eller selv med et par lægter fra et gammelt garagebyggeri, har forsøgt perlegrus-justere din sporing!!

Pyyha.. man bliver da svedt ved tanken om alle de gode råd du har fået her!

Hvis der intet mere er at undersøge ved forenden, skal du om til bagakslen og tjekke (NØJE) dine bøsninger og ophæng - tingene er såmænd fintfølende nok til, at hvis du har en svagt skævt-stående bagaksel - kan det snildt få din Amazon til at trække lidt til den ene side.
Der må ikke være nogen som helst side-vers bevægelse i din bagaksel - eller bedre formuleret: Ingen slør henover differentialet.

Hvis bilen trækker til venstre, har du nok slør i bøsninger i HØJRE side.
Hr. SmåSur
Adminstrator
Adminstrator
 
Indlæg: 528
Tilmeldt: tirs dec 26, 2006 21:54 pm
Geografisk sted: Omkring Kbh

Amazon der trækker til venstre

Indlægaf Søren B » søn sep 14, 2008 14:32 pm

Tak for indlægget, hr. Småsur!

Nej, jeg har ikke pillet ved noget endnu. Mit hjemmemekaniker-instinkt siger mig, at jeg bør fare frem med lempe :wink:

På baggrund af dit indlæg, har jeg indtil videre haft bagakslen på donkraften, og har rykket i hjulene, både vertikalt og horisontalt. Der var ikke noget slør.
Derefter har jeg rykket (med håndkraft) i momentstængerne og bærestængerne i begge sider. Jeg kan ikke mærke noget slør.
Konsolerne til bærestængerne er også undersøgt, og de sidder fint fast.
Mine erfaringer på dette område er ca. lig 0, og jeg er derfor ikke sikker på om, jeg har gjort det rigtigt og om jeg stadig mangler at undersøge noget.
Desuden har jeg byttet om på forhjulene, men det har ikke haft nogen positiv effekt!

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs jan 31, 2006 1:09 am
Geografisk sted: Århus C

Skævt !!!!

Indlægaf Bronco » lør nov 15, 2008 4:40 am

Hejsa
Hvordan går det --- vi/Jeg er meget spændt på at høre om du har fået løst problemet ??????
121 original årg 65
740 st ct car årg 87
245 st car årg 77 projekt 3.0 aut
Brugeravatar
Bronco
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 634
Tilmeldt: tirs jul 18, 2006 20:23 pm
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlægaf Søren B » lør nov 15, 2008 18:06 pm

Hej Bronco,

Nej, jeg er ikke kommet meget videre end, at jeg har pumpet alle dækkene lidt hårdere end jeg plejer, og det har hjulpet en lille bitte smule.
Min næste plan er, at bytte om på forhjulene og baghjulene. Jeg har et andet dækmærke på baghjulene.

Resultatet af dette skriver jeg om her.
Hvis ikke det virker, så ved jeg ikke rigtig lige, hvad jeg skal gøre.
Der er dog ikke noget, der tyder på at dækkene slides skævt. Så måske der kun er tale om et lille problem, når alt kommer til alt.

Mvh
Søren
Brugeravatar
Søren B
Erfaren bruger
Erfaren bruger
 
Indlæg: 86
Tilmeldt: tirs jan 31, 2006 1:09 am
Geografisk sted: Århus C


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster

cron