Mærkelige nedbremsninger på amazon

Styretøj, bremser og sikkerhed - herunder hjul.

Redaktører: Anders_H, Hr. SmåSur, Kristian

Mærkelige nedbremsninger på amazon

Indlægaf farch » man jan 19, 2009 20:32 pm

Mine bremser på amazonen (B18 66 121) fungere ikke optimalt. For det første skal der en seriøs herrefod til, hvis man skal blokere. En almindelig nedbremsning føles ca således: Fra man trykker på bremsen, til der er en reaktion er der ligesom en kort forsinkelse. det har altid været sådan, og bilen er synet med dette, men efter at have kørt andre veteran volvoer (210 og p1800) er jeg sikker på, at dette ikke er meningen. Der er nye skiver og renoverede kalibre på foran, tromlerne bagpå skulle være iorden. bremsepedalen er hård. udluften er gennemført af mig og afskillige mekanikere, som ikke kan forklare fænomenet
Jeg har fået følgende to løsninger foreslået endtil videre:
1) bremseslangerne "falder sammen" indvendig og jeg har derfor svært ved at presse væsken derud (bremseslangerne er formentlig ret gamle, mn ser friske ud udefra)
2) Bremseforstærkeren har et eller andet problem (det er den korte model).
Bilen kører udelukkende om sommeren og bliver endelig brugt alt for lidt, så der er god grobund for tæringer af bremseforstærkeren. Hvis nogen har erfaringer med bremseforstærkere tager jeg gerne mod råd, da jeg aldrig selv har adskilt sådan en)

Håber nogen har erfaringer med dette problem, og kan fortælle hvad jeg formentlig skal lede efter. Endtil videre er der mest tale om gætteri

Mvh
Rasmus
lykkelig Amazonejer.
farch
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 22:17 pm
Geografisk sted: nordjylland og Sydfyn

Indlægaf VolvoSport » tirs jan 20, 2009 0:22 am

En slidt hovedbremsecylinder kan være årsag til "forsinkelse" ved tryk på pedalen.
Hvis bilen længe har kørt med slidte bremser eller f.eks. har stået stille længe, kan der komme rust i hovedbremsecylinderen bagved det punkt, hvor stemplet sad. Hvis der så skiftes til nye bremse med skiver på maksimummål og nye klodser kommer stemplet tilbage forbi rustkraven. Og når du trykker på pedalen ved opbremsning, føles det som en forsinkelse, når gummitætningen på stemplet igen skal presses henover rustkraven.
Hvis du kører med det længe, begynder bremsevæsken at løbe tilbage pga. slidt gummitætning.
Der kan købes et reperationssæt til hovedbremsecylinderen. Det kan du sikkert købe hos Gadbjerg Reservedelslager eller hos Classic Volvo Parts.

Jeg har haft nøjagtig samme problem på min tidligere Volvo Amazon 121 årgang 1967.

Der kan sikkert også være andre årsager til problemet. Men dette er min umiddelbare forklaring.

Mvh Christian
VolvoSport
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 859
Tilmeldt: tors nov 08, 2007 20:29 pm
Geografisk sted: Østjylland

Indlægaf farch » tirs jan 20, 2009 23:45 pm

Hej Christian og mange tak.

Det skal undersøges i week. det lyder meget sandsynligt, hovedcylindren blev nemlig ikke overhalet under renoveringen af vognen, hvor bremserne blev fornyet, og da jeg købte den daværende rustbunke havde den stået stille MEGET længe.
lykkelig Amazonejer.
farch
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 22:17 pm
Geografisk sted: nordjylland og Sydfyn

Indlægaf farch » man jan 26, 2009 16:47 pm

Det var detsværre ikke hovedbremsecylinderen, den er god som ny, og der er ingen tegn på rustkrave eller anden tæring i cylindren. Der er heller ikke problemer med bremseslangerne.. Jeg bliver nok nød til at kaste mig over bremseforstærkeren.
I nyere biler testes bremseforstærkeren ved at pumpe pedallen hård, og herefter starte bilen, så bør bremsen sænke sig, såfremt bremseforstærkeren laver vakuum. Dette sker ikke i amazonen, så jeg håber problemet ligger der
lykkelig Amazonejer.
farch
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 22:17 pm
Geografisk sted: nordjylland og Sydfyn

Indlægaf Klågem » man jan 26, 2009 17:43 pm

På siden af breseforstærkeren sidder et lille dæksel. Det er skruet fast med 4 stjerneskruer.
Prøv at pille dækslet af, Der må ikke være fugtigt inden under det. (det er en typisk sygdom på bremseforstærkeren.
Klågem
V70 III D5 momentum 185hk 6 gears aut. 08´
Billede

PPC-fejlkodelæser
Icarsoft VOL II

Tidligere biler:
Volvo v70 II D5 185 hk Millennium auto 2006
855 2,0 T5 263HK 382NM 94´
765 2,3 TIC 90´
745 Gle 86´
744 Gle 84´
744 Turbo 84´
121 quick 67´
Brugeravatar
Klågem
Elitebruger
Elitebruger
 
Indlæg: 5381
Tilmeldt: lør mar 04, 2006 2:15 am
Geografisk sted: 9690-Jammerbugten

Indlægaf farch » ons jan 28, 2009 16:29 pm

Problemet er løst, og det er nærmest pinligt at erkende fejlen. Selvom jeg har undersøgt og prøvet lidt af hvert har intet virket. langt om længe søger jeg hjælpen i tegninger over bremsesystemet, og minsandten om ikke tilgangen og adgangen på bremseforstærkeren er byttet rundt..... Nu kan Volvoen bremse.. ja tak.

takker for indlæggende, det har været lærerigt
lykkelig Amazonejer.
farch
Ny bruger
Ny bruger
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: ons jan 14, 2009 22:17 pm
Geografisk sted: nordjylland og Sydfyn


Tilbage til Styretøj, Hjul og Bremser

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 5 gæster